Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Medlemmars grodor

Övriga diskussioner.
conny71
Började med grodor år: 2023
Har gett tack: 2 gånger

Medlemmars grodor

Inlägg av conny71 »

förr kunde man se vad för grodor medlemmar har,kan inte hitta det längre,är det borttaget eller bara jag som inte hittar??

Conny
CalleE
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 1985
Har gett tack: 68 gånger
Har fått tack: 23 gånger

Re: Medlemmars grodor

Inlägg av CalleE »

Det försvann med en uppdatering av mjukvaran för forumet vill jag minnas. Borde finnas en tråd om det också, det var en trade-off för att få bort de där spam bot’arna (igen ifall jag minns rätt).
conny71
Började med grodor år: 2023
Har gett tack: 2 gånger

Inlägg av conny71 »

tycker det är lite synd,letar man efter en viss sorts groda var det lättare att se vem som hade just den sorten, plus att man kunde gå in och se vad olika medlemmar hade/har för grodor.
Användarvisningsbild
Jolo
Ordförande
Ordförande
Började med grodor år: 2011
Har gett tack: 326 gånger
Har fått tack: 193 gånger
Kontakt:

Inlägg av Jolo »

Problemet var bara att det bygger på att medlemmarna aktivt ändrar sitt grodinnehav vilket inte gjordes och fanns ingen funktion som raderar innehavet ifall en person inte varit inloggad på flera år. Så förutom problemer med att uppdatera sidan så var det nu mera en väldigt otillförlitlig information om grodinnehav. Ett till problem som uppstått är att myndigheterna (SJV) plockar uppgifter om vilka pilgiftgrodor och hur många som hålls i Sverige samt använder de totalt felaktiga uppgifterna i argumentation och ev bedömning för framtida posetiva eller negativa listor i Sverige något vi inte heller vill bidra med information till. Och absolut inte totalt felaktig information.
/ Johan
Användarvisningsbild
emanuelkarl
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2019
Har gett tack: 50 gånger
Har fått tack: 150 gånger

Inlägg av emanuelkarl »

Precis som ovan nämnt så fick grodinventeringen tas bort i samband för att kunna uppdatera forumet. Grodinventeringen var ett egengjort extratillägg till en gammal version av forummjukvaran för länge sedan, vilket har stoppat uppdateringar till den senaste versionen. Detta har både orsakat driftstörningar (vilket inte är helt åtgärdat) och de stora problemet med spambottar (vilket är åtgärdat, men tyvärr på bekostnad av att det är lite klurigare att registrera sig som medlem).

Om man fortfarande vill se en lista på i princip alla arter och lokaliteter som finns (de flesta i och några utanför hobbyn) så kan man kolla in forumkategorin "artbeskrivningar", som grodinventeringen var baserad på. Tyvärr lite mindre överskådligt, men man kan klicka sig in i släkte --> art --> lokalitet och se vilka grodor som finns.

Grodinventeringen där man kan se innehav saknar jag litegrann, men "grodor till salu"-fliken orsakade mer förvirring än nytta (och önskemål om att den skulle tas bort har funnits i flera år), då den var extremt ouppdaterad och grodor som såldes för många år sedan fortfarande låg ute på annons. All försäljning på forumet sker via forumkategorin "säljes", där annonser tas bort efter en månad, istället.
Kolla gärna in min youtubekanal Tropical Tutorials med diverse grod- och växtrelaterade guider:
https://www.youtube.com/@Tropical_Tutorials

Jag håller D. tinctorius Azureus, D. leucomelas Guyana Banded, P. vittatus, E. anthonyi Rio Daule/Göteborg, O. pumilio Punta Laurel, R. variabilis Franska Guyana, R. reticulata och R. sirensis Contamana. Utöver grodorna har jag även en ögonfransgecko, jungfrugeckor och några fågelspindlar.
Skriv svar

Återgå till "Övrigt"