Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Skygga grodor
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
Skygga grodor
Hejsan.
Jag kom och tänka på att jag inte har sett en tråd om vilka grodor som anses skygga och vilka som anses oskygga.
Så nu i sommartider när det inte är så bra fart på forumet så startar jag en tråd om just det. Så har vi i alla fall något att diskutera.
Av de arter jag har anser jag att tre av dem är relativt oskygga.
Dessa är:
D. azureus
D. tinctorius
R. ventrimaculata
D. azureus ser man ofta och de kommer alltid fram när de får mat eller det sprayas i terrariumet. Ventrimaculata ser jag ofta ha för sig diverse saker, alltid något nytt på gång.
Jag har nu inte haft imitator "intermedius" så länge, men vad jag har märkt är de mycket mer försiktiga och gömmer sig ofta när man kommer nära terrariet.
Så, vad är era erfarenheter av detta?
Jag bifogar en bild på min ena intermedius. Med vänliga hälsningar
Ludvig.
Jag kom och tänka på att jag inte har sett en tråd om vilka grodor som anses skygga och vilka som anses oskygga.
Så nu i sommartider när det inte är så bra fart på forumet så startar jag en tråd om just det. Så har vi i alla fall något att diskutera.
Av de arter jag har anser jag att tre av dem är relativt oskygga.
Dessa är:
D. azureus
D. tinctorius
R. ventrimaculata
D. azureus ser man ofta och de kommer alltid fram när de får mat eller det sprayas i terrariumet. Ventrimaculata ser jag ofta ha för sig diverse saker, alltid något nytt på gång.
Jag har nu inte haft imitator "intermedius" så länge, men vad jag har märkt är de mycket mer försiktiga och gömmer sig ofta när man kommer nära terrariet.
Jag bifogar en bild på min ena intermedius. Med vänliga hälsningar
Ludvig.
Grodor och huggormar
-
Palmbeach
- Tidigare SDS-medlem

Re: Skygga grodor
Håller med om R. ventrimaculata. Mina P. Vittatus är också mycket aktiva och alltid framme. Likaså E. mysteriosus samt D. reticulatus är också alltid framme och hoppar inte ens undan då jag fixar i terraiet. Mina D. variabilis är dock skygga och sprätter iväg så fort jag närmar mig terraiet!
// Rille
// Rille
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Jag fortsätter listan på oskygga djur här:
D. leucomelas
P. bicolor
P. Terribilis
R. imitator "nominat"
R. imitator intermedius
R. flavovittata
O. pumilio
A. hanheli
Fast många av de skyggare djuren kan man få mindre skygga. De värsta (mest skygga) jag haft att göra med är däremot
A. quinquevittatus
A. castaneoticus
A. auratus (vissa varianter är mindre skygga)
Vissa tycker att lamasi varianterna är väldigt skygga och de brukar de faktiskt vara första tiden man har släppt in dem i ett terrarie, sen ser man dem ganska mycket, men inte lika mycket som imitator däremot. Jag skulle inte kalla dem skygga däremot, men det är klart, det är sällan man ser alla djuren på samma gång.

R. flavovittata är en av de mindre skygga Ranitomeya arterna
D. leucomelas
P. bicolor
P. Terribilis
R. imitator "nominat"
R. imitator intermedius
R. flavovittata
O. pumilio
A. hanheli
Fast många av de skyggare djuren kan man få mindre skygga. De värsta (mest skygga) jag haft att göra med är däremot
A. quinquevittatus
A. castaneoticus
A. auratus (vissa varianter är mindre skygga)
Vissa tycker att lamasi varianterna är väldigt skygga och de brukar de faktiskt vara första tiden man har släppt in dem i ett terrarie, sen ser man dem ganska mycket, men inte lika mycket som imitator däremot. Jag skulle inte kalla dem skygga däremot, men det är klart, det är sällan man ser alla djuren på samma gång.

R. flavovittata är en av de mindre skygga Ranitomeya arterna
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
- osn
- Kontakt:
Intermedius är ett väldigt vitt begrepp. Det finns väldigt många varianter och de är spridda över ett stort område längs Huallaga canyon. Man är långt ifrån färdiga med att reda ut röran av intermedius varianter.PittoresktMangel skrev: Jag har nu inte haft imitator "intermedius" så länge, men vad jag har märkt är de mycket mer försiktiga och gömmer sig ofta när man kommer nära terrariet.
Jag tycker däremot att mina bandade är helt oskygga.
Mina intermedius Chazuta med ungefär samma teckning på en del av djuren som din har var däremot betydligt mer skygga, men det skiljer väldigt mycket på individerna också. Chazuta är en av platserna där ena sidan av floden har bandade varianten och andra sidan av floden har den "prickiga" varianten.
Jag har tex. ett par leucomelas som är jätteskygga. Hur vanligt är det? Mina andra leucomelas sitter alltid vid frontglaset och tigger mat, oavsett om det var en timme sen de fick mat eller om det var 3 dagar sedan. Mycket handlar om att det är olika individer, men är odlarens djur mycket framme så inbillar jag mig att man kan vara ganska säker på att man får mindre skygga djur.
Dennis Nilsson
-
Hotrider
- Tidigare SDS-medlem

Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om att P. Vittatus är oskygga. Jag har två stycken, den ena tittar lite blygt fram endast när jag ger dem käk. Den andra är nästan alltid framme...
MVH
Oskar
Oskar
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Av de jag har och har haft är/var
dessa oskygga:
D. pumilio
D. amazonicus
D. leucomelas
D. azureus
D. reticulatus
E. tricolor
P. bicolor
och dessa skygga:
D. galactonotus
D. auratus
P. vittatus
och så några som är tuffa ibland och ibland skygga:
D. imitator
E. aff. hahneli
C. talamancae
Jag tror det också spelar stor roll hur stort terrariumet är och hur det är inrett. Känner grodorna sig exponerade tror jag de har större behov av att gömma sig hela tiden.
dessa oskygga:
D. pumilio
D. amazonicus
D. leucomelas
D. azureus
D. reticulatus
E. tricolor
P. bicolor
och dessa skygga:
D. galactonotus
D. auratus
P. vittatus
och så några som är tuffa ibland och ibland skygga:
D. imitator
E. aff. hahneli
C. talamancae
Jag tror det också spelar stor roll hur stort terrariumet är och hur det är inrett. Känner grodorna sig exponerade tror jag de har större behov av att gömma sig hela tiden.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
Palmbeach
- Tidigare SDS-medlem

Tror också detta stämmer, det terrarie som jag har mina Vittatus i är mycket stort och fullt av växter med mängder av gömställen!
- osn
- Kontakt:
Om man har lite större terrarie och det fungerar rent praktiskt så kan man ibland köra en mindre skygg art tillsammans med den skygga. Då brukar de skygga bli mindre skygga eftersom de ser att inget händer grodan som sitter framme
Dennis Nilsson
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
Jag vill dra en liten paralell:
I akvarier utan gömställen står fiskarna ofta och trycker i ett hörn eller liknande, men finns det gott om gömställen så kommer de ofta fram och är betydligt tuffare, sedan kan det också ofta bli som i Dennis exempel att om man blandar en skygg art med oskygga så blir alla tuffare så småningom, eller åtminstone tuffare än från början...att grodorna skulle funka på liknande sätt, i förhållande till inredning och sällskap, är alltså inte helt otroligt, vilket flera tidigare varit inne på.....
Sedan har jag läst att vissa skygga varianter kan bli mycket tuffare om dessa hålls i större grupper i stora terrarier, antagligen för att de då blir för upptagna med sina inbördes relationer för att orka/hinna bry sig om olika störningar utanför terrariet.
I akvarier utan gömställen står fiskarna ofta och trycker i ett hörn eller liknande, men finns det gott om gömställen så kommer de ofta fram och är betydligt tuffare, sedan kan det också ofta bli som i Dennis exempel att om man blandar en skygg art med oskygga så blir alla tuffare så småningom, eller åtminstone tuffare än från början...att grodorna skulle funka på liknande sätt, i förhållande till inredning och sällskap, är alltså inte helt otroligt, vilket flera tidigare varit inne på.....
Sedan har jag läst att vissa skygga varianter kan bli mycket tuffare om dessa hålls i större grupper i stora terrarier, antagligen för att de då blir för upptagna med sina inbördes relationer för att orka/hinna bry sig om olika störningar utanför terrariet.
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.