Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Styrning av terrarium

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
PatrikNo
Började med grodor år: 2012
Har gett tack: 94 gånger
Har fått tack: 34 gånger
Kontakt:

Styrning av terrarium

Inlägg av PatrikNo »

Beskriver vad jag kör med.

Jag använder:

Hårdvara
-Raspberry Pi 2 (liten dator)
-RFXtrx433E USB 433.92MHz Transceiver (för att kunna använda 433Mhz enheter)
-RaZberry2 EU gen5 (för att kunna använda z-wave enheter)(har version 1)
-Brytare Z-wave
-Flood sensor Z-wave (ifall det skulle börja läcka vatten, mäter även temperatur)
-Brytare 433Mhz (har flera olika varianter av brytare för 433MHz)
-Ringklocka - Trådlös mottagare som avger ljudsignal - Nexa LMLR-710
-Temperatur-sensor (hittar inte modellen nu, men det finns flera att välja på)
-Trådlös rörelsevakt/IR-sensor IP44 - Nexa LMDT-810
-Magnetkontakt/sändare Självlärande

Mjukvara
-Domoticz (Huvudprogram för konfigurering och styrning)
-Prowl (för att kunna ta emot notifieringar på telefonen bara iOS-enheter, finns andra program för Android eller Windows-telefoner)
-Pilot (app för att kunna styra, det går även att köra via webb-läsaren i telefonen)

Anledningen till att jag har både 433MHz och Z-wave är för att jag började med 433MHz och håller nu på att gå över till Z-wave. Skulle jag starta idag tror jag att jag skulle bara köra Z-wave plus. Z-wave plus är bakåtkompatibelt med utan plus, nackdelen är att hela nätverket blir utan plus. En miss jag gjorde var att brytaren jag köpte först var utan plus.

När jag skaffade 433MHz från början var det för att slippa och tända och släcka mysbelysningen. Nu har det växt till att styra en hel del här hemma. Tempsensorer i växthuset, har två på huset för att veta temperaturen ute (två för att minst en alltid ska vara i skugga), magnetkontakter för att kunna larma om ytterdörren eller frysen är öppen mer än 1,5 minuter. Rörelsesensor ute för att larma om katterna vill in. Rörelsesensor för att styra nattbelysning om man går upp på natten. Byggt en egen sensor för att se när osmosvattnet till dusch-systemet är nästa slut.

För att göra mer avancerade saker så krävs att man gör skript i LUA (det jag använder) eller Blocky. Men det finns många skript-exempel där ute och om det är så någon behöver hjälp kan jag hjälpa till.

En jobbarkompis kör med Vera plus, för han tycker det är enklare och det är öppen programvara så att vem som helst kan lägga till kod för att kunna lägga till ny hårdvara som inte finns än. Det flesta andra kontrollers är låsta till sin egna saker. Men jag kan inget om Vera plus.

Skillnader mellan 433MHz och Z-wave är främst (tycker jag)
-att Z-wave har ett mesh nätverk mot 433MHz där alla signaler går ifrån kontrollern. Vilket gör att det går bygga upp en nätverk som fungerar i hela huset, har haft problem med 433Mhz.
-Z-wave är dubbelriktad, vilket gör att enheten kan skicka signaler tillbaka vilket tillstånd den är i. 433MHz är enkelriktad.
-Z-wave är dyrare.
-För att få Z-wave att fungera bra, så behöver man minst tre enheter (egen erfarenhet) med Z-wave enheter som är kopplad till en strömkälla (inte batteridrivet).

Fundering att skaffa för att främst mäta temperatur och ljus. Den kan MultiSensor 6 packs six sensors-- Motion, Temperature, Humidity, Light, Vibration and UV. Multisensor 6
/Patrik
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Re: Styrning av terrarium

Inlägg av FrankD »

Wow, det var ordentligt tilltaget! :o
Användarvisningsbild
PatrikNo
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

FrankD skrev:Wow, det var ordentligt tilltaget! :o
Ja, det är en del, men har hållit på sen 2010 och samlat på mig saker.
/Patrik
Användarvisningsbild
PatrikNo
Kontakt:

Inlägg av PatrikNo »

Jag tänker att för att komma igång och styra sitt grodrum, skulle jag börja med.

Hårdvara
-Raspberry Pi 3 Premium Kit (innehåller det mesta för att få igång den, det som saknas för att konfigurera den (för den normala användaren), är usb-tangentbord, usb-mus och HDMI-skärm)
-RaZberry2 EU gen5 (för att kunna använda z-wave enheter)(har version 1)
-2-3 st Z-wave brytare
-Multisensor 6 - six sensors-- Motion, Temperature, Humidity, Light, Vibration and UV

Mjukvara
-Domoticz (Huvudprogram för konfigurering och styrning)
-Prowl (för att kunna ta emot notifieringar på telefonen bara iOS-enheter, finns andra program för Android eller Windows-telefoner)

Med detta får man funktioner att styra belysning, dusch och fläktar (med tre brytare).
Man kan få larm om temperaturen är för kallt eller varmt (via script).
Man kan få larm om ljuset är på eller av vid fel tillfällen. Om det är på natten, för att något att fastnat i på-läget, eller av på dagen.
/Patrik
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 187 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Väldigt intressant. Funderade redan i fjol på ett Raspberrry-sommarprojekt men det blev inte av. Nu blev det ännu intressantare, så chansen ökar att projektet kommer i gång den här sommaren.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

FANTASTISKT intressant tråd!!! Tack Patrik!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"