I många länder är det ganska enkelt att få ett intyg av en tjänsteman om man betalar en hundring för det. Till synes korrekta papper ger inte mycket säkerhet. T.ex. finns redan nu odlare i Tyskland som har Exidobates captivus med "korrekta" CITES-papper. Jag tror knappast att det i alla instanser har gått till på ett lagligt sätt (jämför http://www.dendrobates.org/captivus.html). Exidobates mysteriosus är ett liknande men lite äldre fall. Man får alltså vara lite misstänksam.MattiasS skrev:Och kan den imponeras till eu så måste den vara godkänd.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
När inkommer ny xaxim?
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Re: När inkommer ny xaxim?
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- TobiasB
- Började med grodor år: 2013
- Har gett tack: 687 gånger
- Har fått tack: 379 gånger
Det är ju viktigt att vi som en trots allt ganska smal målgrupp ställer krav på våra försäljare av grodor, växter och inredning, men dedär vet vi ju redan 
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Visst är det så, det gäller väl nästan allt. Men det är ju lite enklare att få papper på ett par grodor än ett par kontainers med xaxim. Men visst ska man kräva att det går sjyst till och det går ju om reptil/växt hobbyn ställer krav.FrankD skrev:I många länder är det ganska enkelt att få ett intyg av en tjänsteman om man betalar en hundring för det. Till synes korrekta papper ger inte mycket säkerhet. T.ex. finns redan nu odlare i Tyskland som har Exidobates captivus med "korrekta" CITES-papper. Jag tror knappast att det i alla instanser har gått till på ett lagligt sätt (jämför http://www.dendrobates.org/captivus.html). Exidobates mysteriosus är ett liknande men lite äldre fall. Man får alltså vara lite misstänksam.MattiasS skrev:Och kan den imponeras till eu så måste den vara godkänd.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Nja, det tror jag faktiskt inte, eftersom odlad xaxim får exporteras medan E. captivus inte får exporteras alls. Dessutom är det ju företaget som får ett generellt tillstånd för att exportera odlad xaxim, misstänker jag. När de har det granskas säkert inte för varenda sändning att den faktiskt består av odlad xaxim. Men men, det är som sagt inte lätt att veta vad som är rätt. Inom rimliga gränser måste man ju också kunna lita på giltiga papper.MattiasS skrev:Men det är ju lite enklare att få papper på ett par grodor än ett par kontainers med xaxim.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Är väl dicksonia(sellowiana) som oftast används och som är hårt skövlad i det "vilda"? Xaxim är väl bara ett samlingnamn i princip av en sort produkt. Verkar vara mycket skit i omlopp när det gäller detta. Tråkigt om man bidrar till att utrota vissa arter, även dom seriösa dras ju ner. Men det är ett svårslaget terrariematerial.
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Nu har jag ju inte riktigt följt med det här annat än med ett halvt öga tidigare, jag skulle egentligen nu för första gången testa ett par xaximbakgrunder när jag märkte att hela Europa hade torka gällande den varan.
Men Cyathea contaminans var väl det gamla hårda som går under cites och som är helt nejnej numera? Olika Dicksonia trodde jag var det som kallas soft xaxim, och Dicksonia sellowiana är väl den som härstammar från sydamerika, men det är väl inte den som odlas i NZ eller? Iaf exoterras vara är Dicksonia fibrosa (som hör hemma i NZ). Lucky Reptiles påstår sig ju också sälja sådan slags Dicksonia som inte går under Cites. Fernwood säljer xaximpaneler bestående av Dicksonia spp vidare från NZ och säger att de är strikt övervakade av NZ's skogsbruksministerium. Men det vete väl fan om det stämmer.
http://www.forestferns.co.uk/growing-tr ... nformation
Men Cyathea contaminans var väl det gamla hårda som går under cites och som är helt nejnej numera? Olika Dicksonia trodde jag var det som kallas soft xaxim, och Dicksonia sellowiana är väl den som härstammar från sydamerika, men det är väl inte den som odlas i NZ eller? Iaf exoterras vara är Dicksonia fibrosa (som hör hemma i NZ). Lucky Reptiles påstår sig ju också sälja sådan slags Dicksonia som inte går under Cites. Fernwood säljer xaximpaneler bestående av Dicksonia spp vidare från NZ och säger att de är strikt övervakade av NZ's skogsbruksministerium. Men det vete väl fan om det stämmer.
http://www.forestferns.co.uk/growing-tr ... nformation