Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Glasdörrar till gammalt terrarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
JensJ
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Glasdörrar till gammalt terrarium

Inlägg av JensJ »

Jag har inspirerats av enkelheten hos exoterras terrarier och då särskilt dörrarna.
Tyvärr har jag befintliga borrade terrarier som jag ogärna vill göra mig av med. Dessa är utrustade med hela glasrutor som sitter inkilade i lister i fronten.

Nu funderar jag på att konstruera någon egen variant av exoterras dörrar fast då inte dubbeldörrar. Kanske skulle dessa kunna skapas av U-lister i aluminium MEN finns det fler idéer? Någon som har funderat kring detta tidigare? Har kollat lite på gångjärn till glasdörrar men dessa kräver ofta infattning i trä t.ex.
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Glasdörrar till gammalt terrarium

Inlägg av mats_wikstrom »

Jag antar att det är skjutdörrar du talar om i dina gamla burkar? med en u-list framme, (eller också i den befintliga dubbel-u listen) och en L list lite längre in i taket kan du modda om dem till fusk lutande front. jag kör så, sedan lägger du i en 3mm ruta och silikonerar fast två aluminium lådhandtag från classe. då kan du när du matar antingen luta dem utåt, som min sambo gör, eller helt lyfta av dem helt , som jag gör.

Mats
JensJ
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Re: Glasdörrar till gammalt terrarium

Inlägg av JensJ »

Tack
Skulle ha varit tydligare... Det är samma metod som lutande front men med en mycket svag lutning. Jag vill uppnå en glasdörr som svänger utåt.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"