Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Fläktar

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
tony
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Re: Fläktar

Inlägg av tony »

evantica skrev:Har fixat dator fläkt! bästa placering då? mot framruta typ? blåser in!? ställa via timer kort/ta intervaller, hur ofta typ? tänker på orchide'er osv.?
har ett exo 45x45x60.
Jag har också ett Exo Terra, samma dimensioner. Jag har en fläkt monterad i ena bakre hörnet, inställd på att blåsa ut luft ur terrariet. Den går på timer, c:a 4 x 15 min per dag. I främre delen av terrariet slutar täckglaset några centimeter innan kanten. Där har jag ett "lock" täckt med finmaskigt nät. När fläkten kör igång sugs luft in i främre delen och ut genom bakre hörnet. Luftfuktigheten sjunker då ner till c:a 50-60% men stiger snabbt igen till 80-95% efter c:a 20 min. För min del har den här lösningen funkat bra. Dock kör jag min fläkt på 4,5V så den går ganska långsamt jämfört med om jag hade kört den på avsedda 12V. Dessutom är det bara en yta motsvarande halva fläktens diameter som är öppen (jag har helt enkelt skurit bort ett hörn av täckglaset).
Tony

1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Re: Pilgiftsgrodor

Inlägg av RicardH »

Pny skrev:Man skall vara lite försiktig med fläktar i våta terrarium (bortsett från den elektriska aspekten). Det går att torka ur terrariet rejält på bara några timmar med en lite enkel fläkt. Innan jag hade grodor i mitt terrarium dödade jag hela mitt Anubiasbestånd över natt pga att fläkten torkade ur dom totalt över en natt.
Bra Peter! Det är nog en och annan som inte tänker på det!

Ett annat alternativ är att köra temperaturreglerat:
Bild
Beställ hos din lokale ...
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"