Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Xaxim eller Epiweb

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
heba
Började med grodor år: 2014

Xaxim eller Epiweb

Inlägg av heba »

Jag står i begrepp att inreda mitt första terrarium och har då tänkt ha en bakgrund och dubbelbotten. Planerna är en vattendel på botten och "bevattna" bakgrunden från vattnet i botten, men har även ett regnsystem. Terrariet är 75x50x100 cm.
Epiweb IIS känns som ett bra val, men även Xaxim (men där går tankarna om att skövla regnskogen).
Vad förordar ni för material i bakgrunden (jag har inte tänkt frigolit/fix/lack varianten)?
Jag är tacksam för all input då jag är nybörjare ;)
BengtO
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1986
Har gett tack: 46 gånger
Har fått tack: 202 gånger

Re: Xaxim eller Epiweb

Inlägg av BengtO »

Utav de alternativen xaxim. Du behöver ingen "bevattning" av det utan det räcker gott med normal duschning. Tänk på att grodorna vill ha torra ställen i terrariet. Bl.a ett av skälen till att jag använder korkbark som bakgrund i mina terrarier.
LundeQ
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 2 gånger

Inlägg av LundeQ »

Som alternativ till xaxim från Sydamerika finns sådan som odlats i t.ex. Nya Zealand (ex. http://bens-jungle.com/xaximpaneltreefern). Osäker på hur mycket bättre det är, men tänkte iaf upplysa om alternativet.
heba

Inlägg av heba »

Jo, jag är medveten om att grodor vill ha torra platser, men vill ha en beväxt bakgrund och ska försöka få till båda delarna.
Tack för tipset om bens-jungle!
Jonny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Jonny »

Jag har testat olika bakgrunder, bland annat epiweb. Dock har jag inte testat xaxim, men är övertygad om att det är bra.

Dock vill jag tipsa dig om en annan produkt från Dusk, nämligen hygrolon. Kör med det nu och jag är supernöjd. Skillnaden mot epiweb är total! Hygrolon håller vatten, hygrolon är som ett tyg vilket gör det lätt att jobba med, hygrolon är snyggare än epiweb och hygrolon är hygrolon! Om du väljer bort xaxim, så välj hygrolon.

Mvh Jonny
Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2013
Har fått tack: 21 gånger

Inlägg av UllavL »

Lägger in bilder på mina växtlighet på xaximplattor o epiweb efter ett år.vet. Inte riktigt vad jag ska säga om skillnaden, vill du ha en droppvägg är nog epiweb bättre om du inte vill ha det genomsurt hela tiden. Å andra sidan är ju xaxim snyggt även när det inte är bevuxet.
ImageUploadedByTapatalk1416516232.084848.jpg
ImageUploadedByTapatalk1416516213.687609.jpg

Skickas från min iPad via Tapatalk
Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av UllavL »

Inser att man knappt ser något av bakgrunden på bilderna :) epiweb är i alla fall den övre.

Skickas från min iPad via Tapatalk
heba

Inlägg av heba »

UllavL - Av bilderna att döma så ser dessa 2 material ganska lika ut - eller har jag helt fel? Jag har sett Xaxim IRL men inte Epiweb... Likaså verkar påväxten vara lika, ja, nu blev det inte lättare ;)

Jonny - jag har till ett annat terrarium gjort en fogskumsbakgrund med hygrolon (har dock inte monterat eller använt det) och tycker att materialet i sig är ok, men bakgrunden "bygger" mycket på djupet. Att montera Hygrolonet på en tunn frigolitskiva eller liknande tror jag skulle se tokigt ut.
Har iallafall en del bitar hygrolon kvar som jag ska prova att göra något annat kul med, för jag håller med dig (trots att jag inte testat materialet) att det är bra och lättjobbat.
Användarvisningsbild
UllavL
SDS-medlem
SDS-medlem

Inlägg av UllavL »

Finns ju de som gör bakgrund med "korkmosaik" också. Kolla dendroboard så hittar du beskrivningar. Det blir också fint tycker jag även om jag inte har någon personlig erfarenhet. Gillar att det blir mer 3D än vad epiweb o xaxim ger.
Gällande mina väggar så var epiweben ful länge innan den blev snygg. Lite ful på vissa ställen fortfarande där inga växter växt in.
heba

Inlägg av heba »

Det såg intressant ut! Tack för tipset!
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"