Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Luktande silikon

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem
Började med grodor år: 2008

Luktande silikon

Inlägg av JMSvenungson »

Jag hade tänkt fortsätta mitt bygge idag när jag insåg att det luktade svagt av silikonet i mitt nya terrarium. Jag kände på allt silikon som inte är täckt av xaxim och allt var härdat och xaxim-plattorna sitter fast rejält också.
I det stora hela verkar det ha härdat som det skall så jag förstår inte varför det luktar. När silikonet var nytt luktade det riktigt mycket, tillräckligt för att jag inte skulle kunna vara kvar i samma rum som terrariet mer än någon timma.
Silikonet är beställt från ENT och det står på tuben att det är akvarium-säkert.
Är det någon som varit med om något liknande? Att ett silikon luktat någon vecka efter att det applicerats utan att för den skull vara "dålig"?
//JMS
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Re: Luktande silikon

Inlägg av RicardH »

Det är inte dåligt. Det luktar väl ättika antar jag. Det avdunstar under härdningen. Silikon härdar med en millimeter/timma, eller hur det nu är. Därför tar det ett tag innan det är genomhärdat, hela vägen in i centrum. Du kan vara lugn. Fortsätt du jobba på med ditt bygge. Sen kan du ju vänta med grodor tills det starkaste har försvunnit.
Du får nog räkna med ngn månad innan du har ett luktfritt terrarium. Allt normalt. Känn lugnet. :) Bra silikon.

Mvh
Ricard
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

Tack för det snabba, och framförallt positiva, svaret.
Mitt luktsinne är ganska förstört eftersom jag jobbar på en kracker-fabrik men jodå, jag tror att det luktar ättika. ;)
Angående grodor så lär det dröja i alla fall så då spelar det ingen roll egentligen.
Jag förmodar att växter inte är lika känsliga? Jag har några som inte får plats i mitt första terrarium och dom lär väl inte överleva på mitt köksgolv för all framtid.
//JMS
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Du kan lugnt ställa in växterna. :) Kör på nu och tänk inte mer på det här. Detta skriver jag inte lättvindigt, även om det kan låta så, utan jag har dels 30 års erfarenhet av akvarier med limningar i tid och otid. Dessutom lång erfarenhet av terrariehobbyn. Vänta ngr veckor med grodorna, men resten kan du puttra igång med!

Mvh.
Ricard
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
JMSvenungson
Tidigare SDS-medlem
Tidigare SDS-medlem

Inlägg av JMSvenungson »

Jag bockar och bugar och har fyllt på med leca och imorgon kommer förhoppningsvis markduken och substratet, som står och gôttar i sig vätska på köksbordet, att åka in i terrariet.
//JMS
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"