Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Kvalster, oundvikligt?

Frågor och diskussioner om föda och foder.
Daniel_S
Började med grodor år: 2010

Kvalster, oundvikligt?

Inlägg av Daniel_S »

Hej!
Har precis införskaffat ett par hoppstjärtskulturer samt flugor.
Nu har jag fullt med rovkvalster i dom.
Har läst en del på forumet om kvalster, verkar som om många, om inte alla får de, och att det bara är att kasta de smittade odlingarna. Är detta korrekt uppfattat av mig?

Vad händer om man har infekterade odlingar? Tar kvalsterna död på alla hoppstjärtar/flugor?
Känns inte som om jag orkar ta upp kampen mot kvalster, det känns som om jag ändå kommer att förlora, om och om igen...
porcelain
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2005
Har gett tack: 1 gång

Re: Kvalster, oundvikligt?

Inlägg av porcelain »

Det finns ganska många trådar om du läser i denna delen av forumet som är bra och ganska heltäckande av ämnet. Däremot finns det nog ingen sann väg att gå vad gäller kvalster som passar för alla. Jag har slängt en del, börjat att slänga flugkulturer tidigare, badat hoppstjärtar och spritar nu alla hyllor samt håller uppfödningar av ex hoppstjärtar i stängda burkar. Och den bra regeln om att tvätta händerna och underarmarna mellan varje moment!

Vad jag förstår är vi alla mer eller mindre drabbade, men en del är väldigt mycket mer drabbade.
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: Kvalster, oundvikligt?

Inlägg av BengtO »

Flugodlingarna funkar oftast trots kvalster. Bara att göra sitt bästa att begränsa dem. Hoppstjärtarna är det värre med. Ha aldrig odlingarna i närheten av (helst inte i samma rum ens) flugodlingar, krukväxter och terrarier. Och skölj alltid armar och händer innan du rör dem.
Skriv svar

Återgå till "Föda och foder"