Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Falskbotten
- Håkan
- Började med grodor år: 2015
- Har gett tack: 4 gånger
Falskbotten
Hej jag har en fråga angående falskbotten. Den är: varför göra den "falsk"? Frågan gäller egentligen specialfallet när man har en vattendel.
Varför inte ha en landdel som går ned lite under vattenytan men som sedan slutar tvärt. Man kan göra den lite asymmetrisk för att slipa bort att det ser konstigt ut. Då har man istället en vattendel som sträcker sig under hela landdelen. Visst man ser inte fisk som simmar där det är mörkt, men det kan vara hänt. Detsamma gäller ju för grodor man inte alltid ser bland alla växter. Vinsten är ju dels att man har lättare att få cirkulation på vattnet under, dels en större yta för de fiskar man har i vattendelen. Är detta feltänkt?
Varför inte ha en landdel som går ned lite under vattenytan men som sedan slutar tvärt. Man kan göra den lite asymmetrisk för att slipa bort att det ser konstigt ut. Då har man istället en vattendel som sträcker sig under hela landdelen. Visst man ser inte fisk som simmar där det är mörkt, men det kan vara hänt. Detsamma gäller ju för grodor man inte alltid ser bland alla växter. Vinsten är ju dels att man har lättare att få cirkulation på vattnet under, dels en större yta för de fiskar man har i vattendelen. Är detta feltänkt?
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Re: Falskbotten
Har lite samma funderingar.
Jag har (i väntan på min nya burk - många turer
) haft mina växter i ett akvarium med en vattenbotten och däröver plattor och duk och sedan torv och spagnum. Det blir en större mängd vatten på detta viset, nackdelen är att det i mitt akvarium blivit väldigt blött i mossan/torven då jag inte har någon aktiv ventilation utan bara har öppet uppe (inget täckglas). Min tanke var att köra på detta vis i den nya burken men där ha en fläkt som hjälper till att driva runt luften.
Tyvärr får man ju ner en del torv/mossa i vattnet, men det borde väl inte vara något problem, eller?
Finns det några medlemmar som byggt på detta vis här på forumet som kan delge hur det fungerar i längden?
Jag har (i väntan på min nya burk - många turer
Tyvärr får man ju ner en del torv/mossa i vattnet, men det borde väl inte vara något problem, eller?
Finns det några medlemmar som byggt på detta vis här på forumet som kan delge hur det fungerar i längden?
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Jag har en burk med 25% synlig vattendel. Avdelaren är av mangroverötter. Sen har jag fyllt resten med Leca och lavasten. Har inte problem med skräp i vattnet. Har ingen mossa på bottendelen utan mest löv. Och de ligger en lite bit ifrån vattnet.
/Patrik
- Håkan
Rötter är ju perfekt att ha som "draperi". Men bakom har du fyllt med sten alltså. Om du inte hade sten där bak, hade inte det fungerat bra ändå?PatrikNo skrev:Jag har en burk med 25% synlig vattendel. Avdelaren är av mangroverötter. Sen har jag fyllt resten med Leca och lavasten. Har inte problem med skräp i vattnet. Har ingen mossa på bottendelen utan mest löv. Och de ligger en lite bit ifrån vattnet.
Naturligtvis, landsdelen kan ju inte sväva. Den behöver stå på en botten (plastraster m duk enligt klassisk falskbotten) som har rör som pelare som för ned krafterna till den verkliga botten (alt. om man har stabil bakvägg kan man byggaölanddelen som en balkong).
I vattnet under landdelen kan man sätta en pump som ger cirkulation. Överlag ger denna öppna vattendel bättre möjlighet att hålla kvalitet på vattnet.
- PatrikNo
- Började med grodor år: 2012
- Har gett tack: 94 gånger
- Har fått tack: 34 gånger
- Kontakt:
Min tanke med lavastenar var att de skulle agera som ett jättefilter. Det blir tungt. Jag gör nog inte så igen.
/Patrik
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
jag kör zeolit, lite lättare än lava. beror väl lite på hur bra du har koll på vattennivån hur bra det funkar. sjunker den och grodorna simmar in med fiskarna och inte hittar ut kan det gå galet om nivån plötsligt höjs. vatten har jag ju i alla terrarium, men numera bygger jag främst med torvblock och zeolit i vilket jag gör dammarna.
- Håkan
Jo att grodor skulle irra in är ju en risk. Men med en landdel som går ned tillräckligt under vattnet behövs det en märkbar nivåändring för att problemet skall uppstå.
Torvblocken ställer du dem som bas för landdelen, på falskbotten, eller menar du att du har den under landdelen för att skärma av vattendelen från området under landdelen?
Torvblocken ställer du dem som bas för landdelen, på falskbotten, eller menar du att du har den under landdelen för att skärma av vattendelen från området under landdelen?
- mats_wikstrom
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2004
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
Um. Jag har torven på botten under landdelen, tänk dig ett kärr. För att grodorna skall ha "torra fötter" har jag tegel eller skiffer de kan sitta på.Håkan skrev: