Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Det stora projektet...

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Re: Det stora projektet...

Inlägg av tummen »

oljudet beror säkert på att systemet inte blir av med luften som smyger sig in i systemet. Har själv samma problem i mina akvarier vid vattenbytena ibland.... :|
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
jsl
Kassör
Kassör
Började med grodor år: 2008
Har gett tack: 3 gånger
Har fått tack: 53 gånger

Inlägg av jsl »

tummen skrev:oljudet beror säkert på att systemet inte blir av med luften som smyger sig in i systemet. Har själv samma problem i mina akvarier vid vattenbytena ibland.... :|
För mig är det garanterat INTE problemet. Oljudet uppkommer om man håller för utblåset på pumpen och försvinner då man släpper utblåset.
tummen

Inlägg av tummen »

jsl skrev:
tummen skrev:oljudet beror säkert på att systemet inte blir av med luften som smyger sig in i systemet. Har själv samma problem i mina akvarier vid vattenbytena ibland.... :|
För mig är det garanterat INTE problemet. Oljudet uppkommer om man håller för utblåset på pumpen och försvinner då man släpper utblåset.
Det KAN i och för sig fortfarande vara luft som "lossnar" och börjar snurra runt vid impellern när du håller för, men naturligtvis kan det bli/vara något annat problem också...
Thomas

Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sm6xvz »

na luft i pumpen är det inte för jag har haft pumpen under vatten helt och vritt å vänt på pumpen kors Å tvärs utan slang på utblåset, men och sätter jag sen på slangen under vattnet med pumpen i drift så låter den lika dant...

Jag tror oxå på JSLs grej att den pmpar mer än va som kommer ut.... ska se om jag kan göra en kopia på slanga å rör Å labba lite me.. funderar på om man öppnar upp i slutet Å kopplar på en 4-6 mm slang där Å har till typ vattenfall eller nått...
ska se om det kan hjälpa..
Användarvisningsbild
Carlsson
Har gett tack: 1 gång
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Carlsson »

sm6xvz skrev:... funderar på om man öppnar upp i slutet Å kopplar på en 4-6 mm slang där Å har till typ vattenfall eller nått...
ska se om det kan hjälpa..
Sätter du sen en ventil i "extraslangen" så kan du styra hur mycket som går till bakgrunden respektive vattenfallet.
mvh Thomas

Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sm6xvz »

Då va det testat med att öppna upp i slutet av strilröret och kopplade på en ventil.
Tyvärr hjälpte inte detta. Öppnade jag upp så kom det inte så mycket vatten ur strilröret. strypte jag ventilen så började pumpen låta. Fick inte någon bra jämnbalans tyvärr. Ibland så till Å me sugde den luft ur strilröret Å vatten/luft kom ut ur andra änden... Nä en ny pump får det bli

Funderar på kanske en extern akvarie pump. Hade en fluval 205 till akvariet en gång, den va riktigt tyst, nackdelen blir ju att det tar stor plats....

Nån som kan rekommendera en bra cirkulationspump som är riktigt tyst och som orkar lyfta 1 meter upp pumpa ut i 1,5meter strilrör utan problem, gärna till hyfsat pris oxå
Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sm6xvz »

Så då vart en ny pump införskaffad blev en Eheim 1048 600 L/H. så gott som ljudlös även när den skall trycka vatten 90cm upp och ut i 120cm strilrör.
Blev även reflektorer till ljusrampen.
Skickat iväg ett mail till glasmästaren för att beställa lite glas till den sluttande botten...
Projektet fortsätter sakta men säkert. Ingen idé att stressa om man vill ha bra prylar och bra resultat :P
Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sm6xvz »

så då är glaset dit silikonat. Visst det blev inte brutal snyggt men det är tätt :ugeek:
På utsidan sedan kommer det tomma utrymmet att täckas med svart klisterfolie som en skyltmakare skär ut.
Bakgrunden i vattendelen kommer att bli täckt av "back to nature" slimline. och pumpen kommer ligga i vattnet och täckas med samma matrial.
Kan starkt rekomendera denna pump, näst intill ljudlös..
Så då va man en bit längre i projektet :P

Bild

Bild

Bild

Bild
tummen

Inlägg av tummen »

Jag tänkte faktiskt på en sådan pump, men varför har du inte filter på insuget? Eller kommer det sedan? Då beckar den inte igen lika lätt.

Jag använde en liknande, fast för 1200 liter i timmen i ett akvarie-bäck-system (flera borrade småakvarier, filterhörnor, genomföringar) en gång i tiden.... ;)
Thomas

Användarvisningsbild
sm6xvz
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av sm6xvz »

Detta e bara under test...... självklart blir det filter Å grejer sen
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"