Är du intresserad av att bli medlem i Svenska Dendrobatidsällskapet, läs mer under Om SDS

Ljus för Oophaga pumilio?

Terrariets utformning, teknik, ljus, värme, ventilation osv...
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Re: Ljus för Oophaga pumilio?

Inlägg av LarsÖ »

Simon skrev:Jo, fast även om de satt i solen hela dagen är det inget som säger att de per automatik drar nytta av UV-ljuset.
I de flesta fall är det vitamin-effekten som man tar upp när man diskuterar UV. Men UV har ju andra effekter också. Enklast är kanske den möjlighet till annat färgseende som det blir frågan om, om ögonen är konstruerade för detta. Vi (människor) ser ju inte hur det påverkar färgerna hos t ex födodjuren, och även hos andra grodor, om ljusspektrum innehåller UV. (De av er som håller skorpioner kan ju göra experimentet att belysa dem med UV - effekten är häpnadsväckande). Sen är ju UV (åtminstone vissa delar därav) bakteriedödande.
En av de första grod-relaterade UV-uppsatser jag läste var en om uppfödning av yngel av azureus (Edinburghs Zoo). Författaren ansåg sig ha bevisat att yngel som stod under UV-belysning hade långt högre överlevnad än yngel som inte hade UV. Men mekanismen var okänd; UV tränger inte ner i vatten, så hur påverkades ynglen?
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

LarsÖ skrev:UV tränger inte ner i vatten, så hur påverkades ynglen?
Såvitt jag vet absorberar vatten UV inte totalt. Annars skulle ju t.ex. UVC-filtren inte fungera. Jag letade runt lite och hittade en artikel där UV-inverkan på plankton har undersökts (http://www.springerlink.com/content/m5ml7322r72pj767/). Där nämns att det beror på våglängden hur långt ljuset tränger ner i vatten (inte överraskande), men att det mellan tummen och pekfingret är 10 % av UV-ljuset som når 1m djupt (s. 447). Det är inte mycket men ynglen lever ju i bara några cm djupt vatten, så de får gissningsvis 90 % av UV-intensiteten som når vattenytan. Om jag inte har misstolkat något, förstås.
Användarvisningsbild
Simon
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 1996
Har fått tack: 1 gång

Inlägg av Simon »

Gäller det UV C Frank?
Hulteke skrev:
"I mina terrarier råder helt enkelt flower-power"
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Började med grodor år: 2001
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Simon skrev:Gäller det UV C Frank?
En annan fråga jag funderar på är om ni känner till hur ett uv-c filter fungerar? Man har ett uv-c-lysrör i ett glasrör och sedan passerar vattnet fram och tillbaka förbi röret för ökad exponeringstid. Alltså, röret är under vatten. Men men. Detta är ju ett sidospår så vi får väl släppa det men så funkar uv-c filter.
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
RicardH
SDS-medlem
SDS-medlem
Har gett tack: 344 gånger
Har fått tack: 322 gånger
Kontakt:

Inlägg av RicardH »

Simon skrev:
Hulteke skrev:Jag är rätt säker på att även om det är skuggift på marken eller rättare sagt, i de lägre regionerna av en regnskog, är den uv-strålning som finns utomhus högre än från ett 18-watts lysrör som sitter 50cm från grodan, täckt av alger/kalk.
Jo, fast även om de satt i solen hela dagen är det inget som säger att de per automatik drar nytta av UV-ljuset.
Så länge ingen av oss kan peka på forskning är detta en öppen fråga. Samma sak för varaner och andra djur som under lång tid producerar fertil avkomma UTAN uv-ljus. Sen kan vi alltid fundera kring frågorna men det hade varit fint med ngn forskning i ämnet...
Trevlig söndag!
🐸 Dendrobatidhälsningar: Ricard Hulteke
Film från senaste Groddagen 18 mars hittar du här!
Användarvisningsbild
FrankD
Styrelse
Styrelse
Började med grodor år: 2007
Har gett tack: 188 gånger
Har fått tack: 646 gånger
Kontakt:

Inlägg av FrankD »

Simon skrev:Gäller det UV C Frank?
När de skriver att det ungefär är 10 % kvar efter 1 m syftar de, såvitt jag förstår, på en "genomsnittlig" UV-våglängd, typ UV-B. UV-A borde tränga ner lite djupare och UV-C inte lika djupt. Sedan beror det nog också mycket på hur rent vattnet är.
tummen
Har gett tack: 5 gånger
Har fått tack: 4 gånger

Inlägg av tummen »

Hur som helst så tränger alltså UV-ljus av alla typer ner i vattnet, vilket alltså ynglen kan/skulle kunna dra nytta av...och enligt uppsatsen Lars Ö nämner så har det alltså "forskats" lite grann på det, även om det säkert behövs mer forskning på det här området.

LarsÖ, finns den där uppsatsen tillgänglig på nätet någonstans, och vad hette den? :?:
Thomas

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker....

Bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli okunnig.
Användarvisningsbild
osn
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

Då jag hade problem med spindelben (SLS/Spindly legs syndrom) så experimenterade jag med en stark UV-glödlampa över ynglen för att se om det påverkade. Jag hade lampan tänd ca 1 timme 2x per vecka. SLS försvann och jag var jätteglad.

När jag slutade med det där, för det var jobbigt att flytta alla burkar, så fick mina nya yngel inte heller några spindelben.

Mitt experiment var helt bortkastat. Jag kunde inte bevisa någonting. Mycket handlar nog om föräldradjuren då det är SLS. Ett av de främsta problemen tror jag är att föräldradjuren är för unga när man startar att odla på dem.

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
LarsÖ
SDS-hedersmedlem
SDS-hedersmedlem
Började med grodor år: 1960
Har gett tack: 6 gånger
Har fått tack: 31 gånger

Inlägg av LarsÖ »

tummen skrev: LarsÖ, finns den där uppsatsen tillgänglig på nätet någonstans, och vad hette den? :?:
Tror inte den finns på nätet. Dock finns ett exemplar i min bokhylla. Men - håll i dig nu - det finns en obskyr tidskrift "Pilgiftaren" som är tillgänglig för det facila priset av 3 € (alternativt 30 SEK), men enbart för medlemmar av SDS. Och se: i nummer 26, som var ett nummer om azureus, så finns en översättning av Blakes & Sheriffs artikel.
Bort bärs dina fränder
Bort börs du även
Men ett jag vet som aldrig bär sig:
Räkfiske i Röda Havet
Användarvisningsbild
osn
Har fått tack: 3 gånger
Kontakt:

Inlägg av osn »

LarsÖ skrev: Dock finns ett exemplar i min bokhylla. Men - håll i dig nu - det finns en obskyr tidskrift "Pilgiftaren" som är tillgänglig för det facila priset av 3 € (alternativt 30 SEK), men enbart för medlemmar av SDS.
OJ, då kanske du får lämna den ifrån dig nu Lars :o
Bäst att hålla tyst om sådant :roll:

Dennis Nilsson
http://www.DartFrog.tk
Skriv svar

Återgå till "Terrarium och teknik"