Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Jagande azureus [Fråga]

Frågor och diskussioner om odling och uppfödning.
Användarvisningsbild
PittoresktMangel
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2008
Har fått tack: 4 gånger

Re: Jagande azureus [Fråga]

Inlägg av PittoresktMangel »

Då jag inte är trådskapare var det bara en reflektion från min sida.

Kroppsfärger kan säkert vara vägledande vid könsbestämmning, men man ska nog inte förlita sig helt på det. Det finns alltid undantag som bekräftar reglen.
Det är som med katter. Rödfärgade katter är nästan alltid hanar och sköldpaddsfärgade katter är nästan alltid honor. Jag har träffat en rödfärgad katt i mitt liv som har varit hona. Dock aldrig en sköldpaddsfärgad som varit en hane.
Grodor och huggormar
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Jagande azureus [Fråga]

Inlägg av tummen »

PittoresktMangel skrev:Då jag inte är trådskapare var det bara en reflektion från min sida.

Kroppsfärger kan säkert vara vägledande vid könsbestämmning, men man ska nog inte förlita sig helt på det. Det finns alltid undantag som bekräftar reglen.
Det är som med katter. Rödfärgade katter är nästan alltid hanar och sköldpaddsfärgade katter är nästan alltid honor. Jag har träffat en rödfärgad katt i mitt liv som har varit hona. Dock aldrig en sköldpaddsfärgad som varit en hane.
Katters färger styrs i och för sig förmodligen av helt andra förutsättningar/gener än för grodors...men visst KAN man tänka så, fast å andra sidan så tror jag att grodornas mönster/färger varierar av helt andra saker än just på grund av könet. Nu tycker jag diskusionen blivit lite FÖR OT så nu avslutar jag den delen för den här gången. Over and out!
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Odling och uppfödning"