Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Det börjar närma sig

Frågor och diskussioner om pilgiftsgrodor.
Iguania

Det börjar närma sig

Inlägg av Iguania »

Är nu på full fart med att göra iordning mitt terrarie. Funderar på att skaffa leucomelas men just att dom låter är ju inte en fördel då vi bor i lägenhet... Hur högt skulle ni säga att dom låter, tror ni att det skulle höras genom en gipsvägg bestående av två tunna gipsskivor? Hur ofta upplever ni att dom spelar för om det bara är ngt enstaka läte ngn gång ibland är det ingen fara, bara om det är lika frekvent som när man har en syrsodling;)
Terrariet kommer ju att stå i mitt sovrum eftersom dom ändå inte skall låta alltför mycket på natten men tror knappast att morsan skulle uppskatta om det tjöt i hela huset alla dygnets ljusa timmar :D
Jag har läst på flera forum bl.a dendroboards men jag blir inte klok på hur många man kan ha per terrarium, jänkarna verkar ha så olika åsikter. Vissa har 7st i ett 45*45*60(samma storlek som jag och självklart skulle jag inte ha så många i ett terrarie, mm en eller flera personer hade nämnt det) medan andra har knappt 2-3.

Tack på förhand:)
Användarvisningsbild
StyrbjörnK
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har fått tack: 1 gång

Re: Det börjar närma sig

Inlägg av StyrbjörnK »

Jag har ett gäng på 4 leucs och upplever att de kväker högt, speciellt på morgonen när man inte vill gå upp... Jag tror att du kommer att höra dina grodor genom gipsväggen men inte alls lika högt som om du stod i rummet. Grodorna börjar spela strax innan ljuset går på, lite tidigare på sommaren. Jag upplever också att ju fler hanar desto mer spel.
Vad gäller storleken på ditt terrarie tror jag absolut att du kan ha 4. Min grupp bor i ett 60x40x80 lbh.
Om du vill ha en groda som inte låter så mycket kan jag varmt rekommendera D.azureus. :)

Mvh Stubb
Iguania

Inlägg av Iguania »

Okej, tack för hjälpen. Jag satsar nog på att skaffa en grupp leucomelas då för jag störs inte av ljudet. Får bara dra en vit lögn för morsan så är problemet löst ;)
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Iguania skrev:Får bara dra en vit lögn för morsan så är problemet löst ;)
... bara hon inte läser på det här forumet. ;)
Användarvisningsbild
LarsH
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 19 gånger
Har fått tack: 36 gånger

Inlägg av LarsH »

Det fanns en tid då jag hade en grodvariant som fick fnatt, sjöng så det stod härliga tider till. Det innebar även att hustrun började sjunga, men på ett annat sätt.
Jag klippte till ett dubbelt svart lakarn som jag kunde reglera tiden för grodornas sång med, o vips så tystnade även hustrun ( vad avser "den" detaljen........ 8-) )
"Först tänka, sedan prova, sedan göra jag om!"
Iguania

Inlägg av Iguania »

Var och handlade växter idag på plantagen bl.a en Nephentes. De största kannorna just nu är 3-4cm långa. Ngn som har en aning om vilken art det är? Vill ju inte att den ska bli så stor att den äter upp grodorna;)
Sen undrar jag också var man lämpligast placerar den, läste någonstans att man bör placera den på marken...
Bilagor
Nephentes.jpg
Användarvisningsbild
Sammie
Började med grodor år: 2011
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Sammie »

Jag skulle satsa mina slantar på att det är en hookeriana.
Men jag är rätt ny på köttätande så ge mig inte smisk om det är fel ;)

Edit: Missade att svara på din andra fråga. Ja på marken blir bra, den vill ha substrat kring rötterna. Placera den så ljust som möjligt.
Hookeriana (om det nu är en sådan) blir visserligen inte sådär jätte stor om man jämför med andra Nephentes, men den skulle nog kunna ta en liten groda.

Fast det kanske inte är någon fara ändå.
http://www.dendroboard.com/forum/member ... ost1400817
Iguania

Inlägg av Iguania »

Tack så mycket, det ser ut som att det är den. Dock så verkar den bli ganska stor så den lär få flytta ut efter ett tag ;)
Iguania

Inlägg av Iguania »

Tack för all hjälp, har dock beslutat mig för att införskaffa B. thamnobates istället och tyvärr har man ju för lite plats(inte mina ord ;) ) för att få skaffa fler terrarier. Men ngn gång ska det bli pilgift, även fast det lär ta ett tag.
Skriv svar

Återgå till "Pilgiftsgrodor"