Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Tobbes terrarier
- TobiasB
- Började med grodor år: 2013
- Har gett tack: 687 gånger
- Har fått tack: 379 gånger
- UllavL
- SDS-medlem

- Har fått tack: 21 gånger
Re: Tobbes terrarier
Märklig färg på den. Kanske legat konserverad i den sura torven?
Jag har inte sett någon hos mig på flera månader så "plocka bort"-metoden verkar orimligt nog funka.
- TobiasB
Ikväll blev det bakslag i terrariet. Hittade den lille kameleonthanen död i vattendelen
Trodde ju faktiskt att de skulle kunna ta sig upp om de hamnade där i...
Senast redigerad av 1 TobiasB, redigerad totalt 22 gånger.
- Illustratören
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 13 gånger
- Har fått tack: 65 gånger
Fan va trisst!
När man kan "allt" teoretiskt, är det bara att testa allt praktiskt. Sedan är det dags att göra allt rätt!
- TobiasB
Ja, så himla tråkigt! Fick bara ha honom här i en vecka
Efter lite undersökning så måste hanen ha råkat rasa ner på den brantaste sidan i den lite lösa orkidébarken. Nu har jag satt en liten sarg där istället och jämnat till branten. För att undvika att något sånt händer igen.

-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
- Har gett tack: 1 gång
Finns det någon möjlighet att den har klättrat på något ovanifrån och ramlat ner på det viset? Jag tänker att sargen är bra uppefrån, men hur är den om man redan är i vattnet?
- TobiasB
Det låg en del orkidébark i vattnet vid kameleonten, så jag antar att han måste ha rutschat ner tyvärr. Det finns några grenar högt ovanför vattendelen, uppe i taket av terrariet, men där har jag aldrig sett dem. Dessutom känns de ju väldigt stadiga när det kommer till att klättra på grenar. Men visst, de kan ju såklart trilla därifrån med. Fast isåfall hade ju marken varit rätt hård också antar jag.
-
Gurra
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
Tråkigt med kameleonten!
Tusenfotingen ser inte ut att vara en mångfoting (polydesmider) utan ser snarare ut som en scolopender (enkelfoting). Aldrig hört talas om någon som haft problem med dessa men du får ha lite koll om du hittar flera.
Dom utsöndrar inget gift och lever på andra kryp så ser inte att dom ska vara direkt farliga för varken grodorna lr kameleonterna.
Tusenfotingen ser inte ut att vara en mångfoting (polydesmider) utan ser snarare ut som en scolopender (enkelfoting). Aldrig hört talas om någon som haft problem med dessa men du får ha lite koll om du hittar flera.
Dom utsöndrar inget gift och lever på andra kryp så ser inte att dom ska vara direkt farliga för varken grodorna lr kameleonterna.