Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

om man matar med myror.

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
noldon
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2010

om man matar med myror.

Inlägg av noldon »

Hej är det fortfarande en teori att pilgiftsgrodor får sin giftighet ifrån myror? Eller har det övergått till faktum.

Min fråga är om man skulle mata fångenskapsfödda grodor (som påstås ialf enligt wiki att vara helt ogiftiga)med myror från deras naturliga miljö alltså sydamerika. skulle dessa då få tillbaks sin giftighet? eller kan man mata med myror från Sverige för att få dom giftiga?
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Re: om man matar med myror.

Inlägg av FrankD »

noldon skrev:Hej är det fortfarande en teori att pilgiftsgrodor får sin giftighet ifrån myror? Eller har det övergått till faktum.
Varken eller, såvitt jag vet. Det är snarare olika sorters tropiska kvalster som gör det möjligt att grodorna producerar sitt gift, om jag inte minns fel. Oberoende av det har jag svårt att tro att våra myror (eller våra kvalster, för den delen) skulle ha samma effekt på grodorna som tropiska, så det är nog lugnt (så länge det inte är dit mål att få dem att bli giftiga). Men det finns säkert större experter på sådana frågor här än vad jag är.
Åkesson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Kontakt:

Inlägg av Åkesson »

det fanns en mycket intressant artikel om grodornas gift i ett gammalt nr av pilgiftaren. Hittar tyvärr inte den.
Men som Frank säger så har det med grodornas diet att göra. Om jag kommer ihåg rätt från artikeln så producerar grodorna en viss mäng gift i kroppen själva ( som alla grodor).
När dom sedan äter vissa typer av myror, kvalster mm så förstärks giftet.
Men som sagt jag är inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt. Går nog att hitta bra info på google

Svenska myror gör dock inte piliftsgrodorna giftga

Mvh
noldon
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av noldon »

Ok så det är inte en viss art föda som gör dem giftiga utan flertalet olika arter?
om så är fallet så borde ju olika individer av vilda grodor vara olika giftiga. lite på samma sätt som att vi i västvärlden som har mer mat att tillgå är fetare än folk som svälter i Afrika. Om ni fattar vad jag menar.

FrankD Jag har inga grodor ännu har terrariet tänkt för grodor men velar fram och tillbaks över hur jag skall inreda osv. Men för att svara på din fråga så, visst det vore ju trevligt att ha djuren så likvärdigt vildlevande som möjligt. Liksom ha en Ogiftig Pilgiftsgroda är lite för mig som att ha en Ferrari med en volvo 240 motor i.
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Så du vill på allvar ha en av världens giftigaste djur(vild terribilis) i ett terrarium. Så om du råkar röra grodan eller något ställe i burken där grodan gnidit sig så kan det innebär det en etta med jordvärme? Nu är dock inte ranitomeya eller Oophaga inte ens i närheten av terribilis i giftighet men fortfarande inte ofarliga i det vilda. Så se det som en fördel du kan hålla världens giftigaste djur och inte dö av det.
Som du avslutar så fortsätter jag, ibland kan det vara bra att det sitter en b23 i en ferrari för föraren är inte mogen att ha x antal hundra hästar och utsätta sig själv och alla andra för fara.
noldon
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av noldon »

MattiasS vart står det att jag skulle ha terribilis?? Sen är jag ganska tveksam till att jag skulle dö om jag råkar nudda där grodan har varit. då skulle ju indianer i Amazonas dö som flugor dom springer ju fan runt halvnakna där.
Sen kan man ju använda sig av engångshandskar. enda gångerna man är i terrariet är ju för att mata. finns värre djur som jag vet folk har. kungskobror, svart mamba och andra giftormar dessa djur attackerar dock det gör inte en groda. Jag vill att mina djur skall vara så nära naturliga som möjligt. tex skulle jag aldrig kupera svansen eller öronen på en hund. eller vingklippa en fågel. Så varför skall jag då inte se till att ha mina giftgrodor giftiga. är jag klantig och inte klarar av det så får jag väll flytta till den där ettan. Sen visst vissa förare kanske borde ha en b23 i deras ferrai bilar. Men tror inte någon skulle köpa en Ferrari med en b23 i, Oavsett hur mogna dom är.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Minns jag rätt så var det under försnacket i Gränna senast på Grännagården som några av de go'a gubbarna i götet eller krokarna däromkring (sorry, dålig på namn). Som berättade om en liten incident. Svullna läppar och och igenmurade ögon efter att tagit en snus och kliat ögonen - efter att pysslat med grodorna som hållts i fångenskap många år utan "rätt" föda.
Så att mata dem "rätt" för att de ska vara gifitiga känns rätt ovidkommande. Jag utgår ifrån att är grodan en gifitig art i vildt tillstånd så är den det i terrariet med.
Men en varierad kost för grodornas väl, det är en helt annan sak.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Jag tror du får väldigt svårt att få tag i foder som gör grodorna giftiga även om du nu skulle vilja det. Jag skulle nog därför lägga ner din fundering på att försöka få dem giftiga just av den anledningen.
noldon
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av noldon »

jsl kanske det var dock bara en tanke. Vissa säger nämligen att fångenskapsfödda pilgiftsgrodor är helt ogiftiga. står t om. på Wiki.
om det nu är som Håkan säger och flera andra att dem är giftiga oavsett så är det skumt att sådan info sprids.
Vore intressant om någon med fångenskapsfödda vuxna grodor kunde testa hur giftiga dom är typ ta en tops och skicka på annalys. Men det kanske inte är möjligt.
HåkanP
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 22 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Inlägg av HåkanP »

Kollade vad som står på wiki'n och kan inte säga annat än go'dag yxskaft angående den svenska översättningen.
Läser man den engelska så ligger den mycket närmare dagens forskning och fakta.
Because of this, captive-bred animals do not possess significant levels of toxins as they are reared on diets that do not contain the alkaloids sequestered by wild populations. Nonetheless, the captive-bred frogs retain the ability to accumulate alkaloids when they are once again provided an alkaloid-containing diet
Och den svenska wiki sidan står det bara
Grodor som fångas vilt och ges en diet av till exempel fruktflugor eller syrsor förlorar efterhand sin giftighet, och pilgiftsgrodor uppfödda i fångenskap är inte giftiga.
Viss skillnad på "har inte stora nivåer av toxiner" vs. "är inte giftiga".
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"