Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Hoppstjärtar och kvalster

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Hoppstjärtar och kvalster

Inlägg av MarcusL »

Köpte en kultur med vita suggor och blå hoppstjärtar i Hamm. När jag kom hem upptäckte jag till min fasa att det kryllade av kvalster i denna. Har lagt i bomullsrondeller med torrjäst på i förhoppning att hoppstjärtarna ska gå på och äta och då kan jag lätt flytta över dom till annan burk. Funka inte visade sig att dom drog åt sig kvalstren istället.

Jag vill så gärna ha dom blå hoppstjärtarna och undrar om någon har något förslag på hur jag kan få ut tillräckligt många för att starta en ny kultur? Tänker att jag kan plocka ut en och en men dom hoppar så fort man är när dom. Kanske kan få dom att hoppa ut på ett papper?

Alla förslag mottages tacksamt.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Re: Hoppstjärtar och kvalster

Inlägg av FrankD »

Hade också de blå för några år sedan men blev aldrig av med kvalstren i dem, så till slut gav jag upp. De var inte heller den mat grodorna gillade allra mest, så det kändes inte värt besväret. Om kvalstren dras till jästen kan du ev. reducera dem genom att lägga dit en glasbit med jäst på, plocka ut och spola av den, och upprepa några gånger. Eller prova den gamla kycklingsbensmetoden.
Användarvisningsbild
Carlsson
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Kycklingbensmetoden?
Här har jag tydligen missat något!

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Inlägg av BengtO »

Har också haft den blå, om det den lilla sorten. De verkar stort sett opåverkade av kvalster. Håller dock i övrigt med Frank. Sen känns det lite riskabelt att ha kulturer med kvalster som är rena döden ifall de tar sig över till de "vanliga" hoppisarna.
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse

Re: Sv: Hoppstjärtar och kvalster

Inlägg av MarcusL »

Har lagt in en ny bomullsrondell med jäst dagligen och slängt den gamla och det börjar ta på dom men jag kommer aldrig kunna få bort dom helt. Tänker att om man får ut lite hoppisar kanske man slipper få med några i nya kulturen.

Använde kycklingben när jag hade ormar så det kanske funkar här med. Ska testas. Det är dom små som Bengt nämner blev så glad att få tag i något annat än dom vita klassiska. Ska testa att plocka ur en och en imorgon så får vi se om det lyckas. Läste att dom inte funkar på kol hur höll ni dom?
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005

Inlägg av porcelain »

Finns en metod där man "tvättar" hoppstjärtarna, vet att det finns en länk till dendroboard i någon av de andra trådarna om kvalster. Men poängen är att man skakar ner hoppisarna i en bunke med vatten, sedan får man blåsa väldigt försiktigt på dom och låta dom gå på ytspänningen ut ur burken. Väldigt viktigt att torka rent alla burkar med sprit eller liknande innan.
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse

Re: Sv: Hoppstjärtar och kvalster

Inlägg av MarcusL »

porcelain skrev:Finns en metod där man "tvättar" hoppstjärtarna, vet att det finns en länk till dendroboard i någon av de andra trådarna om kvalster. Men poängen är att man skakar ner hoppisarna i en bunke med vatten, sedan får man blåsa väldigt försiktigt på dom och låta dom gå på ytspänningen ut ur burken. Väldigt viktigt att torka rent alla burkar med sprit eller liknande innan.
Har du länk till tråden? Skulle kanske gunka om man tippar allt i vatten och sen plockar upp hoppisar med en tops.

Skickat från min GT-I9505 via Tapatalk 2
MattiasS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2011
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av MattiasS »

Det är ungefär så här.
Du gör rent en tallrik(djup är att föredra) sen fyller du en mindre tallrik/bunke/skål med vatten och skakar ner hoppstjärtar i den.
Sen försiktigt lyfter vattenbehållaren och ställer den i tallriken(mycket viktigt att inge vatten från behållaren får hamna på tallriken).
Sen blåser du försiktigt på kanten så hoppstjärtarna flyger ur den vattenfyllda behållaren och ner i tallriken.
Principen är att hoppstjärtar "går" på ytspänningen medans kvalster inte gör det utan hamnar i vattnet och blir fast, så när du blåser så flyger hoppstjärtarna och kvalsterna blir kvar i vattnet.

Har provat ett par gånger med semi bra resultat. Kom fram till att det var enklare att köpa nya kulturer. :D

Edit: hittade länken i mitt "arkiv"
http://www.dendroboard.com/forum/food-f ... ils-4.html
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 645 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Carlsson skrev:Kycklingbensmetoden?
Här har jag tydligen missat något!
LarsÖ berättade om metoden i någon tråd. Lägg i ett litet köttben (t.ex. kyckling). Kvalstren dras till det (till skillnad mot hoppisarna) och när det har skett kan benet bytas ut mot ett nytt.
OlleB
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2005

Inlägg av OlleB »

Jag skulle ha slängt allt som har kvalster i sig efter att jag fick kvalster i hela jä... Grodrummet/lägenheten och fick sälja allt som hade med grodor o göra tyvär!!!
Fotar med iPhone!!
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"