Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
LarsÖ:s datoriserade klimatsystem
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
LarsÖ:s datoriserade klimatsystem
Jag har funderat på det datoriserade klimatsystem som LarsÖ nämnde i en annan tråd och blivit tämligen nyfiken. Finns det möjlighet att på något vis komma över den aktuella artikeln?
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Re: LarsÖ:s datoriserade klimatsystem
Det finns en tresidig artikel på svenska i Pilgiftaren #42. Medlemmar av SDS kan ju köpa gamla nummer till det facila priset av 30 lusidorer (plus porto 11 spänn). Jag har tyvärr ingen digital version av artikeln tillgänglig.
/Lars
/Lars
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Jag hade tänkt vänta med att bli medlem i SDS tills jag har skaffat grodor (vilket jag planerat att ev. göra någon gång under hösten eller nästa år, när jag har flyttat) men jag kanske kan överväga att tidigarelägga detta.
En kort fråga dock; mina egna tankar om det här är att det "enklaste" torde vara att koppla ett antal reläer till seriell- och/eller parallellporten (totalt borde de två kunna stödja 10 reläer) och sedan styra dem genom signaler till de olika pinsen i portarna. Är det så du har gått tillväga eller har du en helt annan design?
En kort fråga dock; mina egna tankar om det här är att det "enklaste" torde vara att koppla ett antal reläer till seriell- och/eller parallellporten (totalt borde de två kunna stödja 10 reläer) och sedan styra dem genom signaler till de olika pinsen i portarna. Är det så du har gått tillväga eller har du en helt annan design?
Tony
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Nej, jag hade tillgång till några skrotade styrenheter och analog/digitalomvandlare, så dessa använde jag. Antar att ditt förslag skulle funka, om reläerna inte drar för mycket i styrström. Mina reläer är ganska kraftiga grejor (16 Amp), så de skulle nog inte nöja sig med det som kan fås ut av portarna på lap-topen.
Eftersom jag vill ha signaler tillbaka till datorn (temperaturer, lufttryck) så tror jag A/D-omvandlare behövs.
Eftersom jag vill ha signaler tillbaka till datorn (temperaturer, lufttryck) så tror jag A/D-omvandlare behövs.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Jag tycker abslout du ska bli medlem innan. Du behöver inga grodor för det.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Jag har funderat vidare på det här projektet till och från och kom på att jag sett ett sätt att bygga en styrdator som inte inkluderar a/d-omvandlare och avancerade sensorer. Man kan koppla en billig webkamera till datorn, rikta den mot en vanlig digital termometer/hygrometer och sen använda OCR-programvara för att låta datorn automatiskt tolka displayen. Jag har sett en artikel om det i en linuxtidning för några år sen, det verkar inte vara alltför svårt. Man behöver visserligen någon form av belysning för displayen på kvällstid men det går ju att koppla några lysdioder till 12V-adaptern som ändå behövs för att driva reläerna.
Fortfarande i mycket tidigt projektstadium, jag har dock snart byggt klart på min tilltänkta styrdator; en laptop som fått ett nytt hemmabyggt chassi. Den gamla laptopen har nu en Compact Flash-hårddisk (totalt ljudlös och mer strömsnål), passiv kylning och ett minimalt chassi. Den kan styras via SSH-terminal, t.ex. genom att koppla en laptop direkt via korsad ethernetkabel.
Bygget av reläsystemet med parallellportskopplingen blir en senare (och inte helt enkel) fråga.
Fortfarande i mycket tidigt projektstadium, jag har dock snart byggt klart på min tilltänkta styrdator; en laptop som fått ett nytt hemmabyggt chassi. Den gamla laptopen har nu en Compact Flash-hårddisk (totalt ljudlös och mer strömsnål), passiv kylning och ett minimalt chassi. Den kan styras via SSH-terminal, t.ex. genom att koppla en laptop direkt via korsad ethernetkabel.
Bygget av reläsystemet med parallellportskopplingen blir en senare (och inte helt enkel) fråga.
Tony
- jsl
- Kassör

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Haha, cool lösning på problemet. Är det verkligen driftsäkert? Berätta gärna senare om dina erfarenheter.tony skrev:Jag har funderat vidare på det här projektet till och från och kom på att jag sett ett sätt att bygga en styrdator som inte inkluderar a/d-omvandlare och avancerade sensorer. Man kan koppla en billig webkamera till datorn, rikta den mot en vanlig digital termometer/hygrometer och sen använda OCR-programvara för att låta datorn automatiskt tolka displayen.
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Vackert! Det är kul med friska ideer. Och det blir lätt en liten hobby i hobbyn, detta att ordna automatiken. Mitt lilla system växte ju fram under rätt lång tid, från det enklaste (Laptop med reläer) till loggning, sensorer, variabelt klimatschema osv. Så det blir intressant att följa dina framsteg.tony skrev:Jag har funderat vidare på det här projektet till och från och kom på att jag sett ett sätt att bygga en styrdator <snip>
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Haha, cool lösning på problemet. Är det verkligen driftsäkert? Berätta gärna senare om dina erfarenheter.[/quote]
Ja du, driftsäkert eller inte, det vet man ju inte förrän man kört det ett tag...
Mina galna byggen har en tendens att vara lite "hit or miss", antingen 100% driftsäkra (som min hopplockade server) eller inte alls (som laptopen jag försökt fixa spruckna lödfogar på). Vi får se hur det blir!
Av ren nyfikenhet, vad har du operativsystem och var hittar man sådana komponenter som du har?
Ja du, driftsäkert eller inte, det vet man ju inte förrän man kört det ett tag...
Jag är grymt fascinerad av ditt klimatschema, det blir knepigt att fixa för egen del. Det är hittills det enda jag inte luskat ut hur jag skulle kunna lösa rent teoretiskt. Genom något slags mySQL-databas kanske. Men jag är kass på mySQL...LarsÖ skrev: Vackert! Det är kul med friska ideer. Och det blir lätt en liten hobby i hobbyn, detta att ordna automatiken. Mitt lilla system växte ju fram under rätt lång tid, från det enklaste (Laptop med reläer) till loggning, sensorer, variabelt klimatschema osv. Så det blir intressant att följa dina framsteg.
Av ren nyfikenhet, vad har du operativsystem och var hittar man sådana komponenter som du har?
Tony
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

Ha! Den gamla laptopen hade pajad hårddisk, så jag körde den från en diskett. Jag hade en Q-basic på disketten, och körde under DOS. Tänkte naturligvis skriva över det hela i C eller Fortran, men det blev aldrig så.
Komponenterna (det jag behövde köpa) tog jag från ELFA. Det kostade en del, men å andra sidan:automatiken servade obegränsat antal terrarier
15 kopplingsur kostar ju också en slant (och är mycket sämre när dom krånglar, resp om man råkar ut för strömavbrott...
Komponenterna (det jag behövde köpa) tog jag från ELFA. Det kostade en del, men å andra sidan:automatiken servade obegränsat antal terrarier
15 kopplingsur kostar ju också en slant (och är mycket sämre när dom krånglar, resp om man råkar ut för strömavbrott...
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet