gufimuse skrev:En sak som slog mig bara. Jag har läst någonstans att växter gillar kol. Får man ut något mer av leran om man även blandar i krossat kol, eller förstör man någon egenskap då?
Jag är ingen expert men såvitt jag förstått det så är kolets viktigaste egenskap för växter dess förmåga att binda näringsämnen och vatten. Det tillför alltså inte näring i sig utan binder det som den kommer i kontakt med. Växternas rötter kan sedan tränga in i kolbitarna och ta av den lagrade näringen. Fukten borde knappast vara något problem i våra terrarier så kolets vätskelagrande förmåga kan vi bortse från. Vad det gäller den näringslagrande så är det ju i vårt fall slutna system. Således borde inte leran lakas ur av regn i nämnvärd mening.
Eftersom receptet innehåller organiska komponenter så innehåller det också näring. Efterhand som svampar och andra mikroorganismer bryter ner och omvandlar dessa organiska komponenter så borde det göra denna näring tillgänglig för växternas rötter.
För den som vill tillföra näring tror jag att det allra bästa är att använda gamla löv, små delar av frukt, grönsaker, etc. och sen låta hoppstjärtar och maskar bryta ner detta på naturlig väg. Själv har jag en del löv på min lera och lägger regelbundet till små bitar champinjon och annat som jag vet att mikroorganismerna kan omsätta på några dagar utan dålig lukt.
En nackdel jag kan tänka mig med kol är att konsekvenserna för lerans hållfasthet och konsistens kan bli svåra att förutsäga. Alltså skulle jag personligen avråda från att blanda i kol eftersom det inte torde tillföra något märkbart men däremot kan ha oförutsedda negativa konsekvenser.