Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Mitt första pilgiftsterrarie

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
rootsstyle
Började med grodor år: 2012

Mitt första pilgiftsterrarie

Inlägg av rootsstyle »

Har byggt om min 45x45x60(L,B,H) burk som jag tidigare haft lövgrodor i.
Här kommer en liten bildserie om hur jag gått tillväga.
Tänkte att jag kanske kunde få lite tips på vilken sorts groda som skulle passa i min burk.
Har funderat på D. auratus (gärna bronze om det går att få tag på) men ni här på forumet kanske har några tankar kring vilken art som lämpar sig bäst.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Just nu får jag inte riktigt upp temperaturen så min tanke var att jag ska sätta in en doppvärmare i vattnet så kanske jag får till det.
Jag la in boklöv för ca en vecka sen så det är egentligen det enda som är annorlunda, har haft igång burken i ca två veckor.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: Mitt första pilgiftsterrarie

Inlägg av BengtO »

auratus är en groda som framför allt rör sig på botten. Det ser ut som du byggt bort mer än hälften av den ytan så jag tycker det bättre skulle passa en mindre klättrande art. Ett tips, det är snyggt med vatten osv men speciellt i ett så litet terrarie är det mer till skada än nytta.
rootsstyle

Inlägg av rootsstyle »

BengtO skrev:auratus är en groda som framför allt rör sig på botten. Det ser ut som du byggt bort mer än hälften av den ytan så jag tycker det bättre skulle passa en mindre klättrande art. Ett tips, det är snyggt med vatten osv men speciellt i ett så litet terrarie är det mer till skada än nytta.
Med att vattnet gör mer skada, hur tänkte du då, menar du att jag gjort en falskbotten eller vattendelen? Har faktiskt funderat på om jag ska bygga om så att den lilla vatten delen blir mark istället för att få mer bottenyta.

När jag byggde hade jag tänkt en art som klättrar mer, vilken art skulle du föreslå?

MVH/ Viktor
BengtO
Styrelse
Styrelse

Inlägg av BengtO »

rootsstyle skrev:
BengtO skrev:auratus är en groda som framför allt rör sig på botten. Det ser ut som du byggt bort mer än hälften av den ytan så jag tycker det bättre skulle passa en mindre klättrande art. Ett tips, det är snyggt med vatten osv men speciellt i ett så litet terrarie är det mer till skada än nytta.
Med att vattnet gör mer skada, hur tänkte du då, menar du att jag gjort en falskbotten eller vattendelen? Har faktiskt funderat på om jag ska bygga om så att den lilla vatten delen blir mark istället för att få mer bottenyta.

Egentligen både och. Det blir alldeles för blött på botten. Skulle gott räcka med det vatten som samlas i bromeliorna vid duschningen.

När jag byggde hade jag tänkt en art som klättrar mer, vilken art skulle du föreslå?

Någon Ranitomeya tex amazonica eller variabilis.

MVH/ Viktor
rootsstyle

Inlägg av rootsstyle »

Okej, men jag har sett många som kör falskbotten-principen och det verkar funka. Har lecakulor underst mot nätet så det är bra dränering. Tror du att det ändå blir för "blött"? Har inget regnsystem utan kör på en luftfuktare, ett regnsystem gör ju det "blött" oxå så där är dräneringen viktigt med.
Överflödigt vatten rinner igenom substratet och det följer inte med ngt substrat för har innan och efter lecakulorna ett finmaskigt nät för att stoppa det.

Mvh/ Viktor
BengtO
Styrelse
Styrelse

Inlägg av BengtO »

Ja nu säger ju jag inte hur det är, utan vad jag tycker ;) Men vet att många håller med mig. Framgick bl.a i föredragen på groddagen. Anser generellt att vi håller dessa grodor (pilgift) alldeles för blött och med rinnade vatten får ju botten knappast nån möjlighet att torka upp som efter en minuts dusch. Letar själv med ljus o lykta efter ett bottenmaterial som inte suger vatten alls och snabbt torkar ut efter duschning (men samtidigt ser ok ut). Luftfuktigheten som många vill hålla på att mäta är aldrig ett problem så länge växterna växer, min åsikt.
Användarvisningsbild
PatrikNo
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Sin första burk vill "alla" ha ett vattenfall. Det är det man suktar efter. Sen med erfarenhet kanske man ändrar sig ;).

Jag tycker kör så där ett tag och lär dig. Risken med kork som det rinner på är att den förmultnar. Ha några tumnaglar som är lite här och där. Med den begränsade erfarenhet jag har tycker jag r. v. Southern giant är ett bra val mina är framme i princip jämnt. R. A. Franska Guinea är fin och billiga art. Som jag ser relativt ofta. Men har märkt att beroende på hur burken är designad kan ha stor betydelse för om en groda är skygg eller inte. Man får prova sig fram.
/Patrik
PumpkinPoem
Började med grodor år: 2013

Inlägg av PumpkinPoem »

Hej undrar vad det vita nät liknande plasten är och vart man kan få tag i det.

och jag såg att du använder Exo terra terrarium, för att behålla luftfuktigheten och värmen så föreslår jag att du täpper igen toppen med glas
rootsstyle

Inlägg av rootsstyle »

PumpkinPoem skrev:Hej undrar vad det vita nät liknande plasten är och vart man kan få tag i det.

och jag såg att du använder Exo terra terrarium, för att behålla luftfuktigheten och värmen så föreslår jag att du täpper igen toppen med glas
Nätet köpte jag på Sthlm expo, kommer inte ihåg vem säljaren var. Har redan täppt igen toppen med glas men tack för tipset.

Har även tagit bort vattendelen och tagit vattenfallet ur bruk.
Vart faktist mycket bättre. Vill ju gärna få tag på D.auratus och nu passar väl burken bättre för det.
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005
Har gett tack: 1 gång

Inlägg av porcelain »

Om ni tänker på det vita plast-rastret så tror jag att Aquawarehouse hade sådana med sig?
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"