Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Tips vid bygge av eget regnsystem

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Tips vid bygge av eget regnsystem

Inlägg av tummen »

BengtO skrev:Använder Gardenas och tycker att de funkar bra. Har de munstyckena som duschar "riktat" 45 grader, och hänger dom upp och ned. Då slipper man stänk på frontrutan. Har man inget skräp i vattentanken där pumpen är så täpps inte de munstyckena igen. De ger ett "grovt" flöde som väl imiterar ett riktigt regn.
Jag fick tyvärr bara tag i dem som sprayar i 360 grader, tänkte sätta dessa långt bak mot bakrgunden så kanske de inte stänker ända fram till framrutan, kanske att man skulle köra ett duchmunstycke och en av deras "microdim-sprinkler" så man fick lite mer "dimma" när det duchas....ligger långt framme i tiden dock. :lol: jag tyckte för övrigt att det lät konstigt att deras spridare skulle vara dåliga, för deras delar säljs ju till många växthusägare som sannerligen inte skulle köpt det om det var problem med rengöringen mm. gardena har för övrigt flera "semestervattningsset" avsedda att använda till t.ex. balkonglådor, krukor och dylikt, pump, regulator/filter och massor av olika spraymunstycken i flera olika "kit". Priset vet jag tyvärr inget om.
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
PontusS
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2009

Inlägg av PontusS »

Hej

såg denna saken på biltema borde inte det funka fast munstyckena kanske inte är dom bästa.

artikelnummer 58-657 på biltema

//Pontus
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

Hulteke skrev:Ja det blir ngr hundralappar. Samtidigt ångrar jag inte en sekund att jag la ner 1500 på ett riktigt b ra och tyst system men men .. Testa detta och låt oss höra hur det gick! ;)
Jag har testat och kommer fortsättningsvis att satsa på riktiga pumpar. Det funkar med billigare men det var besvärligt med alla övergångar i slangar och dylikt. Ett färdigt system kostar lite men jag håller med Hulteke att det kan det vara värt. Det går ju att hänga på fler terrarier om man vill när man har en kraftig pump så det ser jag som en fördel.
Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sm6xvz »

jag e ju sugen på att i mitt nuvarande bygge ta vattnet ifrån dubbelbotten till regnsystemet. befarar ju dock att munstyckerna kommer sättas igen riktigt fort. Men på nått sätt måste man ju kunna filtrera bort skräpet.
Som nått filter som sitter på sugslangen...

Någon som testat?
Jag menar nu duschmynstycken a la typ Mistking eller liknande, inga droppmunstycken. Vill ju komma ifrån separata behållare utanför terrariet.

/Jimmy
Användarvisningsbild
rubensano
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av rubensano »

Satt just och funderade på samma sak.
Tror jag skall sätta pumpen i någon form av låda/burk med breddtillopp(alltså att vattnet rinner in i lådan uppifrån, då borde man kunna slippa mycket skräp i pumpen. Säger borde för jag har inte testat ännu, och har haft fel förr.... :(
Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sm6xvz »

Ja jag va inne på att låta insugslangen till regnsystempumpen ta vattnet igenom nåt filter a la disksvampsort nere i dubbelbotten. vet dock inte om det funkar. Kanske inte kan suga så bra då eller kanske e för dåligt filter ändå..
så nån som provat nått liknade? hade vart skoj Å höra va för erfarenheter som finns
Mats

Inlägg av Mats »

nån sade att disktrasan "dog" ganska snabbt... komposterade ihop sig sa han visst. själv har själv fixat ett slags yttre circulation via en 20 liters bensindunk.

eftersom jag inte kunde få in ett bottenavlopp så är det fixat så att terrat rymmer de litrarna som i värsta fall ( om timern får fel) pumpas in.

för tillfället är det droppsystem som hulteke beskrev tidigare i tråden dvs det blöter ner bakväggen med jämna mellanrum. hade tänkt ha en vatten reservoar där uppe, men det sket på sig pga av olika orsaker. nu blir det några pölar till nöje för grodorna och det är ok.
Mats

Inlägg av Mats »

perkele! ( ursäkta min nationalitet) det var svamp det stod och inte trasa :D

inget att kommentera angående svamp-användning

(så länge det sker med måtta)
Användarvisningsbild
rubensano
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av rubensano »

Har testat i andra sammanhang, ventilationsfilter till fönsterventiler, som bl.a Classe O säljer. Sätter inte igen så fort, går att forma en boll eller liknande runt ett insug eller runt en dränkbar pump. Skapligt lätt att tvätta ur NÄR den sätter igen.

Hälsar
Micke
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"