Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
Det stora projektet...
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
Re: Det stora projektet...
Hej Jimmy och välkommen till Svenska Dendrobatidsällskapets hemsida och forum! Det kommer bli roligt att följa ditt projekt!
Lycka till önskar
Ricard Hulteke
ordf. SDS
Lycka till önskar
Ricard Hulteke
ordf. SDS
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
...i ett tillräckligt stort terrarium antar jag att du menar då.....osn skrev:Nej de är inte aggressiva mer än precis i början, sen lugnar de sig.
Pumilio är värre, men de fungerar också bra tillsammans med tinctorius. Däremot får tinctoriusen lite stryk ibland, men det är inget långvarigt. Det är revirtänk och det löser sig efter ngn dag.
/Dennis
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- osn
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Ja, naturligtvis. Man kan inte ha 10 fullvuxna leucomelas eller tinctorius i ett 40 x 40 terrarie heller och tro att de ska överleva där under någon längre tid, oavsett hur mycket gömställen där finns.
Ska man ha flera arter tillsammans så måste det finnas plats för dem att komma undan. Leucomelas är ju inte heller precis en groda som bara sitter på marken utan den klättrar på nästan lika mycket som imitator, trots att de är större.
Vanligt förnuft är det viktigaste när man sysslar med grodor, sen om man testar något nytt måste man kolla vad som händer och vara beredd på att man kanske måste dela på djuren.
Ska man ha flera arter tillsammans så måste det finnas plats för dem att komma undan. Leucomelas är ju inte heller precis en groda som bara sitter på marken utan den klättrar på nästan lika mycket som imitator, trots att de är större.
Vanligt förnuft är det viktigaste när man sysslar med grodor, sen om man testar något nytt måste man kolla vad som händer och vara beredd på att man kanske måste dela på djuren.
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
-
tummen
Och hur stort terrarium skulle du säga är lagom/minimum om man vill hålla två arter ihop, för du har vad jag förstår personliga erfarenheter av det....
Thomas
- osn
- Kontakt:
Jag kör 3.2 leucomelas och 5.1 (har varit 7.1 som värst) imitator "nominat i ett 90x90x90 terrarie och det fungerar perfekt. Har kört det terrariet i 8 år nu utan problem.
Kör fler terrarier med blandade grupper bl.a hanheli/auratus
Känner folk som har pumilio/tinctorius - pumilio/terribilis men det är terrarier i ungefär samma storlek. Man har dessutom lite plats att köra lite större växter i de terrarierna.
Känner folk som har pumilio/tinctorius - pumilio/terribilis men det är terrarier i ungefär samma storlek. Man har dessutom lite plats att köra lite större växter i de terrarierna.
Dennis Nilsson
-
tummen
Bra, man tar och lägger ihop minimimåtten för respektive art och tre/fyrdubblar, så är man på säkra sidan, skall jag tolka ditt inlägg så?osn skrev:Jag kör 3.2 leucomelas och 5.1 (har varit 7.1 som värst) imitator "nominat i ett 90x90x90 terrarie och det fungerar perfekt. Har kört det terrariet i 8 år nu utan problem.
En liten följdfråga; bygger du terrarierna själv?
I stora terrarier bör det ju också bli lättare för grodorna att hitta det idealiska klimatet under dagen, lite torrare eller blötare vad de nu vill ha, och ja, visst får man ett större urval växter att välja emellan.....
Thomas
- osn
- Kontakt:
Något sånt. Gå lite på känsla. Tänk på att småarterna behöver lika mycket plats som de större arterna.
Jo, jag bygger terrarierna själv. Däremot vet jag en kille som säljer en ställning med 6st sådana här terrarier för vettiga pengar om du är intresserad. Hör av dig privat isf så kan du få närmare uppgifter. Blir isf till att hämta i skåne.
/Dennis
Jo, jag bygger terrarierna själv. Däremot vet jag en kille som säljer en ställning med 6st sådana här terrarier för vettiga pengar om du är intresserad. Hör av dig privat isf så kan du få närmare uppgifter. Blir isf till att hämta i skåne.
/Dennis
Dennis Nilsson
-
tummen
OM/När det blir aktuellt så skickar jag ett PM.
Annars finns det gott om alternativ på Blocket....
Av någon anledning är det många terrarier ute i dina trakter...hur kan det komma sig?
Alla verkar dock behöva modifieras en del för att funka till pilgift.....
För ett tag sedan såg jag en annons på blocket om en kille som sålde ett terrarium med 4 azureus och en auratus, regnsystem mm för endast 3000:-, tokigt nog verkade det inte bli sålt!!!!! Men det är timingen som är viktig. Jag mejlade honom och tyckte att han borde annonsera det här också, men det dök aldrig upp....han kanske ändrade sig till slut och behöll grodorna...?
Nu riskerar detta att bli väl OT, jag avslutar här, vill du fortsätta så PM:a istället.
Ha det så bra!
För ett tag sedan såg jag en annons på blocket om en kille som sålde ett terrarium med 4 azureus och en auratus, regnsystem mm för endast 3000:-, tokigt nog verkade det inte bli sålt!!!!! Men det är timingen som är viktig. Jag mejlade honom och tyckte att han borde annonsera det här också, men det dök aldrig upp....han kanske ändrade sig till slut och behöll grodorna...?
Nu riskerar detta att bli väl OT, jag avslutar här, vill du fortsätta så PM:a istället.
Ha det så bra!
Thomas
- sm6xvz
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Sååå mina kära vänner, nu har bygget satt fart..
En jäkla massa e inhandlat. Epiweben är monterad. Lysrörsarmaturerna är monterade i ljushuven. Temp/hygro givarna e monterade i fronten... ja massa e gjort men massor kvar...
Men nu har jag ju stött på patrull oxå. VÄRMEN...
I vår lägenhet är det vrålvarmt. Har inte tänkt på det i detta projekt, men det är alltid minst 26-27grader här. Jag hatar det, frugan älskar det...
Tänkte ju på kylning av ljushuven och monterat en fläkt i ena luftgallret (fläkt ej monterad på bild) för att blåsa in luft igenom å ut på andra sidan. Detta sänkte värmen från 50grader i huven till 35grader.
Men själva burken e ändå för varm, ca 32grader på "Epiweb puckeln" och en grad lägre i botten på burken. Satte in en "cirkulationsfläkt inne i burken (syns på bilden). Ja men kan ju ha en brutalus fläkt i ljusrampen men man vill ju kunna prata med varandra i rummet oxå
Nu e ju inte burken igångsatt med vatten som flödar. Kan det sänka värmen tillräckligt mycket???
någon som har lite råd ang värmen
Sitter ju å funderar på extern kylning men vill ju hällst klara mig utan det..
Jag tackar för era tankar Å råd ang arter som ni dragit upp i tråden, skall ta Å läsa på mig lite om de:)

En jäkla massa e inhandlat. Epiweben är monterad. Lysrörsarmaturerna är monterade i ljushuven. Temp/hygro givarna e monterade i fronten... ja massa e gjort men massor kvar...
Men nu har jag ju stött på patrull oxå. VÄRMEN...
I vår lägenhet är det vrålvarmt. Har inte tänkt på det i detta projekt, men det är alltid minst 26-27grader här. Jag hatar det, frugan älskar det...
Tänkte ju på kylning av ljushuven och monterat en fläkt i ena luftgallret (fläkt ej monterad på bild) för att blåsa in luft igenom å ut på andra sidan. Detta sänkte värmen från 50grader i huven till 35grader.
Men själva burken e ändå för varm, ca 32grader på "Epiweb puckeln" och en grad lägre i botten på burken. Satte in en "cirkulationsfläkt inne i burken (syns på bilden). Ja men kan ju ha en brutalus fläkt i ljusrampen men man vill ju kunna prata med varandra i rummet oxå
Nu e ju inte burken igångsatt med vatten som flödar. Kan det sänka värmen tillräckligt mycket???
någon som har lite råd ang värmen
Sitter ju å funderar på extern kylning men vill ju hällst klara mig utan det..
Jag tackar för era tankar Å råd ang arter som ni dragit upp i tråden, skall ta Å läsa på mig lite om de:)
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Sätt fläktar ovanpå gallret så att fläkten drar ut luften så får du in sval luftström. Ev mindre fläktar i själva ljusrampen för att kyla den.
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet