Jag har en tradition att låta grodorna sköta uppfödning av nya grodor naturligt, men då senaste tiden tänkte jag "odla" på dem (dvs jag låter inte grod ynglen äta upp varandra)
Har en fråga, hur vanligt är det med obefruktade ägg?
Jag har ett terrarium med två leco i en hona och en hanne, ganska ungt par ca 1 ½ år gammalt från då de gick upp, i en bromelia finns det ägg på ca var annat blad (Inte samtidigt).
Utav alla äggen blir dem aldrig befruktade av hanen,
Vanligt/ovanligt?
Byta hanne?
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
befruktning av äggen
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Re: befruktning av äggen
Välldigt vanligt att dem producerar dåliga ägg som inte blir bra i början.
Dem skall "öva" ett par ggr innan det blir ngt av att behålla.
Höns är likadana, dem får inte kycklingar av dem allra första ägg som läggs
utan skjuter tomma skott....
Dem skall "öva" ett par ggr innan det blir ngt av att behålla.
Höns är likadana, dem får inte kycklingar av dem allra första ägg som läggs
utan skjuter tomma skott....
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: befruktning av äggen
Märkligt med ägg alldeles öppet när det gäller leucomelas. Mina vill alltid ha åtminstone ett blad som ligger över och skyler. Har du ingen grotta för ändamålet?
En lagom stor grotta (med lagom litet ingångshål) ställd över ett blad av någon "hårdare" sort såsom Ek (fast det finns inte nu) eller Mahonia. Mahonia har ju vintergröna blad. Men dom är taggiga i kanten så jag klipper av taggarna. Prova att ha grottor på lite olika höjd i terrariet så att dom kan välja. Kolla att hannen verkligen ropar, och att han visar in honan i grottan.
En lagom stor grotta (med lagom litet ingångshål) ställd över ett blad av någon "hårdare" sort såsom Ek (fast det finns inte nu) eller Mahonia. Mahonia har ju vintergröna blad. Men dom är taggiga i kanten så jag klipper av taggarna. Prova att ha grottor på lite olika höjd i terrariet så att dom kan välja. Kolla att hannen verkligen ropar, och att han visar in honan i grottan.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet