Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Xaxim

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Re: Xaxim

Inlägg av Von Seth »

Jag provar Epi Webb fullt ut, och är så nöjd att jag ska bygga till det på andra terrarium.

Det är dock 3 saker som gör det fungerande

1. Växter / mossa
2. Ha fuktigt / Regn, bevattning då och då
3. Mixa, dvs ha inte bara Epi som kall bakgrund, utan sätt in lite trä rötter, små vatten fyllningar, utbyggnader som växterna är i. Osv.

Jag är som sagt bara hobby Denbrodati ägare, rent av ingen expert som Lars Ö eller Dennis. Men jag tycker det fungerar bra för de mindre svårare raserna, som trivs bra och sjunger.

Det enda negativa med Epi tycker jag är att det är långsamt.
Jag har haft en burk i ett halv år, och de första veckorna var man tvungen att spreja 5-7 gånger om dagen för inte det skulle torka ut.
Men nu ligger jag på 1/2 ibland 3 gånger om dagen. Om 1 år tror jag det kommer fungera toppen och hålla en ganska jämn torrhet och fuktighet utan allt bara dör.

Men som sagt, jag lägger mig på staplen nybörjare när det gäller detta, ville bara ge min insyn.

jag ska dock även prova Xaxim, kanske blanda Epi och Xaxim... Får see.
Är Varnad Nybörjare
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

Jonatan,
Alla har varit nybörjare. Och att experimentera är aldrig fel. Det är så framsteg görs. En vetenskaps- man brukar definieras som en som bara gör samma misstag en gång (eller: "bara gör nya fel"!).
Så, dela med dig när du får resultat!
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Nadhanika

Inlägg av Nadhanika »

Jag är ofta ute på botaniskt fältarbete i Sydostasien och Oceanien och har sett trädormbunkarna i naturen (jag förmodar det är vad Xaxim är?).

Tidigare så var dessa trädormbunkar omgivna av urskog med dess otaliga orkidéer, ormbunkar och andra växter som sprider miljontals med sporer och frön.

Efter avverkningen växer det upp en ny artfattigare skog, så det blir ett långt mycket mindre antal sporer och frön på trädormbunkarnas stammar, av en handfull arter.

Förmodligen är det en av anledningarna till att man inte får lika stor mångfald som tidigare av dessa plattor. Men alla ormbunksväxter har en komplicerad livscykel där sporerna ska genomgå en speciell fas (nästan som metamorfos) där de ser ut som pyttesmå gröna plättar innan de blir till ormbunkar. Detta kan ta uppemot 1 år och de får inte torka ut helt då, så det gäller att ha lite tålamod och fukta materialet med jämna mellanrum.

Dessutom är återväxten av trädormbunkar mycket låg, så de utrotas lätt från de områden där folk fått nys om att man kan tjäna en slant på att hugga ner dem i skogen.

Därför gillade jag tanken på Epiweb som miljövänligare alternativ.

Så jag testade den som bakgrund i ett litet växtterrarium h40 x b30 x längd40, täckt med 2 cm lecakulor och sedan 3 cm vitmossa ovanpå detta.

Jag håller det alltid vattenfyllt och sådde frön av mikrosinningia (3-4 cm små växter som blommar överdådigt med 1 cm vita-lila blommor). Jag lät bli att duscha för att se om något vatten skulle sugas upp eller om luftfuktigheten skulle göra sitt jobb.

Idag, 6 månader senare, är vitmossan är nu nästan helt täckt av mikrosinningia. Men Epiweben är fortfarande torr och grå. Plantorna jag satte på Epiweb torkade och dog inom ett par veckor. Den har ingen absorberande förmåga vilket skivor av trädormbunkar har. Så man måste därför spruta på vatten flera gånger om dagen trots hög luftfuktighet i karet.

Min erfarenhet är därför att Epiweb endast fungerar om man duschar varje dag, manuellt eller automatiskt.

Sen så kom Epiweb IIS och jag fick se olika exempel på terrarier med det systemet så var jag övertygad om att det är så man ska använda materialet.

Det är viktigt att komma ihåg skillnaden, båda har liknande porösa struktur men trädormbunken suger upp vattnet medan Epiweb bara håller kvar vattnet som duschats på eller runnit igenom det tills det avdunstats eller absorberats av växterna.

Så Epiweb utan IIS fungerade inte för mig. Jag hann inte duscha varje dag manuellt i det lilla terrariet, och det blir för blött på bladen för vissa av mina växter.

Med Epiweb IIS rinner vattnet innanför materialet så att mossan bildas snabbare och växterna kan suga upp det de behöver. Det övriga terrariet har hög luftfuktighet men verkar inte bli så blött som vid duschning.

Jag är total nybörjare vad gäller pilgiftsgrodor, men Dennis antydde att grodorna behöver det lite torrare? Då kanske Epiweb IIS är bättre alternativ istället för att man duschar på Epiweb?

Nu så har jag inte läst artikeln i Pilgiftaren då jag inte är medlem men skulle verkligen vilja det och se hans erfarenheter av materialet :)
Senast redigerad av 2 Nadhanika, redigerad totalt 8 gång.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Nu så har jag inte läst artikeln i Pilgiften då jag inte är medlem men skulle verkligen vilja det och se hans erfarenheter av materialet :)
Jag tycker helt klart du ska gå med. Men här är en försmak. Detta terrarium inredde och planterade jag för 2-3 månader sedan. Sen har jag följt mina egna tips helt, dvs sprayning en gång om dagen. Den första veckan sprayade jag oftare. Jag har dränering och sprayar därför rikligt varje gång. Det är lite olika arter mossa, men det mesta är javamossa.
Bild
och en närbild på mossan i den övre delen
Bild
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Nadhanika

Inlägg av Nadhanika »

Ska absolut gå med i veckan :)

Härligt att se så mycket mossa efter 2-3 månader med sprejning en gång om dagen, men du sprejade mycket varje gång säger du... så det bekräftar ju min erfarenhet av materialet också.

Gjorde du då det manuellt eller automatiskt? Eller ja jag får kanske vänta tills tidningen kommer med posten!
Användarvisningsbild
Von Seth
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2003

Inlägg av Von Seth »

Vilken mossa? För min mossa ser INTE ut så
Är Varnad Nybörjare
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Jag handsprayar.

Som sagt är det mest Javamossa.
De burkar jag har epiweb i är inte stora, bakväggen är 40*50 cm. Antagligen är det svårare utan en massa teknik i stora burkar.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"