Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Värmetoleranta Masdevallior?

Levande växter och plantor, arter, ljusbehov mm...
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Värmetoleranta Masdevallior?

Inlägg av mats_wikstrom »

obs lite högre kanske skrev jag :D jag är optimist när det gäller zonknäckning.
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Re: Sv: Värmetoleranta Masdevallior?

Inlägg av MarcusL »

mats_wikstrom skrev:obs lite högre kanske skrev jag :D jag är optimist när det gäller zonknäckning.

Köpte faktiskt en hybrid på en utställning idag bara för att testa. Det betyder inte att jag tycker om den :D
Användarvisningsbild
mats_wikstrom
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2004
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 14 gånger

Re: Värmetoleranta Masdevallior?

Inlägg av mats_wikstrom »

Jag försökte febrilt hitta original länken varifrån jag snodde den tidigare listan (höll på att göra en inköpslista med tanke på burk för Ameeregor uppe i molnskogen), men nu kan jag inte hitta den länken :/ det fanns mera skrivet av han/hon som också testat dem kommer jag ihåg

Nåväl, i mitt letande sprang jag på den här som kanske är nyttig.

http://www.orchidboard.com/community/te ... riums.html

Det är ju nog så som man hittar sig fram, genom att testa sådant andra lyckats med. Litteraturen kring växterna är ju inte allvetande, så en viss grad av trevande får man ju nog finna sig i (optimisten som tror att det kan ju lyckas, men det blir ju lite dyrt med trial & error i längden). Jag hade en masdevallia hybrid som klarade sig relativt hyggligt, den blommade om med enstaka blommor, men aldrig i lika stor mängd som när jag köpte den. I samma burk hade jag också en paphilopedium. Tyvärr kom det sniglar in i burken som förstörde bladen, och sedan ville de inte komma igen. Bara mikrovågsugn räckte tydligen inte för att behandla eklöven.
Användarvisningsbild
MarcusL
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2010
Har gett tack: 45 gånger
Har fått tack: 78 gånger

Re: Sv: Värmetoleranta Masdevallior?

Inlägg av MarcusL »

mats_wikstrom skrev:Jag försökte febrilt hitta original länken varifrån jag snodde den tidigare listan (höll på att göra en inköpslista med tanke på burk för Ameeregor uppe i molnskogen), men nu kan jag inte hitta den länken :/ det fanns mera skrivet av han/hon som också testat dem kommer jag ihåg

Nåväl, i mitt letande sprang jag på den här som kanske är nyttig.

http://www.orchidboard.com/community/te ... riums.html

Det är ju nog så som man hittar sig fram, genom att testa sådant andra lyckats med. Litteraturen kring växterna är ju inte allvetande, så en viss grad av trevande får man ju nog finna sig i (optimisten som tror att det kan ju lyckas, men det blir ju lite dyrt med trial & error i längden). Jag hade en masdevallia hybrid som klarade sig relativt hyggligt, den blommade om med enstaka blommor, men aldrig i lika stor mängd som när jag köpte den. I samma burk hade jag också en paphilopedium. Tyvärr kom det sniglar in i burken som förstörde bladen, och sedan ville de inte komma igen. Bara mikrovågsugn räckte tydligen inte för att behandla eklöven.
Hittade den: http://www.dendroboard.com/forum/showthread.php?t=26931

Jo det är klart att dom som är beprövade är säkrare kort. Ska läsa igenom tråden och se om jag blir klokare.
Skriv svar

Återgå till "Växter"