På kameleontfronten ser det ljusare ut igen, då PelleB fixar en ny hane till mig faktiskt redan nu under helgens Stockholm Expo.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Tobbes terrarier
- TobiasB
- Började med grodor år: 2013
- Har gett tack: 687 gånger
- Har fått tack: 379 gånger
Re: Tobbes terrarier
Okej, tack för tusenfotinginfon!
Jag ska hålla ögonen öppna!
På kameleontfronten ser det ljusare ut igen, då PelleB fixar en ny hane till mig faktiskt redan nu under helgens Stockholm Expo.
-
porcelain
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2005
- Har gett tack: 1 gång
Tänkte mest att dessa kameleonter kan släppa taget om ex grenar när dom blir skrämda (som någon slags försvar har jag för mig?), eller att de faktiskt kan ramla ändå. Barken kan ju ha hamnt där när den försökt ta sig upp likaväl som på vägen ner.
- TobiasB
Jo, det är ju sant. Men frågan är om de kan simma lite, eller inte alls. Kan de simma lite så kan man ju iallafall göra det lättare att ta sig upp. Har läst att t.ex. Jemenkameleonter kan simma en stund iallafall. Känns som att evolutionen borde ha sorterat ut dem för ett tag sedan om de inte kunde simma överhuvudtaget.
- MattiasP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2012
Beror på art och storlekGurra skrev:Tusenfotingen ser inte ut att vara en mångfoting (polydesmider) utan ser snarare ut som en scolopender (enkelfoting). Aldrig hört talas om någon som haft problem med dessa men du får ha lite koll om du hittar flera.
Dom utsöndrar inget gift och lever på andra kryp så ser inte att dom ska vara direkt farliga för varken grodorna lr kameleonterna.
Ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=_dXZRT3Z53k
Med vänlig hälsning Mattias
-
HåkanP
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 22 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Tänkte också i de banorna. Lärt mig någon gång att det är enkelfotingen som är de giftiga och rovaktiga. Medans mångfotingen (tusenfoting) är växtätare.MattiasP skrev:Beror på art och storlekGurra skrev:Tusenfotingen ser inte ut att vara en mångfoting (polydesmider) utan ser snarare ut som en scolopender (enkelfoting). Aldrig hört talas om någon som haft problem med dessa men du får ha lite koll om du hittar flera.
Dom utsöndrar inget gift och lever på andra kryp så ser inte att dom ska vara direkt farliga för varken grodorna lr kameleonterna.
Ett exempel https://www.youtube.com/watch?v=_dXZRT3Z53k
Med vänlig hälsning Mattias
"Time flies like an arrow
Fruit flies like bananas"
Fruit flies like bananas"
- TobiasB
I torsdags kom det hem ett glatt gäng Amanoräkor till mig. Svårt att få bild på, men fem stycken sånna här små simmar nu runt i vattendelen och håller rent 

- TobiasB
Nu händer det saker på terrariefronten igen! Efter veckor av smyg-mätande och trånande inne på Herpers choise helglasavdelning bestämdes det att denna plats i min lägenhet helt enkelt inte "utnyttjades optimalt":

Efter lite röjande:

Nu börjar det likna nåt! Och ännu bättre kommer det bli efter lördagens Groddag!

Efter lite röjande:

Nu börjar det likna nåt! Och ännu bättre kommer det bli efter lördagens Groddag!
- UllavL
- SDS-medlem

- Har fått tack: 21 gånger
Haha, på tal om vårt samtal om platsutrymme Tobbe, jag tog bort HELA skrivbordet för att få plats med min burk, inte bara röjde en liten del [emoji6] Fast jag antar att ett skrivbord är en lite viktigare inredningsdetalj för en lärare. Vad ska du ha för nått i burken?
Skickas från min iPad via Tapatalk
- TobiasB
Det är rätta takter! Vem behöver skrivbord nu för tiden?
Mina pygmékameleonter ska få flytta in dit, där ingen vattendel finns att drunkna i... På sikt ska även mina Terribilis få flytta efter och en eller två nya grodarter ska få ta plats i mitt stora terrarie!
Mina pygmékameleonter ska få flytta in dit, där ingen vattendel finns att drunkna i... På sikt ska även mina Terribilis få flytta efter och en eller två nya grodarter ska få ta plats i mitt stora terrarie!
- UllavL
- SDS-medlem

- Har fått tack: 21 gånger
Ser fram emot att se! Och ja, jag är avundsjuk