Ja.zarathustra skrev:Odlar ni Drosophia hydei på samma sätt, som ni redogör för i denna tråd??
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Framgångsrecept för flugodling?
Re: Framgångsrecept för flugodling?
- tegnér
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 36 gånger
- Har fått tack: 28 gånger
- Kontakt:
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Jag testade på att odla grodor för ett tag sedan för att "kunna" det bra om jag skulle ha skaffat grodor då, men eftersom frun satte P för denna idé så fick mina fiskar (främst bilbukarna) istället äta sig mätta.
Så här gjorde jag:
Jag mosade banan med en gaffel, sedan blandade jag i "lagom" mycket ströbröd så att det inte rann längre, hällde i lite torrjäst, rörde runt ochsedan i med flugor. Ställde dem sedan under akvariet i ett vanligt skåp, i rumstemperatur. Ibland hälldes det även i lite potatismjöl, och någon gång gjorde jag basen av jordgubbsrens och ströbröd+jäst, detta gick också bra!
Burkarna var glasburkar som rymde ungefär 4-5 dl, en ganska hög sort, och flugorna fick en bit kartong att klättra upp på. Som "lock" använde jag "Krons" diskunderlägg och fäste med gummisnodd. Under ungefär ett år gick allt bra, sedan glömdes odlingen bort och möglet kom och ödelade flugkulturerna.
Hade jag haft grodor så hade jag nog hållit några extrakulturer för säkerhets skull, men troligen så hade inte problemet uppstått i alla kulturer om jag hade haft grodor eftersom jag då hade kollat kulturerna mer noggrannt, samt att jag i så fall också hade odlat t.ex. hoppstjärtar och gråsuggor också, IFALL flugodlingarna skulle krasha bara för säkerhets skull.....
Så här gjorde jag:
Jag mosade banan med en gaffel, sedan blandade jag i "lagom" mycket ströbröd så att det inte rann längre, hällde i lite torrjäst, rörde runt ochsedan i med flugor. Ställde dem sedan under akvariet i ett vanligt skåp, i rumstemperatur. Ibland hälldes det även i lite potatismjöl, och någon gång gjorde jag basen av jordgubbsrens och ströbröd+jäst, detta gick också bra!
Burkarna var glasburkar som rymde ungefär 4-5 dl, en ganska hög sort, och flugorna fick en bit kartong att klättra upp på. Som "lock" använde jag "Krons" diskunderlägg och fäste med gummisnodd. Under ungefär ett år gick allt bra, sedan glömdes odlingen bort och möglet kom och ödelade flugkulturerna.
Hade jag haft grodor så hade jag nog hållit några extrakulturer för säkerhets skull, men troligen så hade inte problemet uppstått i alla kulturer om jag hade haft grodor eftersom jag då hade kollat kulturerna mer noggrannt, samt att jag i så fall också hade odlat t.ex. hoppstjärtar och gråsuggor också, IFALL flugodlingarna skulle krasha bara för säkerhets skull.....
Senast redigerad av 1 tummen, redigerad totalt 26 gånger.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- andré
- Tidigare SDS-medlem

Bor i en tvåa och har inget mörkt och svalt ställe att ha flugodlingar på. Kan man ha dem i ett skåp i vanlig rumstemp?
Hur gör ni andra som bor i lägenhet?
Hur gör ni andra som bor i lägenhet?
Det funkar utmärkt att ha dem i rumstemperatur. Den enda väsentliga skillnaden är att de inte överlever lika länge i rumstemp som i exempelvis kylskåp. Detta bör dock inte vara något problem sålänge du har någon "reservkulktur" ifall något oväntat skulle hända med de andra kulturerna.
- andré
- Tidigare SDS-medlem

Kan de föröka sig i så låga temperaturer? För ett kylskåp har jag ju. 
-
tummen
Det gör de tydligen, men långsamt, i alla fall enligt andra här på pilgift, men du kan ju alltid ha några i rumstemperatur och sedan en eller ett par extra kulturer i reserv i kylen....andré skrev:Kan de föröka sig i så låga temperaturer? För ett kylskåp har jag ju.
Thomas
Som Tummen redan skrivit tar det väldigt lång tid för flugorna att föröka sig i kylskåp. Jag har kulturerna i rumstemperatur tills det blir larver/puppor för att därefter placera någon kultur i kylskåp och behålla någon i rumstemp. Genom att alltid ha en eller ett par "reservkulturer" i kylskåp undviker man lätt de problem som skulle kunna uppstå om något oväntat skulle hända de övriga kulturerna.
-
tummen
Ja, för mögel trivs ju inte i så låga temperaturer eller hur?Grimgal skrev:Som Tummen redan skrivit tar det väldigt lång tid för flugorna att föröka sig i kylskåp. Jag har kulturerna i rumstemperatur tills det blir larver/puppor för att därefter placera någon kultur i kylskåp och behålla någon i rumstemp. Genom att alltid ha en eller ett par "reservkulturer" i kylskåp undviker man lätt de problem som skulle kunna uppstå om något oväntat skulle hända de övriga kulturerna.
Thomas