Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

min första "burk"

Presentera ditt terrarium här!
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Re: min första "burk"

Inlägg av Simon »

Ligger membranet till luftfuktaren i terrariet?
Sök forumet efter tråd om detta. Det är inte nödvändigtvis helt riskfritt att ha den så.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Som Simon skrev: försiktig med dim-apparaten inne i terrariet.

Fläkten du visar är en sådan som sitter som allmän kylning i en datorlåda. Den är betydligt större än en CPU-fläkt och drar mer ström. Den är egentligen för stor för dina burkar. Gallret som sitter på den är inte heller tillräckligt tätt (och jag misstänker att det bara sitter på ena sidan). Om du sätter den fläkten inne i terraariet så måste du sätta ett tätare galler (=nät) på fläktens båda sidor.
Jag ska ta ett par bilder av mina arrangemang i morgon...

/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
evantica
Började med grodor år: 2008

Inlägg av evantica »

simon: ang. diffusern, tänker lägga nåt typ av nät/ lock el. likn över vattenbehållaren.
Lars Ö: ser gärna bilder! drar ström...knappt märkbart, tog en fd. mob laddare, testade lite olika för att få ner fläkt hastighet. borrade lite hål i plyfa locket. har sikat ett nät under,
enda nackdelen med diffusern är väl att man behöver fylla på ganska ofta i vattenbehållaren, optimal effekt 3-4 cm under vattenytan.
har ännu inte köpt en hygrometer, men kan ana att jag inte kommer upp i 80-90% luftfuktighet?! tempen ligger runt 25grader dagtid/ 20 grader natt. trodde att min sk. dubbelbotten med värmematta skulle bidra till högre LF?! var lite orolig för min MH lampa skulle skjuta tempen över lämplig nivå men funkar bra! lite micklande med att få balans i sådan balja, men oerhört stimulerande osv. tar gärna emot tips osv.
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Hygrometer: strunta i det! Får du kondens någonstans på något av glasen så är fuktigheten tillräcklig. Hygrometrar är mycket oprecisa uppåt 90-100%, och det är där det är intressant.
Om luften i terrariet rör sig ordentligt ("vind") så har den en uttorkande effekt. Samtidigt kylande. Grodorna kan alltså svalka sig genom att välja att sitta i luftströmmen. Detta kan vara viktigt om terrariet står så att det riskerar överhettning.

Dimmern: Flera synpunkter: 1. Omedelbart ovanför membranet kan det vara farligt att vistas. 2 Så länge det är vatten på membranet sker en snabb dämpning av (ultra-)ljudnivån. 3. Dimmern värmer vattnet (dimman), vilket egentligen är "onaturligt" 4. Tar vattnet slut så skadas apparaten.

Av dina bilder får jag intrycket att din dimmer står nere i terrariet. Jag föredrar att ha mina ovanpå terrariet, så att den är ur vägen för grodorna och så att dimman får falla ner uppifrån (estetiskt!).
Till sist: Biltemas "pingvin" är ett gott alternativ.
/Lars

PS Det finns några bilder på hur jag kopplar cpu-fläktar på Gadgets i gamla hemsidan hem.passagen.se/frogkeeping/ .men jag har bättre bilder snart.
evantica

Inlägg av evantica »

ang. luftfuktighet. får inte tillräcklig LF i terrariet??? = ingen imma på glasen alls nu? hade/ funkade med mitt tidigare vattenfall...hm... år klura lite... tips?
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av PittoresktMangel »

Spraya med en sprayflaska. En massa.
Grodor och huggormar
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

evantica skrev:simon: ang. diffusern, tänker lägga nåt typ av nät/ lock el. likn över vattenbehållaren.
Ultraljudet är ju så kraftfullt att det "slår sönder" vattnet i mycket små droppar. Om det inte skadar grodorna direkt så borde det leda till någon typ av stress om de utsätts för det under lång tid.
Exakt vilket skyddsavstånd man bör ha till grodor vet jag inte, men inuti terrariet känns riskabelt. Att däremot ha den utanför och sedan leda in dimman i terrariet fungerar fint.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Filip jakobsson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Har fått tack: 7 gånger

Inlägg av Filip jakobsson »

Mitt stora TIPS är att åka och hälsa på ngn som har grodor, så får du se allt med egna ögon och får en bättre bild. Det behöver inte vara så komplicerat.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem

Inlägg av LarsÖ »

Filip jakobsson skrev:Mitt stora TIPS är att åka och hälsa på ngn som har grodor, så får du se allt med egna ögon och får en bättre bild. Det behöver inte vara så komplicerat.
Filips tips borde stå överst i all nybörjarinfo!

Vi har alla varit nybörjare, och vi äldre har lärt oss väldigt mycket genom att vi besökt de som var erfarnare än vi när det begav sig.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
evantica

Inlägg av evantica »

tackar än en gång vänner! som nämts, får väl försöka bjuda in mig själv på hembesök..he...he. ang. diffusern... får väl plocka bort denna om den kan ställa till obehag.
Skriv svar

Återgå till "Medlemmarnas djur och terrarium"