Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
För låg fuktighet
-
Princesseen
- Började med grodor år: 2014
För låg fuktighet
Jag har ett terrarium på 60*45*45. Jag har stenbotten, små stenar. Det finns tre burkar med jord och växter i nedgrävda bland stenarna. Sen på allting är det ett lager mossa och på det ett lager av 100% natural cypress mulch.
En liten del av terrariet är vatten med pump och dimmer som går hela tiden. Har ett duschsystem som går 120sekunder en gång i timmen.
Har en ramp på halva taket. En värmelampa och en fjärdedel av taket är räckt av glas.
Fuktigheten ligger på 79%? Vad gör jag för fel. I det andra terrariet som år 90*45*45 är har har jag en fuktighet på 90% utan dimmer.
En liten del av terrariet är vatten med pump och dimmer som går hela tiden. Har ett duschsystem som går 120sekunder en gång i timmen.
Har en ramp på halva taket. En värmelampa och en fjärdedel av taket är räckt av glas.
Fuktigheten ligger på 79%? Vad gör jag för fel. I det andra terrariet som år 90*45*45 är har har jag en fuktighet på 90% utan dimmer.
-
Princesseen
Re: För låg fuktighet
Halva har en ramp över sig. En fjärdedel har glas och den andra fjärdedelen är nät med en värmelampa på.
- StyrbjörnK
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har fått tack: 1 gång
Problemet kan ju vara värmelampan. Vad har du för hygrometer? 80% är ju å andra sidan inte så illa, värmelampa brukar inte vara nödvändigt, jag har i alla fall aldrig haft det.
Om du vill höja temp och luftfuktighet rekomenderar jag istället en värmematta under terrariet. Den får vattnet i bottnen att avdunsta och höjer därmed luftfuktigheten.
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Det låter som du har för mycket luft på ovansidan. Det räcker med cirka 5-7 cm luft på ovansidan. Sen är det med dessa hygrometrar att alla som jag provat suger. Köp fem från samma leverantör och de visar alla olika. Och efter några månader fastnar det på samma siffror. Jag förstår som nybörjare vill man ha några siffror att titta på som hjälp.
/Patrik
-
Princesseen
Vad menar du med för mycket luft ovanför?
värt köp med tre värmelampor till mina terrarium. Kan jag använda dom till någonting annat?
kan värmeplattorna ligga under terrariet eller måste jag ta ut allt?
värt köp med tre värmelampor till mina terrarium. Kan jag använda dom till någonting annat?
kan värmeplattorna ligga under terrariet eller måste jag ta ut allt?
-
Princesseen
Hur ofta regnar det i regnskogen? Hur ofta ska regnet gå igång? Nu går det 120 sekunder i gång i timmen. Men nu gjorde jag 120minuter på, 120minuter av osv för att öka fuktigheten och då kom grodorna fram och klättrade runt jätte mycket.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
Tror inte att du behöver varken värmematta eller värmelampa. Värme är direkt skadligt för grodorna. En temperatur på 24-25 grader räcker gott och väl till grodorna. Det bör du lätt komma upp i med den vanliga belysningen.
Jag tycker det låter väldigt mycket. Terrariet måste ha tid att torka upp mellan regnen. Grodorna vill inte ha fötterna blöta, men vill ha det fuktigt i luften.
Jag kör mitt regnsystem tre gånger om dagen. 60 sekunder åt gången. Jag tycker det är ganska mycket.
En gång morgon, en gång mitt på dagen och en gång på kvällen. De andra burkarna sprayar jag en-två gånger om dagen.
Att luftfuktigheten går ner till 60-70% innan regn är absolut inget problem. Det skiftar i naturen också.
Täck för en stor del av ventilationen i taket bara så ska du se att det går bra.
Jag tycker det låter väldigt mycket. Terrariet måste ha tid att torka upp mellan regnen. Grodorna vill inte ha fötterna blöta, men vill ha det fuktigt i luften.
Jag kör mitt regnsystem tre gånger om dagen. 60 sekunder åt gången. Jag tycker det är ganska mycket.
En gång morgon, en gång mitt på dagen och en gång på kvällen. De andra burkarna sprayar jag en-två gånger om dagen.
Att luftfuktigheten går ner till 60-70% innan regn är absolut inget problem. Det skiftar i naturen också.
Täck för en stor del av ventilationen i taket bara så ska du se att det går bra.
Grodor och huggormar
-
Princesseen
Okej. Så jag ska bara köra regnsystemet lite. Det är inte blött där dom går. Har liknande bark.