Jag överväger att bygga både större och mindre terrarium/paludarium med trämaterial. Har då hittat detta
http://www.bauhaus.se/basform-12x1200x2500mm.html
Den ska vara kokbar(?) och borde rimligen hålla fukt inne. Någon av er som har erfarenhet kring användandet av träskivor? Jag har letat efter trådar kring den typen av byggen men hittat ganska skralt med material.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Plywood och andra skivmaterial
-
Jonny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 7 gånger
Re: Plywood och andra skivmaterial
Hej!
Jag byggde ett stort terrarium i detta material och det började läcka efter ca 1 år. Jag fixade läckan med silikon. Efter 3 år kastade jag ut det och när jag rev isär det hade det börjat ruttna i ett av hörnen. Resten av terrariet var i bra skick då. Det man måste vara äckligt noga med när man bygger med det här materialet är att man verkligen tätar i alla hörn och på alla ställen där man sågat i materialet. Om du ska använda skruvar för att få ihop det är ett hett tips att smeta silikon i det för-borrade hålet innan du skruvar in skruven. Jag var nöjd med terrariet då, men kommer nog aldrig mer använda något annat än glas eftersom det är det överlägset bästa materialet i mina ögon. Särskilt om man bygger smått.
Lycka till!
Mvh Jonny
Jag byggde ett stort terrarium i detta material och det började läcka efter ca 1 år. Jag fixade läckan med silikon. Efter 3 år kastade jag ut det och när jag rev isär det hade det börjat ruttna i ett av hörnen. Resten av terrariet var i bra skick då. Det man måste vara äckligt noga med när man bygger med det här materialet är att man verkligen tätar i alla hörn och på alla ställen där man sågat i materialet. Om du ska använda skruvar för att få ihop det är ett hett tips att smeta silikon i det för-borrade hålet innan du skruvar in skruven. Jag var nöjd med terrariet då, men kommer nog aldrig mer använda något annat än glas eftersom det är det överlägset bästa materialet i mina ögon. Särskilt om man bygger smått.
Lycka till!
Mvh Jonny
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Re: Plywood och andra skivmaterial
Min lösning var vanliga träskivor och sedan noggrant på med akvarielack (epoxi). Håller en evighet om man inte slarvar.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier