Finns det någon riktlinje på lutningen av botte eller spelar det ingen större roll? Har 50djupt så vad e bra start höjd och sluthöjd.
Vad klär ni botten med för substrat? Så att det inte sköljs ner.
/Andreas
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
frågor om lutande botten
- JMild
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 57 gånger
Re: Sv: frågor om lutande botten
Efter tips från Hulteke satte jag mur (som står upp ca 1cm ovan substratet) av xaxim som håller substratet från vatten diket. Har funkat klockrent.
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Re: Sv: frågor om lutande botten
Det räcker med 15-20mm. om du har burkar som är 50 cm djupa. Om du tittar här ser du hur mina ser ut. Skulle jag göra om dem idag skulle de inte bygga så mkt från botten. De skulle alltså inte få ta så mkt av höjden på terrariet. Dock: den främre kanten på den dubbla botten måste motsvara det vattendjup man tänker sig i diket, vilket också påverkas av hur mycket den eventuella genomföringen bygger i höjd. [fig1]AndreasV skrev:Finns det någon riktlinje på lutningen av botte eller spelar det ingen större roll? Har 50djupt så vad e bra start höjd och sluthöjd. /Andreas

[fig1]
Antingen kör man med löv direkt på glaset i flera lager, vilket går jättebra, eller så jobbar man med lite olika lager för att öka substratvolymen för microfaunan (hoppstjärtar, gräsuggor etc) [fig2-6]AndreasV skrev:Vad klär ni botten med för substrat? Så att det inte sköljs ner. /Andreas

Fig2 visar cocosfiber (Cocohut från ET)

Fig3 visar lecakulor.

Fig4 visar Plantingsoil från ET.

Fig5 visar boklöv

... och fig6 visar resultatet i terrariet.
Och det ser ut enl [fig2]JMild skrev:Efter tips från Hulteke satte jag mur (som står upp ca 1cm ovan substratet) av xaxim som håller substratet från vatten diket. Har funkat klockrent.

Muren som beskrivs ser ut så här. Om man inte har så kraftig lurning och enbart en massa löv på vitmossa, behövs inte denna mur. Har provat utan. Det funkar dock kanon med också ...
Och så här blev hyllan till slut

Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- AndreasV
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Re: frågor om lutande botten
Tackar. Det var jätte nyttig information. Innehöll nog det mesta jag behövde
.
Den där ventilationen du har och som jag sett på många nya terrarier. Har den någon bättre funktion än att bara sätta en remsa ventilation i fronten, eller är det mer nytt och snyggt?
/Andreas
Den där ventilationen du har och som jag sett på många nya terrarier. Har den någon bättre funktion än att bara sätta en remsa ventilation i fronten, eller är det mer nytt och snyggt?
/Andreas
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Tack för tack!
Ang ventilation så syns den liggande versionen mindre och stör alltså insyn i burk mindre i jmf med "stående". Har båda sorter. En del menar att den liggande ger högre luftflöde men det är jag osäker på. Så här ser burkarna ut med "stående" ...

Ang ventilation så syns den liggande versionen mindre och stör alltså insyn i burk mindre i jmf med "stående". Har båda sorter. En del menar att den liggande ger högre luftflöde men det är jag osäker på. Så här ser burkarna ut med "stående" ...

Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
ghost rider