Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
min första "burk"
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Re: min första "burk"
Kvävebomb???? Jaha då har man d då, konstigt att mina grodor mår så bra....
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Jaså du kallar den bottnen för "dubbel". Nåja, jag hade kunnat få till något om någon som befinner sig på ett sluttande plan här, men jag avstår, för att jag snart ska packa för att ta påsklov.Hulteke skrev:Begreppsförvirring. Från vem av oss får någon annan orda om men när jag talar om dubbel botten, är den dubbel- alltså två bottnar á lá Olsson "et al" ... Det du pratar om, alltså din konstruktion med ett v-format underliggande dräneringssystem är en österdahlare. Sedan finns det många benämner "falsk botten" där man har ett raster (egg crates) med vatten och cirkulationspump under, med fiberduk som ligger på raster, och med det substrat man väljer.
Kort sagt; när jag skriver dubbelbotten - menar jag ett lutande plan som slutar i en ränna/dike som går längs med hela fronten - på tyskt/holländskt vis.
ja ja. Du får reda ut begreppen som varit med i gemet, både i denna tråd och lite mer förklarande i min terrarietråd (du skrev om ngt självsugande/stängande fysikalistkt underverk som herr humaniora inte riktigt hängde med på ...)
Men du ska få en skiss på det hydrostatiska underverket så småningom, så kanske det klarnar på den punkten åtminstone.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Jag håller inte med dig om att det är så svårt att få mossa att växa på EpiWeb. Jag har ingen pump utan handduschar. Det kräver lite jobb att få mossan att etablera sig, men när den väl börjat växa är det inga större problem.Hulteke skrev:Visst blir man ... Jag valde bort EpiWeb då jag sett hur det ser ut om man av en händelse INTE vill ha vattenpump som bevattnar baksidan hela tiden. Då blir det inte så kul. Eftersom Epiweb förmår att lagra lika mkt vatten som en plastbit (det är återanvänd plast) blir det torrt. Aptorrt. Detta är i sig inget problem för orkideer etc. som gärna står torrt om fötterna MEN om man vill ha den där mossiga gröna baksidan, kan man glömma det om man inte bevattnar med pump etc. Dusch räcker inte. Jag har en tråd där du ser hur jag gjort och tänkt. (mkt bilder etc.)
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Vad märkligt! Med största respekt för dina terrarier och allt som däri lever, rör sig och är till, så är det de bilder jag sett på just din bakgrund som blev droppen som fick mig att välja Dicksonia/Xaxim. Terrarierna i sig är jättefina, men just etableringen av mossa var inte vad jag förväntar mig av ett substrat som är tänkt att ersätta naturens egna dito.Simon skrev:/.../Jag håller inte med dig om att det är så svårt att få mossa att växa på EpiWeb. Jag har ingen pump utan handduschar. Det kräver lite jobb att få mossan att etablera sig, men när den väl börjat växa är det inga större problem.
Nära belysningen blir det för torrt och vid botten för mörkt. Det är så jag har fått för mig att det är, men jag kanske har fått det om bakfoten!?
Det låter bra det. Skönt att du har tålamod med mig Lars! Tänk alla ritningar du mailat och samtal vi haft. För att inte tala om all tysk korv vi ätit ...Grodfadern skrev:Men du ska få en skiss på det hydrostatiska underverket så småningom, så kanske det klarnar på den punkten åtminstone./Lars
Jag är rätt säker på att jag kommer sitta med lutande front och helt tak med 50mm-hål osv. om en tid. Tänk om man ... ja, vi släpper det nu men tack för planerad skiss! Ha en underbar tid på din kära ö så hörs vi vidare!
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 321 gånger
- Kontakt:
Hehe. Ironin flödar över! Jag tror absolut att du har det bra och att dina grodor mår toppen! Fråga: grodor vill, som orkidéer ha "torra fötter". Funkar det med jord som som substrat? Hinner det torka mellan dina regn? Jag vet att "varenda" amerikansk sida kör leka/torv/mossa och det ser jättefint ut men frågan är hur det stämmer med grodornas behov. För min personliga del tycker jag att det verkar för fuktigt eller snarare att den typen av botten inte tillräckligt snabbt torkar upp mellan regnen.Filip jakobsson skrev:Kvävebomb???? Jaha då har man d då, konstigt att mina grodor mår så bra....
Själv har jag lekakulor och rätt på dem har jag löv. I en annan burk har jag botten (Slim-Line - se min exoterra-tråd) och tänker sedan ha alt. Dicksonia-strö eller pinje/kokosfibrer (eller som det så fint heter - orkidéjord) för att dränera och på det lägga löv.
Orsaken till att jag väljer löv som topp är att jag har ett par filmer som är oerhört low-tech men som visar grodor i dess naturliga miljö. Ett par timmars film visar löv, löv, löv, en rot, löv, löv, en sten och så ... löv. Därför kör jag så men berätta gärna om hur det går för dig! Det är ju det som är meningen med sådana här forum, att man kan utbyta erfarenheter och få tips. Hoppas det är ok för trådskaparen med detta instick? Säg ifrån annars! Det har med substrat att göra, vilket ju faktiskt berör "min första burk"!
Vänligen
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Har fått tack: 7 gånger
Ja jag är med! Jo jag blandar upp blomjorden med coccos fibrer fär att få en luftigare struktur, sen har jag ett fett lager eklöv. För syn´s och för funktion. Jag vill gärna ha jord för växterna som är en viktig del, då jag "samlar" på lite plantor. Låter kanske bättre nu???? 
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
-
evantica
Tackar för samtliga svar vänner, tar det till mig! & "Evantica" är en HAN som heter Håkan. Höll på med reptiler, slutatde för ett tiotal år sedan. Har ALLTID varit facinerad av syd-amerikas regnskog & dess invånare, samt fauna! Hade en hel del Boa c. underarter... ortooni,(?) occidentalis, amarali hogar osv. även då tidens Chondropython viridis (Morelia) mfl. så inte tvär grön... bara på dendro... visst f... hade en omgång Phyllobates, köptes i Göteborg ngn.gång slutet -80 början -90 tal. bytades bort med "Per" på botanisksan i Lund, fick mkt. trevliga växter där. så där introducerad...
Lars Ö nästa terrarie blir som du nämt
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Hej Håkan - trevligt att se en till gammal uv i detta förnämliga forum.evantica skrev:...
Vi borde presentera oss mer för varandra, så vi slipper undra om vi ska skriva han eller hon hela tiden...
Det är ju så att ingen börjar med pilgiftsgrodor från scratch. Antingen har man haft akvarier, eller ochså terrarier. I det senare fallet brukar det ju vara ödlor och ormar som ju lockade när man var ung och tyckte sånt var häftigt. När man mognat så siktar man in sig på djur som är mer "sociala" - ormar är knappast det (min sandboa såg jag bara till 10 minuter var tredje vecka när den fick en mus). Alltså: var hälsad i gänget! Tänk också på , när motgången någon gång slår till (för det gör den), Österdahls lag:
" Experience
is directly proportional
to
frogs lost" .
Med dessa visa ord tar jag time-out på 10 dar.
Glad påsk på er.
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Jag började med pilgiftLarsÖ skrev:
Det är ju så att ingen börjar med pilgiftsgrodor från scratch. Antingen har man haft akvarier, eller ochså terrarier.
/Lars
0.0.3 Dendrobates Leucomelas
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi
0.0.1 Dendrobates Azureus
1.2.0 Lygodactylus williamsi