Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
UV-ljus - för och emot!?
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Re: UV-ljus - för och emot!?
min slutsats blir ändå att man nära ekvatorn, oavsett hur långt ner under bladen man hamnar, exponeras för uv-strålning. Om detta tillhör deras livsbetingelser så väljer jag att ha skärp även om hängslena sitter där de skalll - alltså, jag tar det säkra före det osäkra och tilför ett visst mått av uv.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Jag mailar artikeln Lars.
Det är ju mycket som finns runt ekvatorn som grodorna håller sig undan ifrån och som därför inte behövs i terrariet. Men har man inte så starka rör och inte har dem i små terrarier (där grodorna alltid är nära rören oavsett var de befinner sig) borde det inte vara någon fara. Men som sagt, helt säkert är endast att det går bra att odla pilgiftgrodor utan UV-ljus.
Det är ju mycket som finns runt ekvatorn som grodorna håller sig undan ifrån och som därför inte behövs i terrariet. Men har man inte så starka rör och inte har dem i små terrarier (där grodorna alltid är nära rören oavsett var de befinner sig) borde det inte vara någon fara. Men som sagt, helt säkert är endast att det går bra att odla pilgiftgrodor utan UV-ljus.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Ja, det är å ena sidan märkligt att man framgångsrikt odlar grodor utan uv-ljus men å andra sidan är spindelben och andra problem förmodligen inte lika frekventai naturen. Kanske uv, kanske inte.Simon skrev:Jag mailar artikeln Lars. Det är ju mycket som finns runt ekvatorn som grodorna håller sig undan ifrån och som därför inte behövs i terrariet. Men har man inte så starka rör och inte har dem i små terrarier (där grodorna alltid är nära rören oavsett var de befinner sig) borde det inte vara någon fara. Men som sagt, helt säkert är endast att det går bra att odla pilgiftgrodor utan UV-ljus.
Vill kort kommentera att grodorna inte kan undgå uv-ljuset från lysrören i ett terrarium.
1. om lysrören sitter på terrariets utsida stänger glaset ute snudd på all strålning.
2. om lysröret sitter monterat inne i terrariet i taket på ett 60cm. högt terrarium, kommer grodan, om den är marklevande att få marginella nivåer av uv. Strålningen avtar med kvadraten. (obs! se nästa inlägg! Detta påstående är falskt. Fel av mig alltså. Avståndet i kvadrat stämmer inte på andra ljuskällor än de sfäriska - läs Pny's informativa korrigering!) 1999 fick jag en kull (16 ungar) av Pogona viticeps - alltså skäggagam. Jag hade då ett uv-rör monterat c:a 50cm. ovanför ödlorna. De dog hela högen. Nivån på uv mkt låg på ett så stort avstånd och hos en art som är beroende av uv för att överhuvudtaget kunna växa och bilda vävnad är frånvaron av uv katastrofal.
Jag har själv fyra kompaktlysrör (ExoTerra) i varje terrarium. Ett av dessa är ett uv-rör. De sitter i bakkant så grodorna, om de vill kan klättra upp, eller hålla sig därifrån.
Senast redigerad av 1 RicardH, redigerad totalt 4 gånger.
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Kontakt:
Att ljus från lysrör skulle avta med kvadraten på avståndet är en vanlig missuppfattning, och kommer antagligen från att man på högstadiet lärde sig att ljuset från en rundstrålande sfär, (läs: solen), avtar med kvadraten på avståndet. Detta är ingen egenskap hos ljuset utan en direkt följd av att ytan hos en sfär ökar kvadratiskt med avseende på radien, (läs avståndet). Lysrör med reflektor är inte rundstrålande utan har ett mer riktat ljus, som därför inte avtar med kvadraten på avståndet.Hulteke skrev:2. om lysröret sitter monterat inne i terrariet i taket på ett 60cm. högt terrarium, kommer grodan, om den är marklevande att få marginella nivåer av uv. Strålningen avtar med kvadraten. 1999 fick jag en kull (16 ungar) av Pogona viticeps - alltså skäggagam. Jag hade då ett uv-rör monterat c:a 50cm. ovanför ödlorna. De dog hela högen. Nivån på uv mkt låg på ett så stort avstånd och hos en art som är beroende av uv för att överhuvudtaget kunna växa och bilda vävnad är frånvaron av uv katastrofal.
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
-
RicardH
- SDS-medlem

- Kontakt:
Tack för den lektionen Peter. Rätt skall vara rätt. Redigerar mitt inlägg så inte felaktig information sprids på detta forum.
Tyvärr dog mina ödlor av för lite uv-ljus. Hur jag kan vet det? Jo, nästa kull fick exakt samma mat, typ av vitaminer och övriga data med undantag av uv-ljuset som tillfördes med en sk. UV-HEAT-lampa, som ger en massa uv.
Tyvärr dog mina ödlor av för lite uv-ljus. Hur jag kan vet det? Jo, nästa kull fick exakt samma mat, typ av vitaminer och övriga data med undantag av uv-ljuset som tillfördes med en sk. UV-HEAT-lampa, som ger en massa uv.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Du skriver det jag tänker.....finemang!Hulteke skrev:min slutsats blir ändå att man nära ekvatorn, oavsett hur långt ner under bladen man hamnar, exponeras för uv-strålning. Om detta tillhör deras livsbetingelser så väljer jag att ha skärp även om hängslena sitter där de skall - alltså, jag tar det säkra före det osäkra och tillför ett visst mått av uv.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- Simon
- SDS-medlem

Jag har bara fått en handfull spindelben på ca 15 år och har bara använt UV vid ett fåtal tillfällen.Hulteke skrev:Ja, det är å ena sidan märkligt att man framgångsrikt odlar grodor utan uv-ljus men å andra sidan är spindelben och andra problem förmodligen inte lika frekventai naturen. Kanske uv, kanske inte.
Vill kort kommentera att grodorna inte kan undgå uv-ljuset från lysrören i ett terrarium.
1. om lysrören sitter på terrariets utsida stänger glaset ute snudd på all strålning.
2. om lysröret sitter monterat inne i terrariet i taket på ett 60cm. högt terrarium, kommer grodan, om den är marklevande att få marginella nivåer av uv. Strålningen avtar med kvadraten. (obs! se nästa inlägg! Detta påstående är falskt. Fel av mig alltså. Avståndet i kvadrat stämmer inte på andra ljuskällor än de sfäriska - läs Pny's informativa korrigering!) 1999 fick jag en kull (16 ungar) av Pogona viticeps - alltså skäggagam. Jag hade då ett uv-rör monterat c:a 50cm. ovanför ödlorna. De dog hela högen. Nivån på uv mkt låg på ett så stort avstånd och hos en art som är beroende av uv för att överhuvudtaget kunna växa och bilda vävnad är frånvaron av uv katastrofal.
Jag har själv fyra kompaktlysrör (ExoTerra) i varje terrarium. Ett av dessa är ett uv-rör. De sitter i bakkant så grodorna, om de vill kan klättra upp, eller hålla sig därifrån.
Det är ju svårt att veta vilka missbildningar som förekommer i naturen eftersom de försvinner direkt. Jag kan tänka mig att de förekommer ganska ofta.
Vad jag försöker säga är att man nog bör använda UV med visst mått av försiktighet. Det kan ju göra skada också.
Jag är inte helt säker på om du kommenterar mitt inlägg eller något annat, men vad jag menade var att risken att grodan sitter på en fläck som exponeras för UV-ljus i ett litet terrarium måste vara större än i ett stort/högt terrarium.
Hulteke skrev:
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Man kan ju belysa med UV-ljus kortare stunder i taget.....och på en begränsad del i terrariet, grodan känner nog själv när det blir "för mycket av det goda" och flyttar på sig om den fått nog, eller vad tror ni andra? 
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 5 gånger.
Thomas
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Kontakt:
Jag tror inte grodan (heller) vet om den behöver UV-ljus eller ej...tummen skrev:Man kan ju belysa med UV-ljus kortare stunder i taget.....och på en begränsad del i terrariet, grodan känner nog själv när det blir "för mycket av det goda" och flyttar på sog om den fått nog, eller vad tror ni andra?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
- Simon
- SDS-medlem

Jag kan nog tycka att det är ganska bra idé. Dels verkar ju artikeln jag nämnde tidigare visa att de söker sig undan UV (Lars får ge ett mer omfattande referat när han läst den) och alltså kan känna om de utsätts för strålning. Dels är ju UV-instrålningen som störst mitt på dagen i tropikerna, på morgon och eftermiddag är det oftare molnigt vilket minskar UV-strålningen. Det borde isf ge att man bara har på sin UV-lampa mitt på dagen.tummen skrev:Man kan ju belysa med UV-ljus kortare stunder i taget.....och på en begränsad del i terrariet, grodan känner nog själv när det blir "för mycket av det goda" och flyttar på sog om den fått nog, eller vad tror ni andra?
Å andra sidan uppvisar många arter (om inte de flesta) ett aktivitetsmönster där de är aktiva på morgon och eftermiddag och gömmer sig mitt på dagen. De undviker alltså hettan (och UV) mitt på dagen. Så varför ha på en UV-lampa då?
Hulteke skrev: