Om jag inte missminner mig så finns det olika arter av hoppstjärtar med framförallt olika storlek.
Tyvärr hittar jag ingen info om detta, men det är kanske någon som kan upplysa mig (och andra).
/Thomas/
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Hoppstjärtar, storlek
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Hoppstjärtar, storlek
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Re: Hoppstjärtar, storlek
Den svenska Wikipediasidan är lite klen men läser man den engelska eller tyska så ser man att några tusen arter har beskrivits hittills och att uppskattningen är att det totalt finns kring 50.000 arter. Även i Antarktis finns dem. I Sverige verkar det finnas några hundra arter. Information och bilder finns på http://www.collembola.org.
I hobbyn används mest den vanliga inhemska Folsomia candida, som är 2-3 mm lång, avlång och vit, samt en ungefär lika stor tropisk som är lite rosa och har en mer insektsliknande kroppsform. En eller fler med ungefär samma kroppsform som är mindre (1-2 mm) och vita finns också, samt en större blågrå art som Springhalen sålde när de fortfarande höll på med foder. Men med tanke på hur många arter som finns är den här uppräkningen nog inte speciellt tillförlitlig.
I hobbyn används mest den vanliga inhemska Folsomia candida, som är 2-3 mm lång, avlång och vit, samt en ungefär lika stor tropisk som är lite rosa och har en mer insektsliknande kroppsform. En eller fler med ungefär samma kroppsform som är mindre (1-2 mm) och vita finns också, samt en större blågrå art som Springhalen sålde när de fortfarande höll på med foder. Men med tanke på hur många arter som finns är den här uppräkningen nog inte speciellt tillförlitlig.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Carlsson
Det var de arter som finns inom hobbyn som jag tänkte på.
Den större blågrå arten har jag nog inte träffat på. Finns det några idéer om var man kan skaffa den?
/Thomas/
Den större blågrå arten har jag nog inte träffat på. Finns det några idéer om var man kan skaffa den?
/Thomas/
mvh Thomas
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Ingen aning, nu då Flemming (Springhalen) har lagt ner. Det kanske finns någon här som har kvar dem? Jag testade dem för ett antal år sedan men det var ingen stor höjdare, så jag tyckte att det inte var värt det.Carlsson skrev:Den större blågrå arten har jag nog inte träffat på. Finns det några idéer om var man kan skaffa den?
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
http://www.collembola.org/ har en massa teoretiskt info. MEN kanske man kunde aktivera sig på http://www.flickr.com/photos/tags/collembola/map och börja rota runt i lövhögarna. Det är bara nån I Kalmar som varit ute och gjort det här i norr.
Seira sp. läste jag att nån skall använda. I den här diskussionen finns en lista på jenkki-hoppisar http://poisondartforum.com/index.php?topic=34.0
Mats
Seira sp. läste jag att nån skall använda. I den här diskussionen finns en lista på jenkki-hoppisar http://poisondartforum.com/index.php?topic=34.0
Mats
- Carlsson
Varför var det ingen höjdare?FrankD skrev:Ingen aning, nu då Flemming (Springhalen) har lagt ner. Det kanske finns någon här som har kvar dem? Jag testade dem för ett antal år sedan men det var ingen stor höjdare, så jag tyckte att det inte var värt det.Carlsson skrev:Den större blågrå arten har jag nog inte träffat på. Finns det några idéer om var man kan skaffa den?
/Thomas/
mvh Thomas
- FrankD
- Styrelse

- Kontakt:
Oproduktiva och grodorna verkade inte gilla dem lika mycket som de andra hoppstjärtarna, kanske pga den relativt mörka färgen.Carlsson skrev:Varför var det ingen höjdare?
- MarcusL
- Styrelse

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 45 gånger
- Har fått tack: 78 gånger
Jag har en liten hoppstjärt från Peru runt 1-1,5 mm som är långsam och produktiv. Vet tyvärr inget namn på den.
Har även Seira sp. men bara haft dom några veckor så jag kan inte uttala mig om dom.
Har även Seira sp. men bara haft dom några veckor så jag kan inte uttala mig om dom.