Hej !
Har lite speciella kalkstenar som jag hämtat från ett nedlaggd stenbrott för länge sen. Dessa stenar är alltså helt spikraka på under&baksidan och naturligt brutna på fram & ovansidan ,alltså helt perfekt att bygga nån klippkat eller liknande i terrarie ! Det var just därför jag plockade dom & fraktade dom ca 30 mil....
Men en jobbarkompis som ochså håller på med lite terrariedjur tyckte inte att jag skulle använda dessa i fuktig miljö ? det var nåt med just kalken som han tyckte var olämpligt !
Vad säjer ni om detta ? Stenarna ligger på vinden, tyckter det är lite synd att inte använda dom !
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Röd kalksten i terrariet ?
-
ernst the frog
- Började med grodor år: 2008
- Carlsson
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Re: Röd kalksten i terrariet ?
Om det är olämpligt eller inte med kalksten beror lite på hur du använder den. Att stenen befinner sig i ett klimat med hög luftfuktighet ser jag inte som något problem. Det kan däremot vara direkt olämpligt att låta vatten flyta över stenen eller att ha den nedsänkt i vatten konstant. Risken i de senare fallen är att kalk löser ut (hur stor risken är beror på vilken sorts kalksten det är) och därmed höjer pH i vattnet. Om du använder mjukt vatten eller tex osmosvatten så ökar risken för kalkurlakning.
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
-
ernst the frog
Re: Röd kalksten i terrariet ?
Tack för svaret ! Hade väl tänkt att ha dom som "invallning" av vattendelen, men skippar det då ! Dom funkar ju bra som bokstöd i bokhyllan ochså....