Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Borra dränering i färdig burk.
-
Jockson
- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
Borra dränering i färdig burk.
Hej!
Känner mig nästan tvungen efter att ha svurit som en jävla idiot när jag ligger och försöker dränera mitt vivarium med hjälp av slang och hävert effekt att borra upp ett hål i sidan på burken.
Ångrar ju genast att jag inte gjorde det från början, men hur tror ni det går att göra det nu när tanken är "fylld"?
Tänkte att det borde väl gå om man borrar 20mm eller så från botten upp på glasets framsida alt. baksida?
Känner mig nästan tvungen efter att ha svurit som en jävla idiot när jag ligger och försöker dränera mitt vivarium med hjälp av slang och hävert effekt att borra upp ett hål i sidan på burken.
Ångrar ju genast att jag inte gjorde det från början, men hur tror ni det går att göra det nu när tanken är "fylld"?
Tänkte att det borde väl gå om man borrar 20mm eller så från botten upp på glasets framsida alt. baksida?
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Re: Borra dränering i färdig burk.
Du kan borra 5mm också och pressa in en stressande (6mm). Funkar skitbra.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Ska inte vara några problem. Största problemet är väl hur du ska kunna spola vatten på borren utan att hela golvet blir en sjö.
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Jag har gjort det och det gick bra. 6mm hål till 6 mm slang och silikon runt. Om jag förstått det rätt så är kylningen mest till för borren och inte glaset.
/Patrik
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Jag har kört med Julas diamantborr och det har fungerat bra.
http://www.jula.se/diamanthalsagsats-013021
Sedan har jag kört med lera som jag format till en ring och tryckt fast mot glaset. sedan fyller jag ringen med lera med vatten och borrar på.skvatter vattnet ur, blir varmt eller blir för grumligt byter jag bara ut det.
http://www.jula.se/diamanthalsagsats-013021
Sedan har jag kört med lera som jag format till en ring och tryckt fast mot glaset. sedan fyller jag ringen med lera med vatten och borrar på.skvatter vattnet ur, blir varmt eller blir för grumligt byter jag bara ut det.
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
-
Jockson
- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 6 gånger
Okej, borde finnas liknande på biltema eller så?
I mitt fall blir det ju svårt med vatten då jag tänkt borra i sidan på burken..
I mitt fall blir det ju svårt med vatten då jag tänkt borra i sidan på burken..
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Jag har aldrig kört med mängder av vatten. Tugga på en hyfsat stor mängd tuggummi ett tag. Sedan formar du en ring som du sätter runt det tänkta hålet. (Lera istället för tuggummi går förstås också.) Ringen fyller du med kallt vatten eller ännu bättre snö och sedan sätter du igång. Ev. kan du behöva fylla på med färskt och framför allt kallt vatten någon gång men det är allt.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- Jolo
- Ordförande

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 327 gånger
- Har fått tack: 195 gånger
- Kontakt:
Häll kokande vatten på slangen och dra hårt i den med en tång då blir den smalare.skölj den i kallt vatten så stelnar den i detta läge. Då får du med lätthet igenom slangen i det mindre hålet. Häll varmvatten på slangen som nu är igenom hålet och den sväller och blir mjuk igen. Hålet helt tätt utan silikon.RicardH skrev:Du kan borra 5mm också och pressa in en stressande (6mm). Funkar skitbra.
/ Johan
- FredrikSp
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
Har du någon som kan hjälpa dig så kan du spruta lite lätt med blommspruta och lägga en handuk så det inte blir så blött.
Låt borret jobba, trycker du för hårt så är det klippt när du inte har en plan yta bakom som avlastar.
Skickat från min C6903 via Tapatalk
Låt borret jobba, trycker du för hårt så är det klippt när du inte har en plan yta bakom som avlastar.
Skickat från min C6903 via Tapatalk