Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Ullas hörnburk
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Ullas hörnburk, huvudbry kring grodval
Det låter tyvärr som om det finns en poäng med det jag hade hört. Hur allvarligt det är vet man förstås inte men det kan nog inte vara helt fel att vara försiktig och inte använda den allt för mycket. Undrar om man skulle kunna kombinera en sådan med ett UV-filter som tar itu med bakterier och annat. Jag hade min utanför terrariet, med ett rör som ledde dimman in i terrariet. Man borde kunna installera den där UVC-lampan som sitter i filtret inuti röret och på så sätt desinficera dimman.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
- UllavL
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2013
- Har fått tack: 21 gånger
Re: Ullas hörnburk
Nu har fyra små Ranitomeya amazonica från BengtO flyttat in. Pojkvännen suckar tungt över min fastnaglade position vid terrariet 
Tack Bengt, de är underbara!

Tack Bengt, de är underbara!

- UllavL
- SDS-medlem

Påfyllning med fyra auratus. En har kommit fram och kikat på omgivningarna. De andra vägrar visa sig

Och hela burken

Skickas från min iPad via Tapatalk

Och hela burken

- StyrbjörnK
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
- Har fått tack: 1 gång
- TobiasB
- Har gett tack: 687 gånger
- Har fått tack: 379 gånger
Riktigt fint!
Är all bakgrund bara uppbyggt av cellplast? Sika med pigment eller torv på? Falsk botten?
Är all bakgrund bara uppbyggt av cellplast? Sika med pigment eller torv på? Falsk botten?
- UllavL
- SDS-medlem

Tack
Idag vågade de sig fram lite mer, spanade avvaktande på mig och följde uppmärksamt amazonicornas flugjakt.
Tobias, det är xps-cellplast (sån där som inte blir små kulor av). Ett otal tuber svart silikon på det och sen fasttryckt xaximströ, små skifferstenar mm. Sen är delar av väggen enbart Bens dendro turf (eller vad den nu heter) och ytterligare en del epiweb.
Botten lutar svagt så vattnet från regnsystem och droppvägg rinner framåt och ner i akvariedelen. Så ganska vått i botten men aldrig stillastående. Droppväggen är dessutom inte på hela tiden så att det ska få en möjlighet att torka upp lite.
Tobias, det är xps-cellplast (sån där som inte blir små kulor av). Ett otal tuber svart silikon på det och sen fasttryckt xaximströ, små skifferstenar mm. Sen är delar av väggen enbart Bens dendro turf (eller vad den nu heter) och ytterligare en del epiweb.
Botten lutar svagt så vattnet från regnsystem och droppvägg rinner framåt och ner i akvariedelen. Så ganska vått i botten men aldrig stillastående. Droppväggen är dessutom inte på hela tiden så att det ska få en möjlighet att torka upp lite.
- TobiasB
- Har gett tack: 687 gånger
- Har fått tack: 379 gånger
Låter spännande med skiffer i bakgrunden! Var köpte du det? Någon annan som vet bra ställen att köpa sådant? 
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Brukar finnas på djuraffärer som säljer fiskar. Men det är nog billigast på byggföretag som säljer sten.
/Patrik
- UllavL
- SDS-medlem

På Bauhaus, tror de kom i 20 kg säckar. Skifferkross. Hur kul som helst för en inte alltför muskelstor person att bära genom sthlms lokaltrafik. Hur som helst så gillade jag att bygga med det, gick att skapa intressanta former med det och fina färgskiftningar.