Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Artbestämning
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
-
Kjell Fohrman
Re: Artbestämning
Tack - jag har gått igenom fotona på den tyska morph-sida för D. tinctorius som ni hade en länk till men det verkar inte helt lätt 
Gissade mig fram till detta
02. Azureus
03. British Guyana
05. Brasilianer eller Weygoldt
04 och 06. Bakhuis eller Cobalt (Kaysergebirge) eller Lawa eller Nominat/Kaw Mountain
För nummer 1 hittade jag ingen som passade
Frank - Vilken nummer menade du när du skrev Den nedersta borde vara D. tinctorius "Azureus". Nummer 1 eller nummer 4
Tänkte också kolla på auratus-morferna men den länk ni hade inlagd till dessa funkade inte
Gissade mig fram till detta
02. Azureus
03. British Guyana
05. Brasilianer eller Weygoldt
04 och 06. Bakhuis eller Cobalt (Kaysergebirge) eller Lawa eller Nominat/Kaw Mountain
För nummer 1 hittade jag ingen som passade
Frank - Vilken nummer menade du när du skrev Den nedersta borde vara D. tinctorius "Azureus". Nummer 1 eller nummer 4
Tänkte också kolla på auratus-morferna men den länk ni hade inlagd till dessa funkade inte
-
Kjell Fohrman
Tack - jmild,
Kollade själv där tidigare men för auratus verkade det vara ännu svårare att se skillnad på de olika morferna. Färgskillnaden inom en morf verkar ju vara större än mellan olika morfer.
Sedan var väl anledningen till att jag lät mitt inlägg ligga kvar att det var ett tips till admin för denna sida att en länk här på sidan inte funkade.
Kollade själv där tidigare men för auratus verkade det vara ännu svårare att se skillnad på de olika morferna. Färgskillnaden inom en morf verkar ju vara större än mellan olika morfer.
Sedan var väl anledningen till att jag lät mitt inlägg ligga kvar att det var ett tips till admin för denna sida att en länk här på sidan inte funkade.
-
BengtO
- Styrelse

När det handlar om lokaliteter av dom här grodorna är det viktigare att veta var dom kommer ifrån än hur dom ser ut. Ungefär som med Killis. Och det finns andra arter med ändå större variation, även inom lokaliteten. Kolla Oophaga pumilio. När det gäller samtliga tre av dina helblå grodor kan du nog räkna med att det är Azureus. Då den är mycket vanlig inom hobbyn.Kjell Fohrman skrev:Tack - jmild,
-
Kjell Fohrman
Tack för svaret Bengt även om det nu gör "artbestämningen" till ett mission impossible 
-
MattiasS
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2011
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
R.imitator "chazuta" är väl också en morf som kan se ut lite hur som helst. Då avkommorna inte alls behöver likna sina föräldrar och vissa individer liknar andra Imitator morfer. Så hade det inte varit känd lokaliteten på dessa grodor så hade dom gått som nån terrariestam eller nån korsning.
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 187 gånger
- Har fått tack: 645 gånger
- Kontakt:
Ursäkta, jag såg det inte tidigare. Jag menade första inlägget, bilderna 1–3. (Jag har inläggen sorterade i omvänd ordning så att det nyaste alltid är längst upp. Det var därför jag skrev "nedersta".)Kjell Fohrman skrev:Frank - med "den nedersta" menar du den i den första bildserien (nummer 1) eller den andra (nummer 4)?
När det handlar om varianter är det verkligen det. Med hybrider jag trodde du avsåg riktiga arthybrider. Det verkar de inte vara men det kan mycket väl handla sig om hybrider mellan olika varianter. Som Bengt skriver är även rena varianter i princip omöjliga att bestämma om man inte vet varifrån djuren kommer. Misstänker man dessutom att de kan vara hybrider blir det helt hopplöst.Kjell Fohrman skrev:Tack för svaret Bengt även om det nu gör "artbestämningen" till ett mission impossible
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
Kjell Fohrman
Hittade två foton till (antagligen gick de bägge grodorna ihop). Googlade lite och tycker att de väldigt mycket liknar Phyllobates terribilis även om denna art inte brukar vara så mörk på buken. Vad tror ni?
-
BengtO
- Styrelse

Skulle gissa på den närbesläktade P.bicolor. Nån som är bra på Phyllobates vet kanske mer?