Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Hur göra...
-
Miss_frogg
Hur göra...
Upptäckte nyss att det ligger en slemklump med fyra prickar uppepå grodornas grotta som jag misstänker är yngel.
Undrar nu hur man ska göra, ska jag låta dem ligga kvar uppepå grottan, ska de flyttas???
Undrar nu hur man ska göra, ska jag låta dem ligga kvar uppepå grottan, ska de flyttas???
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: Hur göra...
Jag skulle göra så här: Låt dem ligga, men kolla ofta (varje 2 timmar, om möjligt) för att se om det sker något. Såsom att hannen kommer och sätter sig på dem (= bra), resp att honan kommer och äter upp rommen (= mindre bra). Men rommen får inte heller torka ut, så om den ligger så att det är risk för detta, och hannen inte sköter sitt jobb, ja då kan du antagligen lyfta ut grottan och lägga det hela i en godisburk med vatten på botten och lock på, så att fuktigheten behålls. Ställ hela godislådan inuti terrariet, så att den får samma temperatur som i terrariet.
Kolla för mögel, vilket brukar vara en risk om rommen inte är befruktad, resp om hannen inte är där. Ingen vet vad hannen gör när han sitter på rommen, men det är inte uteslutet att han har fungicida (dvs svamp-hämmande) ämnen i det vatten han utsöndrar för att fukta äggen.
Om det här är första kullen så ska du inte bli alltför besviken - "first clutch syndrome" - är en realitet.
Kolla för mögel, vilket brukar vara en risk om rommen inte är befruktad, resp om hannen inte är där. Ingen vet vad hannen gör när han sitter på rommen, men det är inte uteslutet att han har fungicida (dvs svamp-hämmande) ämnen i det vatten han utsöndrar för att fukta äggen.
Om det här är första kullen så ska du inte bli alltför besviken - "first clutch syndrome" - är en realitet.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Grodorna tar ju upp vatten genom bukskinnet... det kan inte vara så att han fukta dem och därmed sluter dem.???
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Förstår inte riktigt vad du menar. Visst, hannen fyller på sitt vattenförråd när han sitter i vatten (i dammen eller på ett immigt glas). Sedan sätter han sig på rommen och fuktar den. Om han gör detta genom huden eller genom att "kissa" på den vet jag faktiskt inte.Filip jakobsson skrev:Grodorna tar ju upp vatten genom bukskinnet... det kan inte vara så att han fukta dem och därmed sluter dem.???
Ägg har en liten öppning som sluter sig när den första spermien kommit in.
Är det den du syftar på?
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

Du har uppfattat mig helt rätt, går fuktan upp genombukskinnet borde det även gå andra hållet( teori) för att då sluta ägget som fiskar kan göra, för att kanske inte riskera att en annan hane kommer och tjuvfertiliserar det samt för att slutföra befruktningen.
Mina teorier
Mina teorier
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

Och det jag menar är att när hanen fuktar äggen så är det det som gör att ägget sluts och sväller. En del fiskar gör så.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Låter lite lurt... Vilka fiskar "fuktar" äggen? (Du talar med en laxbiolog...)Filip jakobsson skrev:Och det jag menar är att när hanen fuktar äggen så är det det som gör att ägget sluts och sväller. En del fiskar gör så.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
För mig låter det som om ni skulle vara inne på två olika begrepp, att fukta och att befrukta?
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

Ja först befrukta sedan fukta för att avsluta befruktningen.
Ja jo Lars vilken fisk fuktar inte sina ägg.... alla dem är ju ofta i vattnet förutom vissa tropiska fiskar som lägger sin rom på ett blad ovanför ytan.
Nä skämt o sido så tänker jag lite i sådana banor. När du kramar lax får du ju inte ha med en droppe vattens föränn mjölken kramats ut och blandats sedan kan du skölja rommen och då sluts dem. Detta sker ju naturligt när dem är i sin naturliga biotop(vattnet).
Men grodornas parning TROR JAG är precis som laxen på land vid kramning.
Hanen sluter äggen efter befruktning för dels avsluta befruktningen och dels för att andra hankonkurenter skall dit och tajja.... även inom laxvärden händer det att en mindre hanlax är där inan ägget hunnit slutits och tajjar när leken är i full gång, dessa kallas för "sneaky fuckers"
Är jag ute och cyklar herr Lax biolog??
Ja jo Lars vilken fisk fuktar inte sina ägg.... alla dem är ju ofta i vattnet förutom vissa tropiska fiskar som lägger sin rom på ett blad ovanför ytan.
Nä skämt o sido så tänker jag lite i sådana banor. När du kramar lax får du ju inte ha med en droppe vattens föränn mjölken kramats ut och blandats sedan kan du skölja rommen och då sluts dem. Detta sker ju naturligt när dem är i sin naturliga biotop(vattnet).
Men grodornas parning TROR JAG är precis som laxen på land vid kramning.
Hanen sluter äggen efter befruktning för dels avsluta befruktningen och dels för att andra hankonkurenter skall dit och tajja.... även inom laxvärden händer det att en mindre hanlax är där inan ägget hunnit slutits och tajjar när leken är i full gång, dessa kallas för "sneaky fuckers"
Är jag ute och cyklar herr Lax biolog??
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Nej, cyklar skulle jag väl inte säga. När lax (t ex) leker i naturen så kommer äggen naturligtvis först i kontakt med vatten. Hannen (den stora med krok på underkäken) simmar bredvid henne med ögonkontakt, medan ett antal småhannar simmar med siktet inställt på de utsprutande äggen. Synkront sprutar dom sperma mot äggen. Kapplöpningen blir intensiv (vattnet strömmar ju på lekplatsen...) Och när den första spermien trängt in genom äggets "micropyl" ska denna slutas - annars kan det bli knas med det genetiska, och det är inte bra i laxens värld. Överfört på grodor blir det nog så att det är spermien som får äggöppningen att stängas. Och fort ska det gå, mer än en spermie är inte bra. Hos många pilgiftsgrodor sker ju hannens insats en stund efter att honan lagt äggen, det är ju därför som hybridisering är möjlig i terrariet även om parningsspelet (dvs sången osv) inte stämmer överens. En auratus-hanne som träffar på obefruktade ägg av t ex leucomelas, kan mycket väl tycka att dom ser befruktansvärda ut, och göra en insats.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet