Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Bygga egen hylla
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 323 gånger
- Kontakt:
Re: Bygga egen hylla
Hörrö! Jobbar faktiskt. Är dessutom i stan.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Richard varför ska det bågna? Kolla in BengtOs hylla.
15cm låter bra. Ska prova rita om. Jag har två et 45b60h45d som jag tänkte använda mig av. Sen tänkte jag beställa från HC. Den burken i mitten tänkte jag mig 120b100h60d.
Jättetack för all tips och idéer. Jag har ju kommit till det stadiet i livet att allt inte behöver vara klart igår
.
15cm låter bra. Ska prova rita om. Jag har två et 45b60h45d som jag tänkte använda mig av. Sen tänkte jag beställa från HC. Den burken i mitten tänkte jag mig 120b100h60d.
Jättetack för all tips och idéer. Jag har ju kommit till det stadiet i livet att allt inte behöver vara klart igår
/Patrik
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Borde inte bonga om du sätter vinklar under, då det är alldeles för korta avstånd för att det ska göra det. hade en 540l akvarium på en bänk gjord av två tum två reglar(5x5cm) men med 8 ben ist för sex fungerade fint till golvet gav sig..... 
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 323 gånger
- Kontakt:
Ingen aning och inget jag hoppas men jag har själv tråkiga erfarenheter av fler terrarier i samma sektion. Bengt har en urstark extraförstärkt arkivhylla som inte går att jämföra med IKEA eller 45x45. Men men. Håller tummarna!PatrikNo skrev:Richard varför ska det bågna? .
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- PatrikNo
- Kontakt:
Var på k-rauta igår och de hade limträskivor som var 28mm hade annars tänkt mig 18mm tjocka.
Hur har BengtO löst det?
Hur har BengtO löst det?
/Patrik
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Limträ är bättre än spånskiva eller MDF. Men vis av erfarenhet använder jag numera aldrig skivmaterial som kan slå sig eller suger vatten. Marinplywood kostar men rör inte på sig om det blir lite blött. Limträ böjer sig när det torkar efter att ha varit blött och det kan göra att terrariet spricker. Det brukar inte den bättre hälften gilla.
Med blöt spånskiva kan det innebära att hyllplanet rasar in med allt vad det innebär.
Med blöt spånskiva kan det innebära att hyllplanet rasar in med allt vad det innebär.
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Limträskivor måste lackas eller målas vattenavvisande, annars blir blir det som Jörgen skriver. Och blir nog snyggast om du vill ha en möbel.
Själv kör jag med en väldigt mörk formplyffa köpt på Beijer i Järfälla, liggandes på svart aluminiumstomme från Janne på södermalm.
Däremot håller jag inte med om priset på plywood! Skillnaden på Marin och form är ytfanner, sägs det. Det jag köpt som formplyffa, är alla väldigt
mörkt rödbruna i poppelfanner utan kvist och annat som man själv minns från formplywood.
Enda nackdelen är att nästa parti kan vara en annan nyans med mörkare eller ljusare ton och i sågade snittytor blir det ljust träigt.
Själv kör jag med en väldigt mörk formplyffa köpt på Beijer i Järfälla, liggandes på svart aluminiumstomme från Janne på södermalm.
Däremot håller jag inte med om priset på plywood! Skillnaden på Marin och form är ytfanner, sägs det. Det jag köpt som formplyffa, är alla väldigt
mörkt rödbruna i poppelfanner utan kvist och annat som man själv minns från formplywood.
Enda nackdelen är att nästa parti kan vara en annan nyans med mörkare eller ljusare ton och i sågade snittytor blir det ljust träigt.
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
-
PelleB
- Styrelse

- Började med grodor år: 1980
- Har gett tack: 19 gånger
- Har fått tack: 79 gånger
Jag följer inlägget med spänning då jag ska bygga hylla under hösten, dock kör jag nog med lackade plåthyllor på alu-ställningen men har ju fördelen att jobba med plåt och laserskärning så kan ju ordna det på jobbet. Det svåra tycker jag är att besluta sig för storleken på burkarna så att jag därefter kan påbörja bygget, men lutar mot burkar i storleken 900x500x700mm men har säkert ändrat måtten innan det väl är dags.
/Pelle
/Pelle
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Om jag som Ricard skulle köra en aluminiumställning skulle jag absolut bara ha ett terrarium per "sektion" för aluminium sviktar rätt bra. Då ska det inte vara några problem om det inte är stora terrarier vi pratar om. Jag har en aluminiumställning för akvarier med 95cm mellan stödbenen där det står helglasakvarier på och det hänger ner ca 1 cm i mitten vilket inte känns speciellt bra. Jag har även ställningar i trä och dessa är så stabila att man kan nästan stå och hoppa på dem utan att det sviktar nämnvärt. Trä är just nu mitt förstahandsval i alla fall av följande anledningar
1. Lätt att få tag på
2. Lätt att jobba med
3. Lätt att byta färg på
4. Relativt billigt
5. Lätt att riva (men det ska väl inte vara aktuellt)
6. Lätt att fästa detaljer utvändigt i ställningen, som tex avlopp, fläktar, belysning mm
7. Lätt att borra i om man man mot förmodan måste dra något genom ben eller dylikt
1. Lätt att få tag på
2. Lätt att jobba med
3. Lätt att byta färg på
4. Relativt billigt
5. Lätt att riva (men det ska väl inte vara aktuellt)
6. Lätt att fästa detaljer utvändigt i ställningen, som tex avlopp, fläktar, belysning mm
7. Lätt att borra i om man man mot förmodan måste dra något genom ben eller dylikt
- PatrikNo
- Kontakt:
Tackar för alla bra tips och idéer. Som det känns just nu är att köra med limträskivor som jag lackar. Finns det några lackfärger som är lämpligt för detta ändamål?
/Patrik