Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Epoxylim i terrariet?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
DavidI
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2013

Epoxylim i terrariet?

Inlägg av DavidI »

Vågar man använda epoxylim i sitt terrarium eller kan det frigöras en massa skit på grund av det fuktiga klimatet? Jag behöver limma ihop två glasskivor och där räcker nog inte vanligt silikon till.
Användarvisningsbild
Carlsson
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Re: Epoxylim i terrariet?

Inlägg av Carlsson »

Jag kan inte med säkerhet säga om det frigörs något från epoxin på grund av fukten.
Generellt är dock härdad epoxi mycket stabil och inert, så min tro är att det inte ska vara någon fara. Akvariumlack är (tror jag) en form av tvåkomponent epoxi.
En annan sak att tänka på är att härdad epoxi blir väldigt stelt, dvs det har inte någon elasticitet och blir därmed sprött. Om glasen av någon anledning vill röra på sig, om än lite, så finns det risk att glas eller fog spricker. Vanlig silikon är ganska starkt och elastiskt samt fäster bra så länge fästytorna är väl rengjorda.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Carlsson var snabbare men ändå...

Det beror på vilket epoxilim du använder. Om det klarar fukt borde det inte vara något problem men vissa gör inte det. Men hur vill du limma ihop glasskivorna? Kant mot kant? Det kan du nog glömma i vilket fall. Och i varje fall är nog silikon bättre än expoxi. Epoxi blir normalt väldigt hårt och då blir risken stor att glaset knäcks. (När jag byggde mitt paludarium frågade jag akvarielack-återförsäljaren om jag även kunde använda det för att limma fast glasskivorna. Svaret var att det snarare förr än senare skulle knäcka glaset.)
DavidI
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av DavidI »

Jag ska göra om mitt Juwel-terrarium. Ni som vet hur det ser ut kommer förstå vad jag menar... ni andra får googla ;)

Ursprungstaket består av en nedsänkt lysramp och två svarta plastskivor som hålls uppe av lysrampen och ramen. Jag vill ha glastak på större delen utav terrariet så att jag kan ha lysramp ovanför terrariet (har gjort en tråd om detta för några dagar sedan) men jag vill ha kvar den främre plastskivan då den kommer dölja ventilationsgallret mycket snyggare än genomskinligt glas.

Tyvärr så är dessa plastskivor inte ett dugg styva - eftersom de är ungefär 100 x 15 cm så böjer de sig om de inte hålls uppe av något. I vanliga fall hålls de uppe av den nedsänkta, styva ljusrampen men den vill jag ju nu ta bort. Om jag lägger plastskivan brevid glasskivan kommer resultatet bli ungefär så här:
Bild

Därför tänkte jag att jag kunde limma fast en smal glasskiva på långsidan av "takbiten". Den skulle alltså sitta på undersidan och sitta centrerad mellan glaset och plasten. Då skulle plastskivan kunna vila på denna och det skulle dessutom bli rymningssäkert. Ungefär så här:
Bild

Den bit som jag limmar fast kommer därför tryckas nedåt utav plastbiten och där tror jag inte att silikon kommer kunna stå emot särskilt länge. Jag tror inte heller att det är någon risk att epoxyn spräcker glaset. Men jag är inte särskilt insatt i glas, och om det finns den minsta risk att mitt tak spricker och bombarderar mina grodor med splitter så föredrar jag nog att göra på något annat sätt :|
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Varför skulle inte silikon fungera? Det är var man i princip alltid använder då man limmar glas mot glas i terrariesamanhang och för att inte tala om akvarier där belastning på limskarvar är mycket högre
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

Med så liten belastning och så stor limyta är det ingen risk att det hela delar sig om du använder silikon.
Se bara till att tvätta ordentligt innan.

/Thomas/
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
DavidI
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av DavidI »

Då litar jag på er och kör på silikon, så slipper jag oroa mig för kemikalier och (enligt er) splitterregn :)
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"