Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Mackans burkar
- MarcusL
- Styrelse

- Började med grodor år: 2010
- Har gett tack: 45 gånger
- Har fått tack: 78 gånger
Re: Mackans burkar
Dags för uppdatering. Fick hem R. fantastica 'Varadero' från groddagen och en nancy hane till min ensamma hona. Tog någon vecka innan jag hittade ägg hos Nancy och det är lika roligt varje gång.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Det har inte skrivits här sedan i november 2015. Hur går det Marcus!? Tycker du gör riktigt bra jobb med glas/silikon!MarcusL skrev:Här är en burk med rak list.
Den raka listen istället för böjd, funkar ju på ett sätt bättre än den kanske snyggare välvda. Tänker på rengöring i hörnen under ventilationsnätet. Där kommer man inte åt så lätt med välvd glaslist. Med din raka är det inget som stoppar. Är du nöjd med denna konstruktion? Har du gjort fler?
Ricard
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- MarcusL
- Styrelse

Re: RE: Re: Mackans burkar
Jag föredrar faktiskt att ha en rak list av två anledningar. För de första kan man ha en lägre ventilationssockel så man slipper ta för mycket av höjden. Som du säger är det svårt att komma åt vid rengöring tänk då att ha en låg båge det gör de ännu trängre. Med båge är ventsockeln 8cm hög på mina burkar medans jag har 6cm på den med rak och skulle nog kunna gå ner till 4.5cm om jag vill. (Detta kräver avrinning då diket snabbt rinner över) Den andra anledningen är att det går åt mycket glas till bågen då den är högre och den är så jäkla svår att få till, blir nöjd med kanske 1 av 5 så de går åt både tid och glas. Klart att med lite träning och bättre teknik så går det att få till snygga bågar min glasmästare gör perfekta bågar på frihand medans jag har sågat till en tunn mdf som mall.RicardH skrev:Det har inte skrivits här sedan i november 2015. Hur går det Marcus!? Tycker du gör riktigt bra jobb med glas/silikon!MarcusL skrev:Här är en burk med rak list.
Den raka listen istället för böjd, funkar ju på ett sätt bättre än den kanske snyggare välvda. Tänker på rengöring i hörnen under ventilationsnätet. Där kommer man inte åt så lätt med välvd glaslist. Med din raka är det inget som stoppar. Är du nöjd med denna konstruktion? Har du gjort fler?
Ricard
Håller precis på att planera mitt nya utrymme som blir i förrådet då vi fått tillökning som tydligen måste ha ett eget rum enligt vissa. Men vad vissa inte vet är att jag kommer få plats med ytterligare 6 burkar i nya hyllan
Dom nya burkarna hamnar på 50x50x60 och den första är färdig och håller en trio Black jeans.
Nyplanerat med glapack i väntan på frontrutor. Testar även att ha kanalplast i toppen för att bryta ljuset lite så inte grodorna blir lika bländade. Bakgrunden är silikon och kokoshusk direkt på bakrutan.

En månad senare

1.0.1 O. pumilio Black jeans.

-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Drägg! ÄLL! 
Om vi bott närmare varandra ... Du är bra på detta med att göra burkar kompis! Ser jättefint ut.
Du som testat lite olika, jag funderar ju på att helt skippa den där holländska ventilationskonstruktionen, då den tar massor av plats på alla leder, och ger tveksamt resultat. Om man ändå skulle göra den men minimalistiskt, hur brett brukar du göra det nätet, och hur mycket tror du man kan minska det? Kan man ha 10mm? Eller blir det svårt att få fast det utan att slabba igen med silikon? Förstår du frågan?
Om vi bott närmare varandra ... Du är bra på detta med att göra burkar kompis! Ser jättefint ut.
Du som testat lite olika, jag funderar ju på att helt skippa den där holländska ventilationskonstruktionen, då den tar massor av plats på alla leder, och ger tveksamt resultat. Om man ändå skulle göra den men minimalistiskt, hur brett brukar du göra det nätet, och hur mycket tror du man kan minska det? Kan man ha 10mm? Eller blir det svårt att få fast det utan att slabba igen med silikon? Förstår du frågan?
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Fråga: listen som den nedre skjutglaslisten sitter på, står den längst ut i varje ände på en glasbit som ligger dikt an mot gaveln?
- MarcusL
- Styrelse

Re: RE: Re: Mackans burkar
Stämmer bra!RicardH skrev:Fråga: listen som den nedre skjutglaslisten sitter på, står den längst ut i varje ände på en glasbit som ligger dikt an mot gaveln?
Klart man kan bygga den liggande ventilationen så smal som man vill har 25mm på mitt senaste men då bygger ventsockeln ändå 45mm på djupet pga av L-profilerna (1mm breda) som håller nätet på plats. Ska du ha 10mm vent så kommer sockeln ta 30mm på djupet. Tycker det är ok pris för att slippa ha vertikal ventilation på fronten.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Ja men verkligen ... 3cm på 60cm. är lugnt.
I mitt första varv med burkar, använde jag under en period diket partiellt. Alltså, jag fyllde allt utom en 1/4-del med lecakulor som jag toppade med bark eller mossa. Därför är djupet (alltså hur mkt av bottenytan diket tar i anspråk) inte så viktigt, eftersom det går att fylla upp och ut med exv. lecakulor. Det man däremot måste tänka på, om man tänker sig att ha ett väldigt smalt dike, är att kan skall kunna få plats och borra, och plats med genomföring, om man nu som jag, tycker att det är smidigt att veta att den saken sköter sig själv.
I mitt första varv med burkar, använde jag under en period diket partiellt. Alltså, jag fyllde allt utom en 1/4-del med lecakulor som jag toppade med bark eller mossa. Därför är djupet (alltså hur mkt av bottenytan diket tar i anspråk) inte så viktigt, eftersom det går att fylla upp och ut med exv. lecakulor. Det man däremot måste tänka på, om man tänker sig att ha ett väldigt smalt dike, är att kan skall kunna få plats och borra, och plats med genomföring, om man nu som jag, tycker att det är smidigt att veta att den saken sköter sig själv.
- MarcusL
- Styrelse

Jag kommer köra avrinning i nya hyllan då jag är trött på att tömma manuellt. Jag brukar bara ha löv i diket och eller sten. När jag har pumilioungar brukar jag strö lite torrjäst och hoppisar i diket så ungarna kan äta i fred. Dessutom skapar man ytterligare microklimat där tempen är något lägre.
- MarcusL
- Styrelse

Då har jag börjat så smått med nya grodrummet som kommer vara i förrådet. Började med att riva en vägg med en inbyggd soptunna och byggde upp den igen. Hyllan kommer bli 248x200 och hålla 6st 33x50x50 och 4st 50x50x60. Har lite plats kvar som blir antingen en större burk eller ett gäng små.

Senast redigerad av 1 MarcusL, redigerad totalt 17 gånger.
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Härligt Mackan!