Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
99% luftfuktighet?!?!
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2009
- Har gett tack: 6 gånger
- Har fått tack: 14 gånger
99% luftfuktighet?!?!
Halloj,
Jag har precis blivit klar med mitt regnskogsterrarium men verkar ha lite problem med luftfuktigheten. Tänkte ha pilgift i burken och det är ett gammalt akvarium som jag byggt egen bakgrund till med dubbelbottnen och vattenfall.
När jag har glasskivan över går mina 2 hygrometrar (en exo terra digital och en annan analog som för närvarande sitter bredvid varandra och högst upp i terrariet) relativt snabbt upp till 99%. Är detta möjligt eller kan det vara fel på hygrometrarna? Den analoga har jag iaf räknat ut att den visar 10- och tar hänsyn till detta. De sjunker sedan ganska snabbt när jag lyfter av glasskivan igen. Borde jag byta till nät överst?
Akvariet är ju väldigt tätt men jag har en luftpump (för akvarier) installerad som förgrenar sig och blåser på lite olika ställen däri.
På natten blir det ändå väldigt kraftig kondens på rutorna. och detta trotts att jag stängde av både min luftfuktare och vattenfallet under natten.
Akvariet är L70 H50 B40
Det jag kan tillägga är att det just nu är väldigt varmt och fuktigt i lägenheten i sig då de renoverar fasaden och vi inte kan vädra.
Tacksam för svar.
Jag har precis blivit klar med mitt regnskogsterrarium men verkar ha lite problem med luftfuktigheten. Tänkte ha pilgift i burken och det är ett gammalt akvarium som jag byggt egen bakgrund till med dubbelbottnen och vattenfall.
När jag har glasskivan över går mina 2 hygrometrar (en exo terra digital och en annan analog som för närvarande sitter bredvid varandra och högst upp i terrariet) relativt snabbt upp till 99%. Är detta möjligt eller kan det vara fel på hygrometrarna? Den analoga har jag iaf räknat ut att den visar 10- och tar hänsyn till detta. De sjunker sedan ganska snabbt när jag lyfter av glasskivan igen. Borde jag byta till nät överst?
Akvariet är ju väldigt tätt men jag har en luftpump (för akvarier) installerad som förgrenar sig och blåser på lite olika ställen däri.
På natten blir det ändå väldigt kraftig kondens på rutorna. och detta trotts att jag stängde av både min luftfuktare och vattenfallet under natten.
Akvariet är L70 H50 B40
Det jag kan tillägga är att det just nu är väldigt varmt och fuktigt i lägenheten i sig då de renoverar fasaden och vi inte kan vädra.
Tacksam för svar.
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Re: 99% luftfuktighet?!?!
Det är, enligt min erfarenhet, inget ovanligt att luften blir så pass mättad att den går upp till 99%.
Tony
1.1.0 Dendrobates tinctorius "Regina"
- Carlsson
- Började med grodor år: 2008
- Har gett tack: 1 gång
- Har fått tack: 1 gång
Har du något hål där luften kan ta sig ut, eller pyser det lite här och där?Necrophagist skrev: Akvariet är ju väldigt tätt men jag har en luftpump (för akvarier) installerad som förgrenar sig och blåser på lite olika ställen däri.
mvh Thomas
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
Pilgift har en paus men det finns:
1.2.0 Sternotherus carinatus, "Razorback musk turtle"
0.0.3 Triturus pygmaeus, "Iberisk Marmorsalamander"
samt vattenagam, diverse Tarantellor och en gecko.
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

Den övre glasskivan har två små öppningar på baksidan där jag får in lite kablar och slangar in i akvariet men tror inte så mycket luft kommer ut där då de är ganska små. Från luftpumpen går det in 4 slangar där öppningarna är placerade lite olika i terrariet.Carlsson skrev:Har du något hål där luften kan ta sig ut, eller pyser det lite här och där?Necrophagist skrev: Akvariet är ju väldigt tätt men jag har en luftpump (för akvarier) installerad som förgrenar sig och blåser på lite olika ställen däri.
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

Men borde jag byta ut glasskivan mot en topp i nät eller liknande för att få bättre ventilation?
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Byt inte ut skivan, skär bara till den istället så att den inte täcker hela ytan. Sen sätter du dit ett nätlock (motsv.) som passar över den öppna ytan. På så vis får du lite ventilation. Som jämförelse kan jag säga att jag har nät över c:a 10% av min toppyta, resten är täckt av glas. Kompletterat med en gammal datorfläkt (på lågvarv) som suger ut fuktig luft några korta stunder per dag funkar det utmärkt.
Tony
- Necrophagist
- Tidigare SDS-medlem

Tack så mycket, skall testa dettony skrev:Byt inte ut skivan, skär bara till den istället så att den inte täcker hela ytan. Sen sätter du dit ett nätlock (motsv.) som passar över den öppna ytan. På så vis får du lite ventilation. Som jämförelse kan jag säga att jag har nät över c:a 10% av min toppyta, resten är täckt av glas. Kompletterat med en gammal datorfläkt (på lågvarv) som suger ut fuktig luft några korta stunder per dag funkar det utmärkt.
-
Filip jakobsson
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 7 gånger
Ja det brukar bli så fuktigt i gammla akvarier, gör som ngn här sa: Ta och skär av en bit av glaset och sätt nät, blir detta inte bra så kan man sätta en Mindre fläkt så att det suger ut luft från burken och du får en liten luftström i karet. Var noga med att det är en liten fläkt med liten effekt ex mindre datafläkt och håll koll på värdena eftersom det kan torka väldigt bra.
Lycka till
Lycka till
-Ju mer man vet, desto mer mer inser man hur lite man vet
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
...och sätt fläkten så att grodorna inte riskerar att fastna/komma in i den på något sätt... 
Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
-
tony
- Tidigare SDS-medlem

Det jag gjorde med min fläkt var att helt enkelt skära diagonalt i ett hörn av täckglaset, som man gör med akvarier. Det triangulära hålet motsvarar ungefär 1/3 av fläktens yta, men det räcker gott och väl. Jag gjorde ett "lock" av en bit plast och lite nät och satte sen fläkten ovanpå det (d.v.s. utanför terrariet). Det har funkat hur bra som helst sedan i januari. När fläkten körs suger den ut luft, vilket får luft att strömma ner längs framsidan och därmed försvinner ev. imma längs fronten.
Tony