Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Tar dina timers stor plats?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Tar dina timers stor plats?

Inlägg av jsl »

Då har jag ett tips på en grej som gör att du inte behöver timers i ditt grenuttag. Kolla på http://www.kjell.com/?item=39616 . Jag har precis köpt hem denna och med den kan du ställa in 4 uttag att agera som timers, programmeringen av tiderna gör du i programmet i datorn (Window eller linux). Det går säker att göra en massa kul saker förutom att använda den som enbart timer då man kan få den att slå av och på vid speciella händelser i datorn (tex att ett program startas). Det går säkert att ta in temperatur och fuktighet via sensorer via serieporten som skulle kunna styra bevattning och värmare mm.

Jag kommer nog dock att använda den enbart som timer. Det man behöver köpa till är en 9v batterieliminator för att den ska fungera bortkopplad från datorn. annars krävs att den är kopplad till datorn troligen tar den styrströmmmar från strömfösörjningen i USB:n.

Om nån prova denna till andra saker än timerstyrning så är jag väldigt intresserad att få veta hur det funkat isåfall. Kanske ger jag mig på nåt eget försök kring julledigheten om ingen annan provat innan dess :).
Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Re: Tar dina timers stor plats?

Inlägg av sm6xvz »

Helt suuuper grymt ju Å inte såå farligt dyrt heller.

Jag har ett komplett 1-wire system för att mäta temperatur och fuktighet liggandes, har test kört det på en burk engång Å det va roligt. hade även en LCD display som visade alla resultat hela tiden, Detta system kan triggas vid olika temperatuer/ fuktighet å skicka kommandon i cmd. Nackdelen va att ha datorn ståendes igång hela tiden, enbart för detta. E bra sugen på en Asus EEE box som e e liten Å lätt Å strömsnål att ha som styrning för allt, men så va det plånboken som skall räcka till oxå..
Användarvisningsbild
rubensano
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av rubensano »

Utmärkt tips!
Den verkar riktigt användbar.
Skulle oxå vilja ha en sån Asus, men, men.. Har några gamla Tunna klienter, nån med nån *nix och nån med nån Usel Windows på. Skall se om man kan få dom att funka med styrprogrammet. Laddade ner det, och det verkar inte allt för resurskrävande.

Hälsar
Micke
Användarvisningsbild
rubensano
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av rubensano »

Kan man sen komplettera med lite givare till datorn härifrån: https://shop.temperatur.nu/

Så skulle man kunna få till riktigt kul lösningar.

Själv har jag för dålig fantasi för att komma på någon..... :|

Hälsar
Micke
Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sm6xvz »

Ja det e sådant system som jag har, har nog en 20-30 tempgivare å en hygrometer
Användarvisningsbild
rubensano
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av rubensano »

sm6xvz skrev:Ja det e sådant system som jag har, har nog en 20-30 tempgivare å en hygrometer
Kör du varje givare för sig, in i USB interfacet, eller har du någon "kortlösning" där alla givare går in?
Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sm6xvz »

Har byggt allt själv från komponent nivå. Så alla givare har 2 trådar ut å kopplas sen in en skruvplint som går vidare sen till interfacet. Alla givare hängs på paralellt på busen. Dom ha ett unik id nummer som man ser sen i datorn.
Användarvisningsbild
rubensano
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av rubensano »

Ok, tack för svaret!

Det verkar vara ett flexibelt system iaf!
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

En sak var synd. Det går bara att ställa timers på minuter. Det hade varit bra om det hade gått att ställa på sekunder så man kunnat styra regnsystemet där också.
Användarvisningsbild
rubensano
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av rubensano »

jsl skrev:En sak var synd. Det går bara att ställa timers på minuter. Det hade varit bra om det hade gått att ställa på sekunder så man kunnat styra regnsystemet där också.
Är det samma sak om man skulle använda något "händelsestyrt" på datorn, t.ex nån schedulerare som gör något under 30 sek?
Har inte hunnit kolla det.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"