Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
99% luftfuktighet?!?!
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
Re: 99% luftfuktighet?!?!
och jag gör tvärtom. Har vänt mina fläktar och blåser in luft i terrarierna istället. På det sättet får jag lite rörelse i burkarna. Det blåser väl i naturen. Och nej, det torkar inte ur terrarierna. Att inte lyckas hålla luftfuktigheten hög är nog det minsta jag oroar mig för. Självklart går inte fläktarna ständigt.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
- Har fått tack: 4 gånger
Jag kör exakt som Bengt. Fläktar som blåser in luft i terrariumen, jag har dem på timer.
Mvh, Ludvig.
Mvh, Ludvig.
Grodor och huggormar
- rubensano
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Rent teoretiskt borde det väl inte spela någon större roll åt vilket håll fläktarna går åt?
Förutsatt att man har ordentligt tillflöde/utlopp för luften.
Det blir ju inte vakum eller undertryck i burkarna, utan samma mängd luft som sugs ut, kommer också in igen, och tvärt om? Eller tänker jag helt fel
Däremot borde det kanske bli varmare om man blåser ner den varmare "toppluften" i burken, och varm luft kan väl hålla mer fukt.....
Förutsatt att man har ordentligt tillflöde/utlopp för luften.
Det blir ju inte vakum eller undertryck i burkarna, utan samma mängd luft som sugs ut, kommer också in igen, och tvärt om? Eller tänker jag helt fel
Däremot borde det kanske bli varmare om man blåser ner den varmare "toppluften" i burken, och varm luft kan väl hålla mer fukt.....
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Jag tror inte heller det spelar någon större roll vilket håll fläkten blåser. Möjligtvis kan jag tänka mig att det spelar roll om det är ett väldigt stort/högt terrarium.
Att varm luft håller mer fukt är ju sant, men den relativa luftfuktigheten (den man mäter med en hygrometer) blir lägre med högre temperatur.
Att varm luft håller mer fukt är ju sant, men den relativa luftfuktigheten (den man mäter med en hygrometer) blir lägre med högre temperatur.
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
-
BengtO
- Styrelse

- Började med grodor år: 1986
- Har gett tack: 46 gånger
- Har fått tack: 202 gånger
det blir faktiskt rätt stor skillnad om man låter fläkterna blåsa in luft i terrariet. Det blir kraftigare cirkulation och man ser att växterna börjar "svaja" ganska omgående.
- Simon
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 1996
- Har fått tack: 1 gång
Nu har jag alltid haft fläktar på inblås så jag har inte så mycket att jämföra med, och visst svajar växterna. Men om det inte blir vakuum i burken (och det blir det ju inte) borde det väl inte vara någon skillnad på den luftmängd som byts ut i terrariumet? Skillnaden ligger väl snarare i att luften kommer in på ett ställe om man blåser in och på många ställen (springor + övrig ventilation) om man suger ut?
Hulteke skrev:
- FrankD
- Styrelse

- Började med grodor år: 2007
- Har gett tack: 188 gånger
- Har fått tack: 646 gånger
- Kontakt:
Skillnaden (och förklaringen till svajandet) är nog att fläkten blåser ganska riktat medan den suger åt sig luft från alla håll. Det är alltså samma mängd luft som byts ut men i ena riktningen är den mer fokuserad.
Frank – min pilgiftsida – fler fotografier
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
nu har jag läst denna tråd som innehöll en hel del fart och fläkt (sorry) och kan bara konstatera att drewes sammanfattning är klockren. Samma volym byts ut men den riktade inblåsande luften skapar rörelse och kan, om man så vill, nyttjas för att torka upp ngn särskild på plats där man vill ge grodorna torra fötter.drewes skrev:Skillnaden (och förklaringen till svajandet) är nog att fläkten blåser ganska riktat medan den suger åt sig luft från alla håll. Det är alltså samma mängd luft som byts ut men i ena riktningen är den mer fokuserad.
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
- osn
- Började med grodor år: 2001
- Har fått tack: 3 gånger
- Kontakt:
Om man vill ha en torrare plats kan jag rekomendera att lägga in lite vanlig sten. Det är snyggt och grodorna gillar det. Stenen torkar snabbare än övrigt i terrariet och vatten blir inte stående där.
Ni som träffat på djuren i naturen vet att de klarar rejält mycket torrare än man tror.
Ni som träffat på djuren i naturen vet att de klarar rejält mycket torrare än man tror.
Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk