Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Glasmästare sökes.

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Glasmästare sökes.

Inlägg av JMSvenungson »

God afton.

Efter att ha provborrat och dödat ett, härdat förvisso, test-glas har jag fått stora skälvan och är inte det minsta sugen på att borra i mitt sprillans nya Exo-terra 45x45x60.
Om det finns någon i närheten av Stenungsund eller Göteborg som skulle kunna tänka sig att förbarma sig över mig under morgondagen och hjälpa till skulle jag vara evigt tacksam. Jag är inte oäven att betala för mig heller om det skulle behövas. ;)
Anledningen till att jag inte går till en "riktig" glasmästare är för att mina arbetstider under fyra veckor framåt gör detta alternativ omöjligt.

//JMS
//JMS
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Re: Glasmästare sökes.

Inlägg av RicardH »

Har du sett min exoterra-tråd?
Om du läser igenom de första 4-5 sidorna får du "på fötterna"! Du skall inte vara orolig. Det är busenkelt om du med hög fart och mkt vatten borrar med fast hand. Om du vill vara "idiotsäker" gör du en mall av en träbit. Du borrar alltså ett hål i en träbit som ditt hålborr precis kan löpa i. Då är det mkt enkelt att fixera borret och få ett klockrent hål.

Lycka till!

Mvh
Ricard
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

Hulteke skrev:Har du sett min exoterra-tråd?
Om du läser igenom de första 4-5 sidorna får du "på fötterna"! Du skall inte vara orolig. Det är busenkelt om du med hög fart och mkt vatten borrar med fast hand. Om du vill vara "idiotsäker" gör du en mall av en träbit. Du borrar alltså ett hål i en träbit som ditt hålborr precis kan löpa i. Då är det mkt enkelt att fixera borret och få ett klockrent hål.

Lycka till!

Mvh
Ricard
Yes, jag har läst din tråd mången gång faktiskt. Jag har lusläst en hel hoper med trådar om byggen för att låta mig inspireras.
Jag gillar helt klart hur du löst ett och annat, avrinningen är klockren!

Jag vet att jag inte skall vara orolig, men jag kan inte låta bli. ;)
Hade jag bara haft ett vanligt glas att öva på så hade allt varit frid och fröjd men jag vill verkligen inte göra mitt första försök, på ett vanligt glas, i skarpt läge.
Jag har ett glasborr nu men det är inget att ha alltså? Det är hålsågen som är den rätta melodien?

//JMS
//JMS
Användarvisningsbild
Pny
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2006
Har gett tack: 2 gånger
Har fått tack: 1 gång
Kontakt:

Inlägg av Pny »

JMSvenungson skrev:Jag har ett glasborr nu men det är inget att ha alltså? Det är hålsågen som är den rätta melodien?
Det beror ju på hur stort hål du vill ha... Hålsågen gör ju ett hål på ca 2 cm. Hur brett är ditt borr och hur stort hål tänkte du göra?
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

Pny skrev:Det beror ju på hur stort hål du vill ha... Hålsågen gör ju ett hål på ca 2 cm. Hur brett är ditt borr och hur stort hål tänkte du göra?
Jag har ett 8mm bott och det är den storleken jag skall ha, eventuellt funkar nio. Jag tänkte mata ut en 6mm-slang och dom är 8.1mm enligt mitt skjutmått så dom borde gå att kränga igenom och med lite silikon runt borde det väl bli tätt?

Det skall vara för avrinning i första hand. Sedan så tänkte jag göra ett hål strax under avrinningen för att låta vattnet rinna ut till en behållare. Därifrån skall det pumpas upp, i extremt maklig takt, till någon form av "rännil". Således krävs ett tredje hål en bit upp där vattnet matas in. Tanken med detta är att jag kan ha pumpen utanför istället för mitt i smeten ifall den havererar.
//JMS
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

JMSvenungson skrev:Efter att ha provborrat och dödat ett, härdat förvisso, test-glas ....
Härdat glas bör nog ingen ge sig på att borra eller skära i.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Hej igen.

Du, de gamla rävarna här på forumet och i föreningen använder syreslang som avrinning. De borrar ett 5mm. hål och trycker igenom den 6mm tjocka slangen. Eftersom man pressar så hårt behövs ingen silicon etc. Det är supertätt. 5mm. borr finns på hos Clas i sjön (Insjön - Clas Ohlson) och på biltema samt jula för ngn tia.

och som Carlsson säger - GLÖM att borra i härdat glas.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

Carlsson skrev:Härdat glas bör nog ingen ge sig på att borra eller skära i.
Hulteke skrev:Hej igen.

Du, de gamla rävarna här på forumet och i föreningen använder syreslang som avrinning. De borrar ett 5mm. hål och trycker igenom den 6mm tjocka slangen. Eftersom man pressar så hårt behövs ingen silicon etc. Det är supertätt. 5mm. borr finns på hos Clas i sjön (Insjön - Clas Ohlson) och på biltema samt jula för ngn tia.

och som Carlsson säger - GLÖM att borra i härdat glas.
Hehe, nej, jag märkte det. Tyvärr såg jag inte att det var härdat förens jag hittade just dom bitarna som var märkta med "tempered glass". Man lär så länge man lever och så fick jag en ursäkt att dammsuga köket. ;)

Mitt val av slang är avhängigt att det är den storleken som min vattenpump har.
//JMS
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Det finns ju övergångar mellan olika slangstorlekar också...men om du nu har en glasborr som passar till din slang så kör på den för all del....det blir ju ungefär 100 gånger (?) enklare på det sättet.... :mrgreen:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"