Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Plywood och andra skivmaterial

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
JensJ
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 1996

Plywood och andra skivmaterial

Inlägg av JensJ »

Jag överväger att bygga både större och mindre terrarium/paludarium med trämaterial. Har då hittat detta
http://www.bauhaus.se/basform-12x1200x2500mm.html
Den ska vara kokbar(?) och borde rimligen hålla fukt inne. Någon av er som har erfarenhet kring användandet av träskivor? Jag har letat efter trådar kring den typen av byggen men hittat ganska skralt med material.
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 7 gånger

Re: Plywood och andra skivmaterial

Inlägg av Jonny »

Hej!

Jag byggde ett stort terrarium i detta material och det började läcka efter ca 1 år. Jag fixade läckan med silikon. Efter 3 år kastade jag ut det och när jag rev isär det hade det börjat ruttna i ett av hörnen. Resten av terrariet var i bra skick då. Det man måste vara äckligt noga med när man bygger med det här materialet är att man verkligen tätar i alla hörn och på alla ställen där man sågat i materialet. Om du ska använda skruvar för att få ihop det är ett hett tips att smeta silikon i det för-borrade hålet innan du skruvar in skruven. Jag var nöjd med terrariet då, men kommer nog aldrig mer använda något annat än glas eftersom det är det överlägset bästa materialet i mina ögon. Särskilt om man bygger smått.

Lycka till!

Mvh Jonny
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Re: Plywood och andra skivmaterial

Inlägg av FrankD »

Min lösning var vanliga träskivor och sedan noggrant på med akvarielack (epoxi). Håller en evighet om man inte slarvar.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"