Jag har, som sagt, byggt klart mitt första terrarium och det står just nu och gottar till sig och växter samt hoppstjärtar och gråsuggor tycks leva ett gott liv i det. Dock är det en och annan sak som gjort att jag beslutat att bygga ett till och det kommer förhoppningsvis bli "perfekt" och i framtiden bebos av några grodor.
Jag fick en idé om att ha nedre delen av bakgrunden lätt sluttande och undrar om någon gjort någon liknande manöver innan?
Tanken är att bygga bakgrunden av xaxim-plattor. Dessa tänkte jag kapa på mitten och låta den övre halvan sitta kloss an mot glaset medan den lägre lutas lätt framåt i nederkant. Problemet med detta är naturligtvis att jag inte har något glas att fästa det i förutom i kanterna.
Jag har läst att plexiglas inte är ett material att lita på i terrarie-sammanhang men frågan är om det finns något annat än riktigt glas man kan använda?
Ett alternativ skulle kanske vara att införskaffa xaxim-block och skulptera detta till en "sluttning". Har någon köpt http://www.bens-jungle.de/en/produkt_de ... =3004&cp=1 innan och kan säga om dom ser ut som på bilden eller om dom är enligt namnet? Jag får det till att det borde vara som en kub med måtten 30 x 20 x 15 cm men det kanske är fel.