Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Komplement till flugor
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Komplement till flugor
Jag behöver variera födan till mina E.tricolor lite mer än vad som görs nu. De får små (pudrade) flugor som stapelvara med ett litet tillskott då och då av hoppstjärtar. Förutom detta puttar jag in tre olika sorters gråsuggor någon gång, dels tropiska vita men även två större sorter (en randig och en brun).
Tidigare försökte jag med ärtbladlus men jag lyckades inte hålla dessa vid liv i någon ordentlig omfattning.
Det jag vill ha är ett alternativ till flugorna som jag kan mata med typ varannan gång. E.tricolor äter visserligen det mesta men är det någon som har ett tips vore jag tacksam så här inför höst/vinter.
Tidigare försökte jag med ärtbladlus men jag lyckades inte hålla dessa vid liv i någon ordentlig omfattning.
Det jag vill ha är ett alternativ till flugorna som jag kan mata med typ varannan gång. E.tricolor äter visserligen det mesta men är det någon som har ett tips vore jag tacksam så här inför höst/vinter.
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Re: Komplement till flugor
Buffaloworms, bönbaggar, små kackerlackor, exempelvis nyckläckta ryssar eller shultei. Även panchlora nivea eller andra mjuka arter av samma storlek borde funka, N.cinera är lite större men borde också funka.
Maggots/spyflugelarver är ju också något som är lätt att få tag på, knalla till en fiskebutik och fråga. Brukar kosta runt 20-30 kr per burk. Sedan finns ju också en del mindre maskarter, jag har en i gödselstacken där små exemplat fukar bra till tricolor.
Maggots/spyflugelarver är ju också något som är lätt att få tag på, knalla till en fiskebutik och fråga. Brukar kosta runt 20-30 kr per burk. Sedan finns ju också en del mindre maskarter, jag har en i gödselstacken där små exemplat fukar bra till tricolor.
- Carlsson
Teffek: tack för tipsen. Jag har kollat upp dessa insekter men inser att de flesta (alla?) är ganska stora som vuxna, det är alltså bara nykläckta exemplar som är användbara för små grodor. Maggots är väl det som kan vara intressantast, inte minst med tanke på att de kan köpas över disk när det behövs.
Det man önskar sig är alltså en foderinsekt som inte blir större än 3-4 mm som vuxen, vilket inte verkar vara så lätt att hitta. Bönbaggar har det varnats för (allergirisk) och bladlus är det inte mycket mat på.
Finns det ingen annan bagge, typ bönbagge, i samma storlek men utan dammbildningen?
För övrigt började jag fundera på hur viktig matvariation egentligen är.
Kan man, med tanke på grodornas hälsa och yngelkvalitet, enbart ge flugor som föda?
Lite extra smask då och då såsom hoppstjärtar och tropiska gråsuggor känns mest som en form av lördagsgodis för grodorna.
Finns det någon forskning på detta eller i varje fall personliga erfarenheter?
Det man önskar sig är alltså en foderinsekt som inte blir större än 3-4 mm som vuxen, vilket inte verkar vara så lätt att hitta. Bönbaggar har det varnats för (allergirisk) och bladlus är det inte mycket mat på.
Finns det ingen annan bagge, typ bönbagge, i samma storlek men utan dammbildningen?
För övrigt började jag fundera på hur viktig matvariation egentligen är.
Kan man, med tanke på grodornas hälsa och yngelkvalitet, enbart ge flugor som föda?
Lite extra smask då och då såsom hoppstjärtar och tropiska gråsuggor känns mest som en form av lördagsgodis för grodorna.
Finns det någon forskning på detta eller i varje fall personliga erfarenheter?
mvh Thomas
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Personliga erfarenheter, iså fall. För min del så är strävan att ge så mycket bra mat som möjligt på sommaren (myror, spindlar, ängsplankton) och att ha en frisk population av kompostinnevånare i terrarierna. Dom tropiska (vita) gråsuggorna är bra. dom större exemplaren av dessa klarar sig utan att bli uppätna, men det föds ju ungar som grodorna får tag i. Hoppstjärtar finns ju där också.Carlsson skrev: Finns det någon forskning på detta eller i varje fall personliga erfarenheter?
Vaxmottlarver är bra för dom är näringsrika, men dom är arbetskrävande - man måste plocka ut dom manuellt och mata individuellt.
Pinhead-syrsor funkar, men inte i de stora terrarierna, eftersom det alltid blir några som gömmer sig och växer sig stora. Däremot i plastakvarier till växande grodor - då kan man få tag i syrsor som vuxit sig för stora.
Eftersom jag lägger in flugburken i terrariet efter att ha skördat en första omgång från den (som jag ofta pudrar, dessutom), så kan grodorna välja vilka flugor dom vill äta; nykläckta, honor etc, och också plocka fluglarver från burkens väggar.
Mggots har jag aldrig fått mina pilgiftsgrodor att äta. Men jag har aldrig provat på bicolor/terribilis.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Carlsson:
Du kanske skulle testa med mjölbaggelarver? Enkla att odla i alla fall, men lite grisigt/dammigt att skörda, skicka ett PM om du vill ha, jag har en liten "provodling" sedan mer än ett år tillbaka.....
Du kanske skulle testa med mjölbaggelarver? Enkla att odla i alla fall, men lite grisigt/dammigt att skörda, skicka ett PM om du vill ha, jag har en liten "provodling" sedan mer än ett år tillbaka.....
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Angående pinheads och syrsor kan man ju tillägga att de som har någonform av gecko tillsammans med grodorna ju inte behöver störas av syrsor som växer sig för stora.
Är det förövrigt någon som har koll på jamaica-syrsor? (Gryllus assimilis)
Sk "silent crickets"? Har själv inte sysslat med pinheads sedan de rymde och växte till sig utanför terrriet till sambons stora nöje nattetid.
Verkar finnas en butik som tar in dom i Finland, men annars kan man beställa dem här.
http://www.globallivefood.com
Är det förövrigt någon som har koll på jamaica-syrsor? (Gryllus assimilis)
Sk "silent crickets"? Har själv inte sysslat med pinheads sedan de rymde och växte till sig utanför terrriet till sambons stora nöje nattetid.
Verkar finnas en butik som tar in dom i Finland, men annars kan man beställa dem här.
http://www.globallivefood.com
- jsl
- Kassör

- Har gett tack: 3 gånger
- Har fått tack: 53 gånger
Bladlössen är ju lika stora som flugorna och bättre att pudra med vitaminer då de inte putsar bort dem som flugorna gör. De är enkla och produktiva så jag tycker det är ett utmärkt alternativ. Man måste bara komma ihåg att plantera nya ärtor i tid. Jag tycker det är ett bra foder.Carlsson skrev: Det man önskar sig är alltså en foderinsekt som inte blir större än 3-4 mm som vuxen, vilket inte verkar vara så lätt att hitta. Bönbaggar har det varnats för (allergirisk) och bladlus är det inte mycket mat på.
Sen tycker jag Lars har en bra poäng med vildfångat. Där får man en stor variation på foder. Jag kör det ganska ofta nu då man ser hur aktiva grodorna blir. Men alla kanske inte har den möjligheten?.
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Nja, alla har väl möjligheten egentligen, men alla gör sig nog inte omaket att skaffa en håv och gå ut och fånga småtugg till grodorna, dessutom tror jag Carlsson var ute efter ett odlingsbart foder så man även har något till vintern att variera med... 
Thomas
- Carlsson
Jo, just precis.tummen skrev:..... dessutom tror jag Carlsson var ute efter ett odlingsbart foder så man även har något till vintern att variera med...
mvh Thomas
-
LarsÖ
- SDS-hedersmedlem

- Började med grodor år: 1960
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 31 gånger
Ja, det är lätt att förlora dom. Dåliga grodpassare när man är bortrest, resp rovkvalster (från växthusplantor) har kvaddat mina ärtlusodlingar ett par gånger under årens lopp. Till och med den danske foderleverantören råkadejsl skrev: Bladlössen är ju lika stora som flugorna och bättre att pudra med vitaminer då de inte putsar bort dem som flugorna gör. De är enkla och produktiva så jag tycker det är ett utmärkt alternativ. Man måste bara komma ihåg att plantera nya ärtor i tid. Jag tycker det är ett bra foder.
ut för att bli helt utan vid ett tillfälle. Så, snälle jsl, håll liv i dina: jag kommer att be dig om en (1) startlus så småningom.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet
Bort börs du även
Räkfiske i Röda Havet