Båda nedan har video/stillbilds funktion, dimbara LED lampor, 640x480 i upplösning och vattentät (IP67) kamerasond. Nackdel - endast 0,3 megapixel
Från Conrad, snarlik om inte samma som i trådens start. Endast Windows vad jag ser. 349:- skr, priset sjunker vid köp av fler än 5+ och 10+
Frakt 49:-
Modellen värre, har 5x zoom och 96 cm hals mot 66 cm ovan. Något mindre kamera huvud men då jag inte finner mängdrabatt blir den lite väl dyr, 479:- på svenska conrad... Men tyska conrad har rabatt ända upp till 100+
Finns även en snarlik kina-kopia på ebay för ca £22/€27 med 2 Mp. 2Mp lockar då 0,3 för bilder är... uselt? Hanteringen av LED lampan görs däremot med reglage på usb kabeln istället för på handtaget. Mindre hanterbart. Lite svårt med uppgifterna på denna men någon skriver 640x480 (0,3 Mp) en annan 2 Mp. Dock har den 200x zoom och finns för £23
Sett några säljare som skriver Win 98/200/XP med drivrutin, Vista och Win 7 med inbyggda twain stödet. Samt även Linux och Mac OS om denna!
Alternativ till endoskop med böjlig svan-hals är slang-endoskop
Länken får visa hur det ser ut.
Fördel, extremt böjligt då det är en lång kabel och datorn behöver inte var intill terrariet. Om man nu inte usb-skarvar.
Nackdel, måste hållas i kameran (ingen svan-hals) med vad det innebär. LED styrkan styrs med reglage på usb kontakt, 10 meter bort...
10 meter för ca €30 och 5 meter för €38... (Undrar hur priserna sattes men det är likadant överallt)
Hittat 5 m. slang endoskop för €20.
Måste bara visa denna - Trådlös! Kanske inte innebär smidigast för det att söka i terrariet med men vi kanske har någon tekniknörd här på SDS?
Ska leta vidare!
/Håkan
*edit*
Butikerna är dåliga på att sammanställa produkt data så jag uppdaterar ovan efterhand jag finner nya fakta.
Hittar inte mycket mer! Volcraft på Conrad och andra ställen skriver 0,3 megapixel (=VGA, =640x480 pix) på film men inget om stillbild.
Den andra modellen som återfinns mest på ebay omskrivs som 2 megapixel men enstaka säljare skriver 640x480 i AVI. Ingen skriver något om vattentät på den. Så spontant känns endoskopet från Volcraft intresant bara man kunde hitta en bekräftelse på att även den tar 2 Mp stillbilder.
Eller att den andra är vattentät... För den är trotts allt billigare och vi kan även lägga ett bud hos en säljare på önskat antal.