Hoppsan, glömde belysningsfunderingarna:
Ett UV-lysrör, (finns visst som kompakta "lampor" av lågenergityp också eller har jag fel?) som lyser ner i terrariet genom frånluftsnätet ovanför dörren (tänker att det inte kan skada med UV-ljus i alla fall....). Dessutom flera 11-15w lågenergilampor monterade i taket ovanför terrariet.
Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS
pilgifts drömmar.....när det nu blir....
- Pny
- Tidigare SDS-medlem

- Började med grodor år: 2006
- Har gett tack: 2 gånger
- Har fått tack: 1 gång
- Kontakt:
Re: pilgiftdrömmar.....
Är det inte dags för det nu???tummen skrev:Drömmen lever fortfarande skall ni veta, men har inte vågat ta upp det till diskussion här hemma ännu
Grundare av webbforumet www.pilgift.se år 2008, styrelsemedlem i SDS & redaktör för pilgiftaren år 2009.
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
Regnskogsterrarium - Akvarium - Akvarieblogg - Djurparker - Fotogalleri
-
RicardH
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2001
- Har gett tack: 344 gånger
- Har fått tack: 322 gånger
- Kontakt:
jag säger som ungdomarna: word Tummen! W O R D !
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
-
tummen
- Har gett tack: 5 gånger
- Har fått tack: 4 gånger
Jo det kan man ju verkligen tycka, håller med er fullkomligt, men är nog lite "feg" för att sjösätta en diskussion om detta ännu, får fortsätta "drömma" lite till....

Thomas
Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....
Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
- PittoresktMangel
- SDS-medlem

- Började med grodor år: 2008
Hur går förhandlingarna i hemmet? Blir det några grodor i vår?tummen skrev:Jo det kan man ju verkligen tycka, håller med er fullkomligt, men är nog lite "feg" för att sjösätta en diskussion om detta ännu, får fortsätta "drömma" lite till....![]()
Grodor och huggormar
-
tummen
Just för tillfället håller min strelizia(papegojblomma) på att få knoppar, och alltså vill jag inte låta den ingå i en byteshandel just nu, den borde blomma inom en månad, sedan kan jag ta itu med förhandlingarna igen!
Dessutom har jag ju mina akvarier att pyssla med så det går ingen direkt nöd på mig....
Men jag uppskattar er entusiasm och era glada tillrop!
Dessutom har jag ju mina akvarier att pyssla med så det går ingen direkt nöd på mig....
Men jag uppskattar er entusiasm och era glada tillrop!
Thomas
-
tummen
Aktuella arter är numera (OBS! bara sådana artkombinationer som inte korsar sig):tummen skrev:Repeterar och kompletterar mina funderingar på inredning:
För det första skulle terrariet stå inbyggt i ett skåp, med en dörr med utsågat hål för terrariets framsida. detta skåp fungerar på samma sätt idag fast med två akvarier ovanför varandra, mittenhyllan skall alltså tas bort för att få in terrariet.
Funderar på att klä väggarna i terrariet med BTN-slimlinebakgrunder, både sidorna och baksidan, samt kanske att jag av dessa också bygger upp en terass baktill i terrariet, cirka 3-5 cm bred. Ett vattenfall vill jag gärna ha, samt ett bottenavlopp+ sump under terrariet. Värmematta under terrariet, regnsysten med gardenamunstycken och pentrypump från biltema, kopplad till en timer av något slag.
Grövre rötter med hål borrade för att kunna sätta filmburkar "osynligt", samt hål för att montera dit växter (bromelior, t.ex. N.liliputana, plus mindre epifyter)+ jord/kompostmaterial. Tunnare rötter för klättring.
Botten av lecakulor och mossa, (ovanpå bottenavloppet skall en "Åleds"-filerplatta läggas så vattnet alltid kan rinna ut obehindrat.) vissa bitar av botten täcks även med ek/boklövslager, samt nergrävda småkrukor med ormbunksväxter och kanske andra växter, typ hemtrevnad, Ficus pumila, någon orkidé, Hoyor mm. Funderar på att testa en St.paulia i något skyddat hörn.... någonstans i terrariet vill jag också ha en "kompost" där hoppisar och gråsuggor kan föröka sig glatt och fritt.....
Grodorna kunde i så fall bli två olika arter, ett par eller trio av varje, t.ex
Dendrobates auratus (Brons - giant)/ (Birkhan)/(blue) + E.tricolor/anthonyi eller Epipedobates trivittatus (Red)
Eller
Ph. vittatus + Epipedobates trivittatus (Red)/E.tricolor/anthonyi
Eller
D.t.azureus+E.tricolor etc.
Vad tycker/tänker ni om det?
Vilka arter det blir i slutänden beror naturligtvis på utbudet då det blir aktuellt....
Dendrobates auratus (Brons - giant)/ (Birkhan)/(blue) Ph. vittatus +/E.tricolor/anthonyi R.amazonicus/ventrimaculatus etc.
Planen är en större art plus en mindre som gärna håller sig upptill i terrariet.
Thomas